Gjærings skap

Da er et brukt kjøleskap på plass. Lurer på hva jeg skal bruke som varmekilde?
Har en kupevarmer til til overs, eller bør jeg bruke vamebelte, varmeplate eller noe annet?
Skal bruke en Inkbird-itc-308-wifi til styring.
 
Jeg liker å bruke noe med lav effekt og lite restvarme når den skrus av. Jeg har derfor brukt reptilpære (E27-sokkel) og dimmer dersom jeg vil senke effekten.
Anbefaler ikke høy effekt, da folk på forumet har hatt tilløp til brann. Du trenger lite varme, og ønsker ikke at kjøling og varme kjører jo-jo

Oppsett av gjæringsskap og temperaturstyring
Oppsett av gjæringsskap og temperaturstyring
Temp. kontroll i gjæringsskap
Gjæringsskap - oppsett
Varmekilde i gjæringsskap nødvendig?
 
Kommer litt an på hva du skal brygge og når på året og sånt. Skal du gjære belgisk på høye temperaturer eller kveik trenger du en varmekilde. Skal du gjære lagere eller ales på temperaturer under romtemperatur trenger du bare kjøling.
 
Bruker 25W varmeplate. Funker fint! Brygger jeg med kveik, setter jeg gjæringsbøtten rett på platen. Ellers lar jeg bare platen ligge løst i kjøleskapet.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Bruker 25W varmeplate. Funker fint! Brygger jeg med kveik, setter jeg gjæringsbøtten rett på platen. Ellers lar jeg bare platen ligge løst i kjøleskapet.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Får du fremdeles tilfredstillende effekt fra varmeplaten når den bare ligger løst i kjøleskapet?
 
Får du fremdeles tilfredstillende effekt fra varmeplaten når den bare ligger løst i kjøleskapet?
Ja, for min definisjon av tilfredsstillende :)

Funker greit med 20 liter vørter. Varmer som skapet før jeg setter inn vørteren. Jeg har heller ikke behov for å øke temperaturen superraskt.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp