Gjærstarter og sollys

Jeg har nå bygget en Magnetrører, og skal snart prøv den. Men, det mest praktiske stedet for meg å plassere den er i vinduskarmen. Vil gjæren i såfall bli ødelagt av sollyset?

Også: jeg har ikke noen hastighetsjustering på røreren, og med en liter i flaska blir det rørt VELDIG. Er det noen ulempe om startern blir rørt for kraftig?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det bør ikke ha noe særlig å si, så lenge ikke det gjør at starteren blir altfor varm. Grunnen til at øl blir ødelagt av lys er at humleforbindelser brytes ned, og siden det ikke er humle i starteren bør ikke lyset være noe problem.

Petter F skrev:
UV-stråler er vel ikke akkurat så gunstige for gjæra...

Det er ikke snakk om at den skal stå og steke i sola, men heller at den blir stående i dagslys. Men, ja, det er jo det som er spørsmålet. Er UV-stråler i moderate mengder ugunstig for gjær?

Den er jo litt morsom å se på også, så jeg vil gjerne slippe å dekke den til :)

Iom at flesteparten som brygger har magnetrøreren stående i en eller annen form for dagslys så ser jeg ikke vitsen med å dekke til noe som helst med mindre du er redd for en temperaturstigning.
Det finnes andre deler i prosessen som heller er verdt de små grå :brygging:

Vinduslgass taru uansett livet av det meste av UV-strålene. glasset i starteren tar nok også noe. :) (ref store norske leksikon)

Har også en rører uten mulighet for å regulere hastigheten, så lurer også på om røringen kan blir for kraftig.  Noen som har noen tanker rundt det? Og skal den stå på hele tiden mens starteren godtgjør seg?

bard skrev:
Har også en rører uten mulighet for å regulere hastigheten, så lurer også på om røringen kan blir for kraftig.  Noen som har noen tanker rundt det? Og skal den stå på hele tiden mens starteren godtgjør seg?

Røringen er bare for kraftig dersom magneten spinner ut av magnetfeltet. Eventuelt hvis det spruter ut av kolben :)

La den stå på til du skal bruke starteren. Eventuelt, hvis du skal dekantere vørteren så lar du den stå på til den er ferdig og så setter starteren i kjøleskapet for å få gjæra til å felle ut, en dag eller to før det skal brygges.

mvh
Jørgen

Tilbake
Topp