Glemte å desinfisere gjæringstank, er det bare å kaste alt?

Er det slik at det mest sannsynlig er uønskede bakterier i gjæringstanken, om jeg glemte å desinfisere?
Jeg hadde også en litt for høy temp på mesking første ti minuttene.. ca 69-70 grader. Det er vel heller ikke bra?

Håper ikke alt julebrygget må tømmes i dass...  :cheeky:

Det kommer helt ann på gjærdunken din det :)
Nyvasket, ren og pen? Eller stått i boden i ukesvis?
Avvent og se, kommer gjæringen raskt i gang kan det nok gå bra.
Mesketemp på 69-70 behøver ikke være negativt. Spørs hva man vill ha :)
Å senke mesketemperaturen etterpå er det ingen hensikt i, da enzymene allerede er nedbrutt :)

*Aldrig kast ut ølen før du har gitt den en sjanse, er utrolig hvor mye en kan drite seg ut og fortsatt få god øl. Følg med på FG på slutten av gjærings tiden. Blir det veldig lav FG, kan du jo heller vurdere det da, før du flasker.
(*hvis du ikke har tatt feil av gjæringskarret og en portapotti da)

magne1972 skrev:
Mesketemp på 69-70 behøver ikke være negativt. Spørs hva man vill ha :)
Vi lager en IPA som vi mesker på 70-71 C, inpirert av Can You Brew It sin klone av LAgunitas IPA.
Den er etter min oppfatning an av våre bedre øl, så temeperaturen brhøver ikke være noe problem i det hele tatt.

magne1972 skrev:
Å senke mesketemperaturen etterpå er det ingen hensikt i, da enzymene allerede er nedbrutt :)
Enzymene blir vel strengt tatt ikke brutt ned med en gang. Det er en gradvis prosess, og dersom du havner litt for høyt er det ikke noe problem å korrigere med lit tkaldt vann. (Selv om beta-amylase visstnok brytes relativt raskt ned over 70 C).

Tilbake
Topp