Glemte å riste inn oksygen

Ja dere leser riktig! Jeg er en gauder av en nybegynner som glemte å riste på gjæringskaret etter at jeg hadde i gjæren. Jeg har nå googlet meg fram til at det anbefales risting i hver fall i 5 minutter. Det durte godt i gjærlåsen likevel, de første dagene spesielt. Ølet har nå stått i 2 uker og jeg planla karbonering og tapping i morgen. Er jeg fucked? Er det bare å kaste? Skal jeg riste nå og vente en uke til? Eller to? Takknemlig for raske og gode svar

Jeg ville vertfall ikke kastet det, du kan jo spare på en flaske og sammenligne, om du skal brygge en batch med samme oppskrift senere :)

Om det har gjæret i 2 uker og det er en Ale, kan du fint ta hydrometermåling og sjekke om det er ferdig nå :)
Lærer heldigvis av sine feil ;)

Blir sikkert helt OK øl uten risting. Bare å huske på det neste gang. Denne øllen faller inn under kategorien: -- Not shaken, nor stirred

Testa lufte stein i går, må si jeg er imponert, etter en halvtime på bunnen i gjærkaret var det dannet en tykk skum topp i hele gjærkaret, full fart på gjæringen i dag... i teorien skal man klare å mette vørteern med mer oxygen ved hjelp av denne metoden...

... i teorien skal man klare å mette vørteern med mer oxygen ved hjelp av denne metoden...
Du får nok ikke inn mer O2 i vørteren ved å bruke luftestein enn å riste. Med mindre det er ren O2 du tilsetter.
Metta vørter er metta vørter, det går faktisk raskere med risting. Men for all del, akvariepumpe er et fullgodt alternativ når det er mer praktisk enn risting.
Noen burde produsere brusetabletter som avgir oksygen, og ikke setter annen usmak. Hadde blitt en killer hit på dette markedet *Pat.Pend.*

Tilbake
Topp