Gjærstarter/mrmalty.com

Hei og Godt Nyttår!
I morgen skal jeg lage min første gjærstarter med hjelp av mrmalty-appen som jeg syns er en bra app! Det eneste jeg lurer på er hvilken "liquid yeast starter method" jeg skal velge i "settings" hvis jeg IKKE bruker magnetrører? Nå kan jeg godt shaker av og til men kanskje ikke døgnet runt! :) Må jeg velger "simple starter" eller "simple starter with O2 at start" eller, eller ...? Det blir jo faktisk større forskjell i vannmengde avhengig instilling! Takknemlig for tipps av dere som kan dette! :)

Sånn jeg forstår det og brukt selv:

Simple starter: Risting en gang ved start og la stå i ro til ferdig.

Simple Starter with O2 at start: ikke gjort dette selv men tror det menes rein O2

Intermitten shaking: Risting så ofte som mulig. Har selv ristet 3-6 ganger i døgnet. Har fungert fint.

Jeg ville valgt siste "option" ;)

Sånn jeg forstår det og brukt selv:

Simple starter: Risting en gang ved start og la stå i ro til ferdig.

Simple Starter with O2 at start: ikke gjort dette selv men tror det menes rein O2

Intermitten shaking: Risting så ofte som mulig. Har selv ristet 3-6 ganger i døgnet. Har fungert fint.

Jeg ville valgt siste "option" ;)
Takk Thorgrim! Er da enig med deg, tror også at siste option fungerer greit. Skal shaker av og til mellom kl 09.00-23.00. Skal høre med kona min om hun shaker mellom 23.00 og 09.00 ;-)

Noen som vet hvilken mengde ren oksygen som bør til for en «simple starter with O2 at start»? Hvor mange sekunder ved 1L/min (0,5 micron beluftningssten)?

Hadde vært gøy å komme i gang med fersk/flytende gjær selv om jeg ikke har magnetrører. Føler det blir lettere å bare tilsette O2 i starten i stedet for å riste i hytt og pine, siden jeg uansett har oksygeneringsutstyr.

Tilbake
Topp