Grant

Ser dette ikke har vært direkte diskutert før.

Jeg bruker blichmann meskekjele med March 809 i ei herms-sløyfe. Kan regulere utløpet på pumpa.
Med blichmann-falskbunnen synes jeg det er relativt lett å kompaktere maltsengen for mye. Må kverne relativt grovt og.

Begynner å se behovet for å i det miste prøve en grant. Starte med å lage noe provisorisk for å se i det hele tatt prinsippet hjelper å opprettholde en jevnere og høyere gjennomsnittlig flow enn nå.

Det jeg lurer på.

Hvor PITA vil det bli å justere to flowrater så granten ikke går tom eller renner over? Dette resirkuleres, og ikke tømmes, som i en HLT, så trykket på utløpet antar jeg vil være det samme under hele perioden.

Vil det fungere å lage en grant med tett lokk? Siden da kan det ikke renne over.

I utgangspunktet så ser jeg for meg at dette blir mer styr en ønskelig. Tenker først og fremst på to flowrater uten automatisk flow-kontroll. Hvis det av en eller annen bisarr årsak viser seg å fungere greit så virker det som at det er mer å vinne på det.

Kan kverne finere, få jevnere flow, muligens få høyere flow og klarere vørter.
 
Så sykt rart at jeg ikke fikk opp den tråden i google i sta. Fikk bare hvor grant var nevnt I eldre innlegg.

Husker den. Aberet for meg er at jeg får/vil ikke ha nivået høyere enn mesketanken siden jeg mesker med fullt volum, og da må jeg ha et dritstort rør stående foran mesken.

Lukket beholder vil vel heller ikke funke kanskje, som jeg skrev først for da suger pumpa rett på mesken igjen vel.
 
Hele poenget med Grant blir borte med tett tank - som du selv skriver :)
Jeg har tidligere vurdert Grant, men etter hvert slått det fra meg. Jeg ser ikke at jeg oppnår noe mer med en Grant, enn med å bruke det ekstra meskevannet direkte i gryten og kjøre en tynnere mesk. Effektiviteten synker litt, men jeg vil heller ha en hyggelig bryggedag enn høyere utbytte og eventuelt stuck mash :)
I stedet for en tett Grant-tank, kan du eventuelt lage lenger føtter på den falske bunnen slik at du har mer å arbeide med. Det løser derimot ikke problemet med at pumpen lager kompakt maltseng.
 
Det er egentlig kun pga kompakt maltseng jeg er ute etter en grant. Og siden jeg mesker med fullt volum så bør den ikke være for stor heller, for da får de store ølene en latterlig høy mesketetthet i meskekaret.

Det skal egentlig ikke dritemye til før jeg dropper hele prosjektet. Det butter litt med at det kan renne over. Kunne evt tatt en slange tilbake til mesken eller noe, eller bare rett opp i været. Men føler det blir mye mikkmakk.
 
Hva med å kjøpe noen deler til et Triclamp rør med seglass. Noe ala denne
384e62893590bb2832bb9a22b861a60b.png
 
Jeg bruker blichmann meskekjele med March 809 i ei herms-sløyfe. Kan regulere utløpet på pumpa.
Med blichmann-falskbunnen synes jeg det er relativt lett å kompaktere maltsengen for mye. Må kverne relativt grovt og.

Begynner å se behovet for å i det miste prøve en grant. Starte med å lage noe provisorisk for å se i det hele tatt prinsippet hjelper å opprettholde en jevnere og høyere gjennomsnittlig flow enn nå.

Du kan ikke pumpe mer vørter enn du får ut av meskekjelen uansett, så du får ikke mer flow selv om du bruker en grant. Du unngår kompakt maltseng hvis du starter forsiktig, og ikke åpne kranen på full blås.

Jeg bruker selv en Blichmann 38-liters kjele med falskbunn, og en Chugger-pumpe til resirkulering. Bruker som regel 2,7-2,8 liter vann pr. kilo malt, så det er ikke spesielt tynn mesk, men har ingen problem med flow. Jeg bruker ikke herms, men det er jo uansett på skyvesiden av pumpa di.
 
Du kan ikke pumpe mer vørter enn du får ut av meskekjelen uansett, så du får ikke mer flow selv om du bruker en grant. Du unngår kompakt maltseng hvis du starter forsiktig, og ikke åpne kranen på full blås.


