Gjærstarter. Når er den klar?

Jeg satt en 2 liter starter av Wyeast 2206, 1/2 ts gjærnæring og 200 gram DME. Den står på magnetrører i en Erlenmeyer kolbe og snurrer. Temperaturen i rummet er 20 grader.
Den ble satt torsdag kveld klokka elleve.

Det er ikke lett å se at den gjærer, i og med at jeg bruker magnetrører. Hvordan kan jeg vite når den er klar til å dumpe i vørteren? Bør jeg cold-crashe og dekantere?
Hadde tenkt å brygge lørdag eller søndag, avhengig av når starteren er klar.

2206 er en lagergjær og den skal en alltid dekantere (alegjærstarter over 2 liter også, alegjærstarter under 2 liter ikke nødvendig) i følge artikkelen som Gahr skrev. Utgjæring tar 24-36 timer, bunnfalle på kjøleskap 1-2 dager..

Som Huub sier: Jeg dekanterer stort sett alltid, uansett gjærtype og størrelse. Hvis du ser nøye på starteren, vil du ofte se at det stiger små bobler opp langs sidene, selv på magnetrører. Når denne aktiviteten roer seg, kan du være rimelig sikker på at formeringen er over. Frisk gjær vil som regel oppnå et maksimalt antall celler etter 18-24 timer. Jeg lar som oftest starteren gå i inntil 36 timer, og setter den deretter i kjøleskap i ett til to døgn.

Høres greit ut. Da lar jeg den gjære til i morgen tidlig, og setter den i kjøleskapet. Da burde den være klar til brygging på søndag.

Det kan godt hende at gjæren har ikke helt bunnfallet på søndag og hvis du dekanterer da kaster du bort en stor del celler også. Jeg vil helst se at vørteren over bunnfallet er 'helt' klar. Så du må vurdere om du setter i gang bryggingen søndag tidlig eller brygger mandagkveld etter arbeid  ;D

Jeg syns den enkleste måten å se at starteren gjærer på er fargen. Bit deg merke i fargen på vørteren til å begynne med. Når starteren er i gang med gjæringen blir den betraktlig lysere i fargen.

Gjenstidige gjærtyper kan trenge opp til 2-3 døgn på magnetrøreren.
Og ja - du bør dekantere...

En liten statusoppdatering på denne batchen:
Det ble brygging på mandag, etter at starteren hadde stått i kjøleskap siden lørdag morgen. Jeg dekanterte til det var ca en halv liter igen. Fant ut at det var lettere å se hvordan gjæringen gikk hvis jeg skrudde av røreren en stund. Da så jeg de små boblene som steg opp.
Jeg tok også av litt av starteren og frøys med glyserin for å ha til senere brygg. Jeg kommer tilbake med rapport på hvor bra dette funket etterhvert. Hadde vært fint å ha et gjærlager tilgjengelig for senere bruk, uten å være avhengig av hva gjærbutikken har på lager for øyeblikket. Noen andre som har prøvd å fryse gjær?

Jeg vet ikke helt hva som er normal aktivitet på lagergjær som gjærer på ni grader, men den er definitivt mye slappere enn alen jeg brygget i sommer, hvor det tøyt skum ut av gjærlåsen. Max aktivitet på den jeg gjærer nå var ca. 10 'blupp'per minutt, og nå er den nede i et blupp per 20 sekunder. Høres det omtrent normalt ut for en lager? Jeg har ikke målt SG ennå, men skal ta en test til helgen.

Uansett er den mer underholdende å se på enn et gjennomsnittlig akvarium. Små klumper som hele tiden flyter opp og synker ned i en utrettelig runddans. Neste gang har jeg tenkt å gjære i en glassballong, så det er lettere å se hva som skjer under prosessen.

Lager gjærer langt tregere enn ale. Du bør minst beregne tre-fire uker til primærgjæring av lager.

Frysing av gjær er normalt ikke anbefalt for hjemmebryggere, da vanlige frysere ikke holder stabil eller lav nok temperatur. I kommersiell sammenheng fryses gjær på -70 °C. Det kan selvsagt godt være at en god del av gjæren du fryser overlever behandlingen (det regner jeg med), men du har liten kontroll over denne gjærens helse, og hvor mye gjær du faktisk har igjen. Men det er uansett moro å eksperimentere med slikt!

