Gjennomføring av ledninger gjennom kjøleskap-vegg

1 versjon er klar. Alle mål kan enkelt endres...
6d829ac7af2fdfad21225ff99dabbc0a.png
 
Nå har ikke jeg planer om en slik men blir det ikke liten veggtykkelse med ø12,5mm (stordiameter?)
og 10mm boring?
 
Fant tilsvarende i plast hos biltema: https://www.biltema.no/bat/vvs/bordgjennomforinger/bordgjennomforing-2000037302
Men ikke helt det jeg leter etter.
Med utgangspunkt i denne meldingen og melding fra @Staro, var de ikke helt fornøyde med den løsningen. Da hjelper man så godt man kan...
Nå har heldigvis ikke jeg sagt at min er bedre, men siden den kan lages i absolutt alle størrelser, er den ihvertfall fleksibel.
Den du lenket til koster 10 ganger mer, og min er klar på 1 time... forutsatt printer...
Som med mye innen brygging, er ‘bedre’ et lite treffende begrep. Dette er en hobby. Vi bruker tid på å lage ting vi innimellom får kjøpt ‘bedre’ i butikk...
 
Ok, så det er muligheten for å lage etter mål som er fordelen. Trodde det var noe med det delte røret jeg ikke forsto.
 
Ser at jeg dret meg ut helt og holdent med en gang da dette var snakk om ledninger, og ikke slanger, slik jeg drev og pjattet på i starten av tråden.

Det jeg vil si er at du skal ikke ha gjennomføringer til kabler, du vil ha tilkoblingspunkter og koblingsboks på enten ene eller begge sidene av veggen.

Med koblingsboks som er IP-ratert så slipper du tenke på fukt, og så kan du også koble fra ting hvis du skal flytte på noe, i steden for at det går en kabel gjennom veggen.
 
Enig, jeg ville også ha satset på tilkoblingspunkter, mye mer fleksibelt.
Ser ikke det store behovet for kobling inne i kjøleskapet, men en powerCON skrudd fast utvendig:

powercon.jpg

Og en som kommer fra STC1000:
Blue-male-Powercon-Connector-600x600.jpg
Ikke bare praktisk, men det ser jo nice ut også.
 
Enig, jeg ville også ha satset på tilkoblingspunkter, mye mer fleksibelt.
Ser ikke det store behovet for kobling inne i kjøleskapet, men en powerCON skrudd fast utvendig:

Vis vedlegget 38397

Og en som kommer fra STC1000:
Vis vedlegget 38398
Ikke bare praktisk, men det ser jo nice ut også.
Jo, det løser problemet med strømledningen som skal inn i skapet.
Da er det bare ledningen til temperaturproben som ikke er løst, dersom man da ikke sier at det er OK at den legges gjennom døren i listen.
Kan selvfølgelig lage plugger/kontakter til dette også. men da er det som nevnt utfordringer med endret motstand.
 
Jeg tror egentlig ikke det er noe problem med endret motstand hvis man kjøper koblinger med god kvalitet.
NTC-sensorer selges jo med diverse kontakter og med diverse lengde på kabelen, står ingenting om at det påvirker nøyaktigheten.

ntc1.jpg
 
Jeg tror egentlig ikke det er noe problem med endret motstand hvis man kjøper koblinger med god kvalitet.
NTC-sensorer selges jo med diverse kontakter og med diverse lengde på kabelen, står ingenting om at det påvirker nøyaktigheten.

Vis vedlegget 38408

Enig.

Jeg prøvde å regne litt raskt på det. NTC-proben til en STC-1000 er visstnok en 10k termistor med B=3435. Det skulle tilsi motstand R ≈ 28 kΩ ved 0 °C og R ≈ 5,7 kΩ ved 40 °C. Altså har ikke en ohm eller to fra en lengre ledning noen praktisk betydning i det relevante temperaturområdet, i alle fall ikke i teorien.
 
Det går ikke, thermistoren gir ikke en lineær forandring i motstand i forhold til temperatur.
Men som sagt, en kobling fra eller til skal ikke ha noe å si for nøyaktigheten på målingen.
 
Aha. Tenkte at hvis det blir liksom 0.2 grader feil så kan man justere med 0.2 grader i stc igjen.
 
Du kan evt gjøre det kjempeenkelt og bare feste en strekkavlaster i veggen, og så tar du kabelen til varme og dytter i inn gjennom strekkavlasteren, og så har du et stikkl i enden av kabelen på innsiden hvor du kobler til varmekilden. Men da får du ikke flyttet STC'en. Du kan evt gjøre slik at denne kabelen gjennom strekkavlasteren bare er en skjøtekabel, så du har et stikk i som dingler på varmekabelen ut av STC, så kan du koble i skjøtekabelen som har en støpsel på seg.

Den fineste, men ikke-mobile løsningen er jo å bygge STC inn i kjøleskapsdøren, da er det ingen kabler som er utenfor.
 
Da er gjennomføringen fra @msevland installert i gjæringsskapet.
Fungerer strålende :)

Utsiden:
2018-10-01 16.51.40.jpg

Innsiden:
2018-10-01 16.51.02.jpg

Med 10mm ID går akkurat CO2 røret gjennom dersom det er behov:
2018-09-30 18.01.15.jpg
 
Skal de tilkoblingspunktene dingle sånn?

Ikke for å være en partypooper. Men jeg mener at dette er et godt eksempel på et tilfelle hvor man ville brukt koblingsboks og tilkoblingspunkt.
 
Skal de tilkoblingspunktene dingle sånn?

Ikke for å være en partypooper. Men jeg mener at dette er et godt eksempel på et tilfelle hvor man ville brukt koblingsboks og tilkoblingspunkt.
Nei, de skal ikke dingle.
Men koblingsboks var kanskje ikke så dumt, kanskje jeg lager et deksel som kan dekke sukkerbiten.
 
Nei, de skal ikke dingle.
Men koblingsboks var kanskje ikke så dumt, kanskje jeg lager et deksel som kan dekke sukkerbiten.

Tror ikke det er så dumt. Men spørsmålet mitt gikk mer ut på hvorfor du ikke laget det modulært. Du kunne tatt hele utsiden med en kabel f.eks. Bare pinnet ut en flerleder-kabel til de rette stedene inni en koblingsboks på utsiden, og så ført de gjennom veggen til en ny boks på innsiden hvor du kobler til alt. Da kunne du koblet til/fra ved behov, som hvis en av greiene streiker.
 
Tror ikke det er så dumt. Men spørsmålet mitt gikk mer ut på hvorfor du ikke laget det modulært. Du kunne tatt hele utsiden med en kabel f.eks. Bare pinnet ut en flerleder-kabel til de rette stedene inni en koblingsboks på utsiden, og så ført de gjennom veggen til en ny boks på innsiden hvor du kobler til alt. Da kunne du koblet til/fra ved behov, som hvis en av greiene streiker.
Det ble laget slik fordi jeg hadde en ide som @msevland gadd å hjelpe meg med.
Og det fungerer slik det er nå, selv om det må ryddes litt.

:) Det er jo prototyping og leking dette her. En av flere bonus hobbyer i tilknytning til brygging.


Når jeg tenker meg om så er du lydtekniker og jobber med multi-kable/boks til dagen. Dermed er nok tanken på å bruke en flerleder-kabel mer selvsagt for deg, men tanken er veldig god.
Om jeg ender opp med noe slikt har jeg jo en fin gjennomføring som "støtter" CO2 slangen inn i skapet.
 
Tilbake
Topp