Jeg bruker selv en Blichmann 38-liters kjele med falskbunn, og en Chugger-pumpe til resirkulering. Bruker som regel 2,7-2,8 liter vann pr. kilo malt, så det er ikke spesielt tynn mesk, men har ingen problem med flow. Jeg bruker ikke herms, men det er jo uansett på skyvesiden av pumpa di.

Vel. Jeg må være veldig forsiktig med flowen. For hvis den er litt høy over tid, så blir det mindre og mindre flow siden falskbunnen sakte blir tettet. Så sånn sett så jeg for meg at det blir mer flow. Og så rører jeg en del i mesken.. Men får vel begynne med å stoppe pumpa når jeg rører.. pes.

Jeg åpner som regel veldig pent. Men skal prøve å bare la det ligge fem-ti min før jeg starter pumpa.

Tror jeg skal forske mer på teknikk enn å sette inn en bit først. Idiotisk å adde mer dill hvis det bare er teknikken det står på.
 
Hva med å bruke autosparge på innløpet til MLT? Da vil nivåen i granten holde seg konstant tenker jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Eller på granten i tillegg, hvis overflow på granten var problemstillingen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vel. Jeg må være veldig forsiktig med flowen. For hvis den er litt høy over tid, så blir det mindre og mindre flow siden falskbunnen sakte blir tettet. Så sånn sett så jeg for meg at det blir mer flow. Og så rører jeg en del i mesken.. Men får vel begynne med å stoppe pumpa når jeg rører.. pes.

Jeg åpner som regel veldig pent. Men skal prøve å bare la det ligge fem-ti min før jeg starter pumpa.

Tror jeg skal forske mer på teknikk enn å sette inn en bit først. Idiotisk å adde mer dill hvis det bare er teknikken det står på.

Ikke rør i mesken, da får du problemer.
 
Ikke rør i mesken, da får du problemer.

I know. Det begynte med å måle forskjellen på røre/ikke røre. Men glemte å forske på ikke røre så det jeg er 100% sikker på jeg får av utbytte er ved å røre. Skal teste en mesk etterpå hvor jeg ikke rører.
 
I know. Det begynte med å måle forskjellen på røre/ikke røre. Men glemte å forske på ikke røre så det jeg er 100% sikker på jeg får av utbytte er ved å røre. Skal teste en mesk etterpå hvor jeg ikke rører.

Det burde ikke være store forskjeller i utbytte ved røring/ikke røring når man resirkulerer, men i praksis er det kanskje litt forskjell? Blir interessant å høre.
 
Jeg vil tro at det er litt forskjell. Prøvde for noen år siden men husker ikke helt hva resultatet ble. Så det må prøves på nytt.

Ser for meg at man gjør den siste stivelsen som er inni kornene mer tilgjengelig.
 
Fordelen med Grant må vel være at du ikke får sug dirrekte på maltsengen og jeg vil tro det forbedrer flow. du vil hele tiden ha en liten buffer slik at pumpe har nok mating. Det er jo viktig på mange pumper at man ikke tørrkjører disse.
 
Jeg tror det er lettere å se hvor grensen går. Hvis nivået i granten er det samme hele veien så vet du at du pumper med like stor flow som vørter som renner gjennom mesken. Sånn sett kan man maksimere flow uten at det går ut over maltsengen.
 
Fordelen med Grant må vel være at du ikke får sug dirrekte på maltsengen og jeg vil tro det forbedrer flow. du vil hele tiden ha en liten buffer slik at pumpe har nok mating. Det er jo viktig på mange pumper at man ikke tørrkjører disse.

Ja, men du får ikke sug hvis du begrenser flyten fra pumpa nok... poenget er at man kan få mer enn nok flow for resirkulering, uten å få kompakt maltseng. Det er greit at en grant kan være kjekk å ha for å se hva som skjer, men det er først og fremst ved raskest mulig overføring til kokekar at den virkelig er nyttig.
 
Joda, men hvis du begrenser den "nok" så begrenser du den kanskje mer enn du trenger. I mitt tilfelle så ville det vært fint, da ville jeg visst at temperaturstegene i mesken blir gjort så fort som maltsengen tillater. Jeg kan vel kanskje også se på seglasset på siden av kjelen, blir det sug der så har jeg åpnet pumpa for mye.
 
Tilbake
Topp