Jeg er klar over at det tar tid, men man er jo litt spent på hvordan det går. Jeg målte SG i dag og den var på 1.015, og det er fremdeles litt aktivitet i den. Plupper en gang i minuttet. Jeg regner med at det ikke skjer alt for mye med SG fremover, men jeg lar den stå en uke eller så til, og så tarjeg den ut fra loftet og lar den få et par dager på litt høyere temperatur for å gjøre seg ferdig.
Jeg har tenkt å tape ni liter på et Corneliusfat og resten på flasker med litt sukker for å karbonere. Behøver jeg å tilsette noe gjær for karbonering, eller holder det med de få cellene som ikke har bunnfelt for å gjære ut karboneringssukkeret?
Har tenkt litt på dette med å tappe over på en glassballong for sekundærgjæring også, men jeg tror jeg dropper det i denne omgang.

Når det gjelder gjærkultivering og lagring, er dette bare et eksperiment foreløpig, men jeg liker ideen om å kunne lagre gjærstammer for å alltd ha gjær tilgjengelig. Hadde vært fint å slå seg sammen meg fler, så kunne man bytte. Men da må man være sikker på at alle er nøye med hygiene. Det er jo ofte at butikken ikke har den gjæren du trenger på lager, og så kan det jo spare litt penger også.
Jeg har et brukbart mikroskop, og må få tak i litt metyllblått og et hemacytometer. Jeg tenkte i utgangspunktet at -20 grader C ville kunne holde liv i gjæren en stund, men jeg har en backupplan hvis det ikke er bra nok. Jeg har noen peltierelementer liggende, og ved å lage en liten isolert boks (isopoe, e.l.) med en peltiervarmepumpe som man putter i fryseren kommer man lett ned i minus 60-70 grader.
Foreløpig er dette bare en morsom tanke,og jeg skal konsentrere meg om å lage god øl før dette blir en rutine.

Noen som hadde noen synspunkter på spørsmålene jeg hadde i forrige post?
Det jeg ikke helt har fått taket på er om lager kan gjennomføre lagringsfasen på flasker med karboneringssukker, eller om jeg bør lagre øllet i bulk, og så tappe det på flasker.
Og hvis jeg kan tappe på flasker rett etter primærgjæringen, skal det da stå på rundt ti grader for å karbonere en stund, eller skal det rett i kjøleskapet på 0-2 grader Celcius. (inbiller med at det da ikke vil karbonere særlig bra). Trenger jeg å tilsette litt gjør for at det skal karbonere ordentlig, eller vil øllet karbinere uansett gitt nok tid.

Den forrige batchen jeg brygget gikk rett på fat, og da var det jo greit. Jeg slapp jo å karbonere med sukker. Ble litt bunnfall etterhvert, men så lenge fatet bare sto i kjøleskapet var ikke det noe problem.

gunnark skrev:
Noen som hadde noen synspunkter på spørsmålene jeg hadde i forrige post?
Det jeg ikke helt har fått taket på er om lager kan gjennomføre lagringsfasen på flasker med karboneringssukker, eller om jeg bør lagre øllet i bulk, og så tappe det på flasker.
Og hvis jeg kan tappe på flasker rett etter primærgjæringen, skal det da stå på rundt ti grader for å karbonere en stund, eller skal det rett i kjøleskapet på 0-2 grader Celcius. (inbiller med at det da ikke vil karbonere særlig bra). Trenger jeg å tilsette litt gjør for at det skal karbonere ordentlig, eller vil øllet karbinere uansett gitt nok tid.

Den forrige batchen jeg brygget gikk rett på fat, og da var det jo greit. Jeg slapp jo å karbonere med sukker. Ble litt bunnfall etterhvert, men så lenge fatet bare sto i kjøleskapet var ikke det noe problem.

Du trenger IKKE å lagre øllet i bulk. Du tapper på flasker i samme periode som du tapper på fat. Men la øllen stå minst 4 uker på dunken. Du trenger ikke å tilsette gjær til karnonering. det er gjær nok i øllet fra før :yes:

Når du har hatt karbonerings sukker på flasker og evt  fat, så bør de stå  varmt (rom temp) 10 - 14 dager før du setter det kaldt til lagring.

Lykke til

Torga

Tilbake
Topp