Gjæring

Duckboot

Norbrygg-medlem
Satte en brygg (en Extra Stout) til gjæring 21.01.14 - OG 1.072
Nå målte jeg FG til 1.030.
Gjær brukt Danstar Nottingham.

Høres dette ut som et greit forløp?

Grunnen til at jeg spør, er at hele bryggeprosessen var en tilnærmet fiasko, siden termometeret mitt bestemte seg, på ett eller annet tidspunkt å vise helt gale verdier, og jeg er bare på mitt 5. og 6. brygg.

Men jeg er blitt helt hekta.....
 
Tror du skal gi den en uke til, den er nok ikke helt ferdig på 6 dager, og skal nok krype litt lavere. Du kan jo også prøve å øke temperaturen litt og håpe den gjærer ut litt til.
 
amatøren skrev:
Kor mange liter? Ein pakke? Rehydrerte du gjæren?
16L, 1 pakke, strødde over og lot ligge i 30 minutter før jeg rørte den inn, med masse oksygen (mørtelrører)
 
Sist jeg brukte nottingham var den litt treg til å starte skikkelig. Men den kom seg etterhvert.

Godt mulig at du har fått mesket på en høy temperatur og at dette spiller inn. Jeg vet heller ikke om du har brukt mye spesialmalt (crystal, sjokolade etc) da vil du også kunne få høyere FG. Men jeg ville satset på at den kan synke enda noen poeng. La den uansett stå et par uker til gjæring.
 
1 uke nå, og 1.020. Tror dette går greit. Smakte litt - Smakte veldig godt.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Da har den stått i 2 uker. FG er havnet nede på 1.006. Ikke så veldig langt unna målet på 1.000.  Har flyttet den inn på et rom med litt høyere temp, ca 23°C, og lar den stå til fredag. Tror jaggu dette blir bra. Planen er da å vaske gjæren, og bruke den i en Southern English Brown Ale.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 
Målet på 1000? Vann har en SG på 1000.  Tror du må sjekke oppskriften igjen. En extra stort har gjerne en fg som ligger mellom 1010 og 1018 ref. Brewing classic styles.
 
Hmmm - Det stemmer - Jeg blingset - 1.008 sa Beersmith. Da er det jaggu ikke ille.
Flasking i morgen tror jeg.
 
Høres ut som en god plan. Du kan saktens vaske gjæren om du vil, men tørrgjær er så billig at det er få som tar seg bryet. Men, for øvelsens skyld kan det jo være greit å prøve:)
 
Borgar skrev:
Høres ut som en god plan. Du kan saktens vaske gjæren om du vil, men tørrgjær er så billig at det er få som tar seg bryet. Men, for øvelsens skyld kan det jo være greit å prøve:)
Det er akkurat det - Er såpass fersk i gamet, at jeg vil prøve meg frem med noe som ikke er altfor stor krise om det går åt skogen.
Dette er batch nr 7, og batch nr 8 og 9 er allerede planlagt, og delvis bestillt ingredienser til.
 
Hmpf - Alle gikk å la seg så tidlig at jeg flasket likegodt i kveld.
Nå er det bare å vente. Dette er mitt første AllGrain forsøk, så dette blir spennende.
 
Tilbake
Topp