Gjenbruk av gjær

joques skrev:
På bryggedag (ALLTID innen en uke, helst ikke mer enn 2-3 dager) måler jeg opp riktig mengde gjær med en desinfisert måleskje.

Måler du da opp slurry fra den midtre delen av den sedimenterte gjæren, eller bryr du deg ikke om dette?
 
Jeg bryr meg egentlig ikke om det. Det blir blandet når jeg heller det over fra ballongen uansett, så da tenker jeg at jeg får det vanlige tverrsnittet uansett.
 
Hei.

Så et litt interesant program på Discovery fra et amerikansk bryggeri om temaet. Der var det nok i "litt" større målestokk enn hva en hjemmebrygger vanligvis styrer med, men intersant fremgangsmåte for "gjenbruk" av gjær:

De brygget lys lager. Denne ble satt til primærgjæring i 5-6 dager. Deretter ble dette tilsatt fersk vørter (tror det var 50/50) og satt til sekundærgjæring i ca 20 dager. De brukte også grove eikeflis i sekundærgjæringen for å holde sedimentert gjær fra bunnen (hvis jeg forstod det rett). Disse flisene gav ikke noe smak.

Er det noen her som har prøvd noe lignende? Kan jo være en grei metode dersom man har begrenst kokekapasitet, men ønsker en stor batch.

MVH
børge
 
joques skrev:
Festbremsen Joakim slår til igjen. Her er det flere ting jeg aldri ville funnet på å gjøre.

Jeg ville heller aldri funnet på (ikke helt sant. Jeg har faktisk gjort det. Men jeg ville ikke gjentatt det :) ) å bare helle en helt ny vørter på en hel kake. Som noen har skrevet. Du trenger rinktig mengde gjær for å få den riktige smaken. Ikke så mye gjær som mulig. Gjæren trenger vekst for både å gi den rette smaken, og for å produsere nye, friske, unge celler som klarer jobben. Heller du rett på hele kaka, blir det ingen formering, og så er det de samme gamle slitne sliterne som må gjøre all jobben.

- Har lest at overpitching er ikke ofte et problem (skjer nesten aldri..)
- Så hvis du sir at en hel kake innholder for mye celler, da kan en også fjerne halvparten av kake i gjæringsbutte og helle opp ny vørter?
 
Huub skrev:
- Har lest at overpitching er ikke ofte et problem (skjer nesten aldri..)
- Så hvis du sir at en hel kake innholder for mye celler, da kan en også fjerne halvparten av kake i gjæringsbutte og helle opp ny vørter?

Selvsagt kan du fjerne gjær og helle vørteren oppi det gamle spannet, men jeg ville heller ha øst ut så mye gjær du ønsket å bruke og pitchet dette i en vørter i et rent spann. Da har du bedre kontroll på hygienen.
 
da blir det et nytt kapitel i bryggingsprosesset mitt  :brygging:
hvordan høster jeg ut gjær?

siste gangen jeg flasket målte kaken ikke mye mer enn 5 mm. (brukte Wyeast 1214, gjæstarter 1liter, ølet blit ganske god med FG 1012)

jeg kan sikkert finne info her på forumet om dette eller kanskje Palmer skriver om dette også  :)
 
Gahr skrev:
Det vanligste er faktisk å høste det midterste laget. Her har du frisk gjær so flokkulerer bra men ikke for tidlig.

Jeg har slurry fra søndag og skal brygge denne uke igjen (krysse fingre)

er det lurt å helle av klar vørter og lage en ny starter av det midterste del i flasken? og så prøve å få ikke med for mye av det nederste?
 

Vedlegg

  • wlp500 slurry.jpg
    wlp500 slurry.jpg
    37,8 KB · Sett: 893
Hei.

Dersom dette er slurry fra siste brygg, og den er ca 1 uke gammel så holder 0,5L til 50L Ale med OG 1048 i følge http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Jeg ville ikke ha foretatt meg noe dersom gjæra er ca 1 uke gammel når du brygger igjen. Jeg ville ha ristet flaska og brukt halvparten dersom det var snakk om 25L, alt dersom det er 50L.

MVH
Børge
 
Da skulle det passe bra å bruke halve flaska.

Dersom du begynner å ta ut noe av slurryen så har jeg en misstanke om at du mister helt oversikten med hvor mye gjær du har. Du kan vel anta at det nederste er døde gjærceller og trub/humlerester, men noe er vel levende gjær. Det kan være en god grunn å kvitte seg med dette dersom du går fra et smaksrikt og sterkt øl til et lyst lett øl, ellers så ville jeg ikke ha brydd meg så mye om det. Har litt erfaring i gjenbruk av gjær, og da har vi ikke brydd oss om trub, med bra resultater. Vi har dog satt opp akkurat samme øl som originalgjæra kom fra.

MVH
Børge
 
Kva med å heller topphauste gjæra? Då får du kun frisk og rein gjær om du kastar fyrste skummet og haustar det andre og estimering av mengden er lettare sidan det er >90% levande celler og rein gjær. Trur 1214 er ganske god til topphausting.
 
