Gjæringskar

Heisann !

Er det noen som vet hvor man kan få tak i slike gjæringskar som på bildet?
Jeg har sett meg litt lei på vanskelig rengjøring, og kunne tenkt meg å prøve slike.

Dersom noen har tips, så skrik ut!

(bildet er forøvrig henta fra; Home Brew Beer av Greg Hughes)20140909_151809.jpg
 
Jeg kan ikke hjelpe deg med tanke på karet som er på bildet, men jeg lurer litt på hvordan kar du har vært borte i. Min erfaring med både øl, vin og cider tilsier at gjæringsspann fra Europris e.l. lar seg lett rengjøre med en vanlig oppvaskkost og rengjøringsmiddel.

Mvh
Deluze
 
Jeg kan ikke hjelpe deg med tanke på karet som er på bildet, men jeg lurer litt på hvordan kar du har vært borte i. Min erfaring med både øl, vin og cider tilsier at gjæringsspann fra Europris e.l. lar seg lett rengjøre med en vanlig oppvaskkost og rengjøringsmiddel.

Mvh
Deluze
Kost er fy fy
 
Jeg kan ikke hjelpe deg med tanke på karet som er på bildet, men jeg lurer litt på hvordan kar du har vært borte i. Min erfaring med både øl, vin og cider tilsier at gjæringsspann fra Europris e.l. lar seg lett rengjøre med en vanlig oppvaskkost og rengjøringsmiddel.

Mvh
Deluze

Det er forsåvidt ikke noe kjempeproblem, jeg prøver bare å finne et solid kar som er lett å gjøre rent, og kunne tenkt meg å prøve den typen jeg postet bilde av. Jeg bruker tønne-karene fra bryggselv og er i utgangspunktet veldig fornøyde med de, men det kan være vanskelig å se om man har fått med seg alt av skitt og lort i toppen av karet, uten å få "nakkesleng og øyeprolaps". Gjæringsspann fra Europris bruker jeg kun til starsan-vann, da jeg har hatt dårlig erfaring med tetthet i krana og føler at de ikke er solide nok.
 
Vanlig oppvaskkost er da ikke noe problem? Da skal man i såfall virkelig gå inn for å lage riper
Ein oppvaskkost er ganske stive buster på. Vi vill ikkje bruke det på våre gjæringskar. Svamp eller mykklut er vårt valg. Lar karet stå med vann
 
Tja, opp til deg, tror ikke du har sjanse til å lage riper med en oppvaskkost (altså fex vanlig fra jordan eller liknende) med mindre du er ekstremt hardhendt eller virkelig prøver å lage riper.
 
Enig. Det som er verre er når en suser rundt med en mørtelblander på full spiker oppi der. Da er det fort gjort å komme borti karveggen, og det slår godt.
 
Når vi vet at 40 sekunder med risting er alt som skal til for å oppnå 8ppm, så skjønner jeg ikke hvorfor folk styrer med mørtelblander og drill. Bortsett fra machofaktoren da.
 
Eg ville vel kanskje tru det var meir macho å rista 25 liter enn å kjøra ein elektrisk drill med mørtelblandar oppi. 25 kg versus 2-3 kg. Og nederst på denne rangstigen er vel kanskje å bruka rein O2 - her opnar og lukkar ein berre for gassen frå flaska.
 
Eg ville vel kanskje tru det var meir macho å rista 25 liter enn å kjøra ein elektrisk drill med mørtelblandar oppi. 25 kg versus 2-3 kg. Og nederst på denne rangstigen er vel kanskje å bruka rein O2 - her opnar og lukkar ein berre for gassen frå flaska.
Helt enig. Ekte menn har gode ristemuskler. De andre får bruke drill eller O2 på flaske (pinglemetoder) :D
 
Tilbake
Topp