Gjæring av lager

Stein Norem Wisted

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget et amerikansk lager som jeg mesket på 55°C i 30 min, 65°C i 60 min og skyllte på 78 °C, fikk en OG 1052. Gjæret den med WLP800 i 19 dager på 10 °C, da hadde aktiviteten avtatt, satte den så på 14 °C i to døgn (diacetylsteg), deretter 2 døgn på 4 °C (for klarning), og skulle flaske den etter det. Målte SG og den viste 1019. Dunken ble flyttet mellom de forskjellige stegene, og gjæringen "startet" opp igjen. Har nå stått ytterlige 2 døgn på 10 °C og ploppet rolig. Tenkte å måle SG igjen i dag.

Men spørsmålet mitt er egentlig, må/bør jeg har nytt diacetylsteg nå etter at den har gjæret mer, regner med at den når 1011-13, før flasking eller er det bortkastet/for sent uansett.
 
Tror også jeg hadde gjort som Oddvar foreslår. Øk temperaturen litt for å gi et ekstra spark til utgjæringen.
 
Burde ikke diacetylsteg vært litt varmere en 14 grader? Jeg bruker å la min lager stå i 2 dager på 18 grader.
 
jahn skrev:
Burde ikke diacetylsteg vært litt varmere en 14 grader? Jeg bruker å la min lager stå i 2 dager på 18 grader.

Det er ikke varmen i seg selv som er det viktigste, men at gjæren blir mer aktiv. Om det funker med den ene eller den andre tempen, vil man finne ut. Både 14 og 18 °C kan nok funke fint.
 
Tilbake
Topp