Gjæren i bunn av flasker

Hei

Hørte fra en kompis, han mente en skulle blande gjæren som lå i bunnen av flaskene inn i ølet i ølglasset, og ikke la det ligge igjen i bunnen av flasken. Jeg er nybegynner, å aner ikke hva som er normalt her. Har noen innspill på dette? jeg har alltid latt gjæren ligge igjen
 
Hei

Hørte fra en kompis, han mente en skulle blande gjæren som lå i bunnen av flaskene inn i ølet i ølglasset, og ikke la det ligge igjen i bunnen av flasken. Jeg er nybegynner, å aner ikke hva som er normalt her. Har noen innspill på dette? jeg har alltid latt gjæren ligge igjen
La det ligge hvis det ikke er en hefeweisen.
 
Tror du kan få en grei laksativ effekt om du bøtter i deg mye aktiv gjær:). Det er alltid noe gjær i suspensjon i ferskt øl - og vi drikker jo det meste av brygget vårt ferskt - men du øker nok dosen dramatisk om du tar med bunnfallet.
 
Tror du kan få en grei laksativ effekt om du bøtter i deg mye aktiv gjær:). Det er alltid noe gjær i suspensjon i ferskt øl - og vi drikker jo det meste av brygget vårt ferskt - men du øker nok dosen dramatisk om du tar med bunnfallet.
Hahaha [emoji23] [emoji23] ok. Da dropper jeg det
 
Men man kan jo ta en liten smaksprøve av annen gjær også.
Tøm forsiktig i glasset og sett det bort.
Rist opp bunnfallet i flaska og smak:)
 
Jeg blandet gjøren med ølet på en øl jeg hadde laget som jeg ikke var serlig fornøyd med, syntes faktisk den ble bedre [emoji12] men om jeg drikker 10 en kveld, kan kankje dette være litt lakserende [emoji848][emoji848] men når man kjøper en butikk øl, er det ikke bare brukt klaringsmiddel?slik at man får i seg alt gjæren? Å Guinness har en kule i sine bokser for å riste opp alt, slik at det skal blandes. Eller tar jeg feil? [emoji848][emoji16]
 
Jeg blandet gjøren med ølet på en øl jeg hadde laget som jeg ikke var serlig fornøyd med, syntes faktisk den ble bedre
emoji12.png
men om jeg drikker 10 en kveld, kan kankje dette være litt lakserende
emoji848.png
emoji848.png
men når man kjøper en butikk øl, er det ikke bare brukt klaringsmiddel?slik at man får i seg alt gjæren? Å Guinness har en kule i sine bokser for å riste opp alt, slik at det skal blandes. Eller tar jeg feil?
emoji848.png
emoji16.png

Guinness har en kule for å lage skikkelig skum. Klart øl fra store bryggerier er gjerne filtrert.

Hvis man vil ha med gjæren er vel en personlig smakssak. Gjær bidrar med munnfølelse og at et øl kan oppleves mindre tørt. Humleoljer coater også gjærceller så det er også smak man legger igjen med gjæren.

Noen ganger kan det virke mer riktig å ta med gjæren, og andre ganger kan det bli feil, smak og behag.
 
Guinness har en kule for å lage skikkelig skum. Klart øl fra store bryggerier er gjerne filtrert.

Hvis man vil ha med gjæren er vel en personlig smakssak. Gjær bidrar med munnfølelse og at et øl kan oppleves mindre tørt. Humleoljer coater også gjærceller så det er også smak man legger igjen med gjæren.

Noen ganger kan det virke mer riktig å ta med gjæren, og andre ganger kan det bli feil, smak og behag.
Ok, det viste jeg ikke om Guinness [emoji16][emoji106]takk for infoen, dette viste jeg ikke
 
Tilbake
Topp