Jamil selv anbefaler å separere gjær fra vørter og bunnfall. Men det er en slider på kalkulatoren som gjør at du kan stille inn mengden av non-yeast material i prosent for å få riktig pitching rate.
 
Jeg satte et brygg nå i helga. Laget en rikelig starter (to step med WLP007). Rengjorde røret gjæra kom i og laget en kraftig sterkrensoppløsning og fylte på. Skrudde korken bare litt på og snudde røret oppned slik at halvparten av sterkrensoppløsningen sildret ut mellom gjengene i korken. Skrudde til og lot det ligge i kjøleskap mens starteren gikk (tre døgn). På bryggedagen dekanterte jeg starteren, tømte gjærrøret og fylte på med nyprodusert gjær. Resten av gjæra gikk i brygget.
Nå har jeg planer om å lage en starter på dette røret neste gang jeg brygger, og det blir ikke før etter jul. Røret vil da være minimum en måned gammelt. Slik kan man fortsette inn i evigheten. Hvis dette virker, har jeg rent teoretisk sett kjøpt mitt siste gjærrør (jeg tror ikke på dette selv riktig enda).
Noen kommentarer på dette, eller det å spare på gjær fra starter i stedet for bryggeslurryen?
 
Tror det kan godt gå bra mange mange ganger. Jeg her lest det før (forumet eller How To Brew?) og skal prøve det selv med en tube WLP530 som kommer snart med posten.
 
Hei.

Dersom du vasker gjæra jevnlig med syre så kan du nok holde på lenge slik. Gjæra vil mutere etter hvert slik at du ender opp med din "egen" gjærstamme som over tid fortsetter å endre seg. Vet ikke om dette er ønskelig, men det behøver vel ikke å bety at gjæra blir av en dårligere kvalitet enn originalt.

MVH
Børge
 
Beant skrev:
Hei.

Dersom du vasker gjæra jevnlig med syre så kan du nok holde på lenge slik. Gjæra vil mutere etter hvert slik at du ender opp med din "egen" gjærstamme som over tid fortsetter å endre seg. Vet ikke om dette er ønskelig, men det behøver vel ikke å bety at gjæra blir av en dårligere kvalitet enn originalt.

MVH
Børge

Er det ikke sånn at å syrevaske gjær har ingen betydning hvis en mangler laboratorkunnskaper og - utstyr??
 
Jeg hørte på BasicBrewing om en fyr som pleide å fylle whitelabs rør med destillert vann etter bruk, uten å vaske røret. Det ville da være små mengder gjær inne i røret, og røret er i utgangspunktet sterilt fra produsenten. Når han trengte gjær tok han ut en bitteliten prøve fra et rør og dyrket fram gjennom flere skritt til en passe mengde for pitching.

Ved langtidslagring av gjær er det vistnok viktig at gjæren ikke har tilgang på oksygen og/eller næring, fordi det hindrer at gjærcellene går i dvale skikkelig. Mulig man derfor bør være nøye med å skylle gjær med destillert vann dersom man har planlagt å lagre de lenge.
 
Huub skrev:
Beant skrev:
Hei.

Dersom du vasker gjæra jevnlig med syre så kan du nok holde på lenge slik. Gjæra vil mutere etter hvert slik at du ender opp med din "egen" gjærstamme som over tid fortsetter å endre seg. Vet ikke om dette er ønskelig, men det behøver vel ikke å bety at gjæra blir av en dårligere kvalitet enn originalt.

MVH
Børge

Er det ikke sånn at å syrevaske gjær har ingen betydning hvis en mangler laboratorkunnskaper og - utstyr??

Det har nok noe for seg dersom du treffer rett pH (mener den skal være 2-2,5). Du tar livet av bakterier da, men gjæra skal tåle det godt. Skal ikke være så vanskelig å gjennomføre i praksis. Torga gjorde et eksperiment på ei Wit-gjær. Han brukte bare vanlig sterkrens, og ølet gjæra ble brukt i ble bra.
 
Tenkte ikke å syrevaske noe særlig!
Starteren er jo helt ren, kokt på kolben med folien over. Røret er også så rent som man kan klare. Den eneste forurensningen som kan oppstå er i de åtte sekundene jeg tar av folien og heller gjær på røret.
Hvordan gjør egentlig WhiteLabs og Wyeast dette, de har jo gjærkulturer som lever og lever?
Edit: Den eneste syren gjæra blir utsatt for er jo den kvarte dråpen som muligens er igjen i røret når jeg heller ut sterkrensblandingen og fyller på gjær.
 
Dag skrev:
Hvordan gjør egentlig WhiteLabs og Wyeast dette, de har jo gjærkulturer som lever og lever?

Jeg tipper at de har svært rene omgivelser, med kontroll over støvinnhold i luft, retningen på luftstrømmen i laboratoriet etc. Og sikkert noe mer.
 
Tilbake
Topp