Gjærstarter, oksygenering og alt folk gjør for å få "best gjæring"

Så til nå har jeg fått veldig digg øl tross for at jeg har:
- ikke rehydrert gjæren(tørrgjær) men bare tømt pakka oppi og rørt
- ikke laget gjærstarter
- ikke sørget for å oksygenering av ølet etter tilsetting av gjær slik at gjæren får en god start
- hatt sånn ca 21-23 grader i rommet ølet har gjæret i

Spørsmålet mitt blir: hvis jeg gjør alt det som "proffene" gjør, hva kan jeg forvente av gjæringsprosessen? Smaken? Osv..
 
Har stort sett rehydrert og oxygenert så jeg har ikke selv sett differansen.

Viktig for mange er det å kunne gjenskape god øl en lager selv. For å kunne gjenskape må en ha kontroll på alle parametre som kan påvirke smaken, skumfasthet, farge, etc i øllet.
Gjær lager tross alt øllet og for meg i hvertfall er det viktig at den har gode betingelser, som er riktig mengde celler, riktig pitchetemp og godt med O2 i vørteren slik at gjæren har gode forhold det første døgnet til å formere seg.
Ved for lite O2 vil den gå rett på hovedjobben med å ete sukker og drite co2/alkohol, og hver gjærcelle må da jobbe mye hardere da de ikke har fått formert seg nok. Dette kan sette en smak på øllet.

Ved mer clean smak på øllet, hvor uønskede smakskomponenter fra gjæring er borte vil andre smaker komme tydeligere frem.
 
Det er to ting som har hjulpet på utgjæring for min del tror jeg,
riste inn kraftig med oksygen de to første min av gjæringen og jeg har også merket bedre resultat av å gå over til Briess maltekstrakt
Før jeg begynte med dette hadde jeg ofte problemer med å nå under 1.020


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ser det er mange som påstår at ingen av de punktene du nevner er viktig. Etter å ha vært med på diverse øldømminger vil eg gå så langt som å si at mange tar feil....

Eg meiner at over 90% av usmaker i heimebrygg skyldes gjæringsprosess og flasking.
 
Det er klart, usmaker dannes jo ikke i mesken eller i kok


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er mulig å lage vellykket øl uten å rehydrere tørrgjær. Du trenger ikke starter dersom du har nok gjær (med noen unntak, for store øl kan det være en fordel med en aktiv kultur). Uten noen form for oksygen tror jeg du får problemer, men det er mulig å klare seg uten ren O2. Det blir dog vanskeligere å få gode og konsistente resultater, særlig ved høyere OG.

Gjæringstemp på 21C fungerer fint for noen gjæstammer. Mindre heldig for andre. En jevn temperatur hjelper veldig.

Det er ikke at disse reglene er absolutte, men å følge dem øker sjansen for å lykkes. Hvis du med din prosess ikke opplever problemer, så kjempebra! Det viktigste er at man selv er fornøyd. Det kan dog tenkes at du ikke er så sensitiv for en del usmaker typisk forbundet med en røff gjæringsprosess. Hvis du lurer, prøv norbryggs vurdering, så får du objektiv input fra noen andre.
 
Det går sikkert fint med 21 -23 grader, men det kan ihvertfall være en fordel å starte et par grader under


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ser det er mange som påstår at ingen av de punktene du nevner er viktig. Etter å ha vært med på diverse øldømminger vil eg gå så langt som å si at mange tar feil....

Eg meiner at over 90% av usmaker i heimebrygg skyldes gjæringsprosess og flasking.

Jeg liker svaret! Jeg vil anse meg som en ganske utrent øldrikker og kommer definitivt til å ta til meg alle tips folk gir meg på dette forumet. Takker for svar!
 
Så til nå har jeg fått veldig digg øl tross for at jeg har:
- ikke rehydrert gjæren(tørrgjær) men bare tømt pakka oppi og rørt
- ikke laget gjærstarter
- ikke sørget for å oksygenering av ølet etter tilsetting av gjær slik at gjæren får en god start
- hatt sånn ca 21-23 grader i rommet ølet har gjæret i

Spørsmålet mitt blir: hvis jeg gjør alt det som "proffene" gjør, hva kan jeg forvente av gjæringsprosessen? Smaken? Osv..
Eg har smakt øl frå mange nye heimebrygger som er god fornøgde med sitt øl.
Der eg kan kjenne at dei ikkje har kontroll på gjæringstempratur.
Dei fleste har etter slike tilbakemelding gått til anskaffelse av Stc1000 og kjøleskap.


Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Den største kvalitetshevingen på egne brygg kom fra riktig gjæringstemperatur. Om man surrer litt med mesking og humling blir det som regel greit uansett så lenge gjæringen er på stell. Jeg bruker også ren O2 og vannjusteringer, men kan ikke si jeg synest noen av de faktorene var en revolusjon akkurat. Mulig unntak for lager siden jeg aldri har brygget lager uten å tilsette ren O2.

I parantes bemerket er det mye som tyder på at den mest populære kalkulatoren for startere - mr Malty - grovt underestimerer hvor mange celler man får om man bruker magnetrører. Om så er riktig er det i det minste en indikator på at det ikke er så farlig om man pitcher en god del for mye gjær i alle fall.

Om man ikke har mulighet for temperaturkontroll er det greit å brygge saision (med WLP-566), da skal det bli ganske varmt under gjæringen. Jeg har laget ett øl som smakte fusel, faenskap og generelt helt jævlig - den var et forsøk på NØ #500 - da ble det 26 grader eller noe slikt i bøtta under gjæring - det ble ofret til avløpssystemet i Oslo.

Er mulig å få en god del bedre temperaturkontroll ved å sette gjæringsbøtta i en balje med vann og så legge i fryselement en gang eller to i døgnet, da blir temperaturøkningen betraktelig lavere enn om det står i friluft.
 
Det er klart, usmaker dannes jo ikke i mesken eller i kok


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joda; Dårlig kok og eller treg nedkjøling med pilsnermalt gir ofte DMS.

Ved BIAB brygging får en ofte med mye skallrester fra mesking til kok, det kan gi astringens.

Poenget mitt er at det er mye vanligere å finne feil som estere, fenoler, diacetyl og acetaldehyd
 
Det er klart
Det jeg tenkte på var at du får ikke usmaker av å meske litt for høyt eller tilsette humle på feil tidspunk, det blir bare litt annerledes
Tror du på det med astringens av skalrester i kok?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er klart
Det jeg tenkte på var at du får ikke usmaker av å meske litt for høyt eller tilsette humle på feil tidspunk, det blir bare litt annerledes
Tror du på det med astringens av skalrester i kok?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig i at du kan gjøre mye feil med ingredienser og mesketemp, men likevel få OK øl.

Ja tror absolutt på astringens av skalrester. Eg blei kvitt problemet når eg begynte å sile vørterem.
 
Ja, for grunnen til at jeg spurte har hvert fordi jeg har opplevd litt for "besk" Stout noen ganger når jeg har mesket uten BIAB
men usikker på hvordan jeg skal beskrive det eller hva det kan komme av


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Ja, for grunnen til at jeg spurte har hvert fordi jeg har opplevd litt for "besk" Stout noen ganger når jeg har mesket uten BIAB
men usikker på hvordan jeg skal beskrive det eller hva det kan komme av


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eg la merke til at når posen ble løftet ut av meskekjelenn virvlet det opp en sky av kornrester. Begynte å sirkulere (med silbunn under posen) tappet så av og fylte på nytt vann.. batchsparget. tappet av for andre gang. Deretter reingjorde eg kjelen før kok. Hadde opp til 1 cm bunnfall. Tok en god del ekstra tid, men ble kvitt astringensen. Nå har eg fått ny meskekjele fra SS.

Her er et bilde, det er nærmere en cm kornrester her. Mengden har variert.
bunnfall mesk.jpg
 
Sist redigert:
Trenger man ren o2? Kanskje ikke, ølet blir nok godt. Trenger man å rehydrere? Kanskje ikke. Men summen av alle de småtingene man gjør for å heve kvaliteten bittelitte grann, vil kanskje løfte ølet fra godt til fabelaktig. Vi har merket stor forskjell nå og før vi begynte med o2 og gjærstarter.
 
Lurer på hvor mye bedre øl jeg ville fått om jeg gikk over til ren O2 og gjærnæring
er igrunn allerede fornøyd med utgjæring, er det noe å hente på det da?
 
Sist redigert:
Ved BIAB brygging får en ofte med mye skallrester fra mesking til kok, det kan gi astringens.
Aldri sett rester av skall, eller opplevd astringens i noen av mine brygg. Bag'en er jo så finmasket at jeg rett og slett ikke skjønner hvor du får det fra?

Edit: ser bare trub i bildet ditt jeg..
 
Holder det med å riste/piske/vispe inn o2 eller må man være avansert med rein o2?

Og kan man bruke gjærnæring uansett om man lager ekstrakt eller egen mesk?
 
Tilbake
Topp