Gjærstarter også på små brygg (10-15 L)?

I min søken etter å luke ut "feilkildene" i størrelsesorden, så har jeg nå begynt å rette blikket mot gjærhelse.

Til nå har jeg bare hatt oppi en pose tørt eller ei lita flaske med vått og så latt det stå og putre i henhold til oppskrifta og tenkt at det var greit. Noen ganger har jeg brukt Brewer's Friend sin Yeast Pitch Rate and Starter Calculator og kommet fram til at det har vært "nært nok", bare gjæra ikke er for gammel. Dette har jeg tatt helt på mitt eget skjønn, og jeg lurte nå på om jeg har undervurdert effekten av å ha rikelig med gjær.

Siden brygger såpass lite, så er jeg litt betenkt for å ha oppi mye ekstra væske. Hvis jeg har noe å vinne på å sette gjærstartere, vil det være veldig klønete å lage de på bare noen dl?
 
Jeg pleier å sette en gjærstarter på 1 -1,5 liter når jeg bruker fersk gjær til mine 10 -15 liters bather
det går fint
 
Fint å høre! Vil du mene det er greit eller mer prakk å lage de mindre, kanskje på en halvliter, dersom jeg er paranoid?

Regner og med at du gjør bruker gjærstarter også på små batcher fordi du mener et har en reell og merkbar effekt? :)
 
Om du har antallet celler iorden og bare vil øke viriliteten kan du sette en 1/2 liter på 4 timer
 
Både Wyeast og WL som har mye å tjene på gjærsalg anbefaler 1 pakke for opp til ca 22-23L og OG 1.060/1.050 (WY/WL). Direkte i karer uten starter.
Gjærkalkulatorer tilsier som regel høyere pitch rate enn dette vil gi, men jeg tenker at når de som faktisk pusher gjæren anbefaler mindre enn jeg normalt har brukt, så er det ikke lenger grunn for meg å styre med startere.

Min anbefaling: hør på gjærpusherne, og hopp over starteren. Så får du en enklere prosess i tillegg :)
 
De fleste foretrekker å høre på Jamil som bevisst dobbelt-pitcher og mener han vet mye bedre enn både White labs og Wyeast om hvor mye gjær det er nødvendig å bruke i en batch. At han foretrekker smaken ølet får når man dobbeltpitcher er jo helt greit og det har vist seg å fungere bra for han, men det er jo noe annet enn at "man MÅ pitche den mengden han sier og ikke det Wyeast eller White labs anbefaler, eller så vil man ha for lite gjær"...

Det skal holde i MASSEVIS å bruke 1 pose ale gjær i 10-15L så lenge du ikke har kokt gjærposen først eller den er fra 2014 og har ligget i bagasjerommet i bilen siden da eller noe slikt.

På den andre siden, så fungerer det selvfølgelig å lage en starter om man vil. Jeg lager stort sett alltid startere, men det er fordi jeg bruker en del av gjæren i starteren til å lage ny starter til mitt neste brygg så jeg slipper å vaske gjær.
 
Sist redigert:
Gjæren lager ølet, så bruk nok.
Det er forskjell på gjæring og optimal gjæring, det samme gjelder øl, det er forskjell på ok øl og fantastisk øl.
Korrekt temperatur, riktig oksygenering og riktig mengde frisk gjær, er gode ting om du er på jakt etter fantastisk øl.
Skal du bare bli full, så spiller det mindre rolle.
 
Brygger mange små batcher 10-12L og lager alltids starter. Ser ingen grunn til å brenne et helt rør på et lite brygg. Middels sterk øl blir f.eks ofte 0.7L 70g DME og 12ml gjær ristet ut fra rør (bruker White lap).
 
Tilbake
Topp