Gjæringen stoppet.

Hei jag er nybegynner og satt min første øl nå på lørdag, jeg har en beer brew 30. fulgte oppskrifta til pung og prikke og vørteren ble satt på gjæring. gikk og trippet og ventet på at det skulle begynne å boble i låsen. Omsider, mandag formiddag skjer det endelig, det bobler, det begynner og stormgjære vannet nesten spruter ut av låsen. Utpå kveldingen er må jeg se hvordan det ligger an, joda det bobler veldig mye, så mye at jeg vil fylle vann på låsen. tak av låsen for å fylle på vann, brukte springvann. etter det skjer det ingen ting. Har jeg gjort noe feil? tar mer enn gjerne mot tilbakemeldinger.
 
Det er sikkert ikke helt tett. Det høres ut som stormgjæringen var godt i gang ihvertfall! Jeg pleier å bruke whisky i låsen istedenfor vann og starsan fordi det skummer ikke vekk. :)

Med andre ord: Du kan ta det helt med ro. Plopping i gjærlåsen er ikke en sikker indikator på gjæring. Skumdannelse på toppen av det gjærende ølet derimot, er en ganske sikker indikator.
 
Takk for svar, da skal jeg sjekke om jeg finner en lekkasje. var redd jeg måtte kaste denne satsen. trodde kanskje jeg hadde stoppet gjæringen på ett eller annet vis.
 
Ikke bekymre deg om den lekkasjen, det spiller absolutt ingen rolle. Åpner du derimot lokket e.l. så øker du faren for infeksjon veldig. Mye bedre å bare la det stå og la gjære jobbe i fred og ro, RDWHAHB for å si det enkelt, eller stikk en tur innom polet og kjøp deg noe godt mens du venter :)
 
Sist redigert:
Ikke bekymre deg om den lekkasjen, det spiller absolutt ingen rolle. Åpner du derimot lokket e.l. så øker du faren for infeksjon veldig. Mye bedre å bare la det stå og la gjære jobbe i fred og ro, RAHAHB for å si det enkelt, eller stikk en tur innom polet og kjøp deg noe godt mens du venter :)
Ok. Får bare smøre meg med den berømte tålmodigheten. Bør vel kanskje vente et par uker da. Ser at det bobler litt i dunken så det er da noe som skjer.
 
Ok. Får bare smøre meg med den berømte tålmodigheten. Bør vel kanskje vente et par uker da. Ser at det bobler litt i dunken så det er da noe som skjer.
Mye godt øl på polet i Molde som du kan smøre den berømte tålmodigheten med.
Eller en tur på "Tapp og Kork" hvis polet er stengt.
 
Tilbake
Topp