Grilltenner

Tja... Jeg ser ikke helt hvordan det skal være spesielt mye mer skummelt å holde i denne enn en bryter på en vannkoker. Jordfeilbryter jo alltid en god ide.
 
neslekkim skrev:
Spørs hva somslår ut først da, hjertepumpa di, eller jordfeilbryteren..  :)

Jordfeilbryteren slår ut på 30 mA. Dette er under grensen for det som regnes som farlig strøm for mennesker.
 
Det hender jo man får seg en karamell av og til, men det trenger ikke være veldig farlig, bare ubehagelig. For at det skal være farlig så må strømmen passere hjerteregionen din, f.eks hvis du holder i jord med en hånd og en strømførende ledning i den andre. Eller du står med våte sokker oppå sluket og tar i en strømførende ledning med handa. Slike ting kan ofte bety natta for godt! Tenk deg godt om i forbindelse med ditt utstyr, kan det være situasjoner der du faktisk holder jord i ene handa og strøm i den andre? Det kan f.eks være at du løfter en kjele bort fra der den står vanligvis og dermed ikke lenger har jording til den (det er en dårlig jording i så fall, fix den umiddelbart!).
Pass derfor på at bryggeutstyret er forsvarlig jordet, det er første bud. Jordfeilbryter er sikkert nice, men ikke nødvendig. At utstyret er jordet er det viktigste.
Med forsvarlig jording menes at alt av metall er jordet, at kontakt og støpsel er jordet og at ledningen til veggen faktisk har tre ledere i bruk og at en av dem (den gulgrønne) er jordet. Hvis du nå får overledning i systemet så vil sikringen ryke, og du vil ikke kjenne noenting fordi utstyret er jordet. Hvis sikringen ryker og du ikke kjører 2-3 kW på varmeelementene når sikringen går, er det et signal om at noe er fryktelig galt. Finn feilen og rett denne før du kobler til igjen. Hvis det medfører at 25 liter vørter går i dass, so be it! Safety first!
 
Dag skrev:
Med forsvarlig jording menes at alt av metall er jordet, at kontakt og støpsel er jordet og at ledningen til veggen faktisk har tre ledere i bruk og at en av dem (den gulgrønne) er jordet. Hvis du nå får overledning i systemet så vil sikringen ryke, og du vil ikke kjenne noenting fordi utstyret er jordet.

Dette er feil og en potensielt livsfarlig misforståelse! Det er fullt mulig å ha farlig jordfeil som ikke har stor nok lekkasjestrøm til at sikringen utløses, spesielt i IT-nett. I et TN-nett (400 V-anlegg) vil sikringen lettere gå ved jordfeil.

Jeg har selv hatt feil på et varmeelement jeg bruker i brygginga, med kortslutning mellom den ene lederen og jord. På en kurs med jordfeilbryter ble strømmen kuttet umiddelbart, på en kurs uten ble spenningen stående på.
 
Jo, det er nok riktig. Men poenget er at hvis utstyret er jordet så får du ingen karamell, det blir bare høy strømregning! Og livsfarlig er det bare hvis utstyret har mangelfull jording.
 
Dag skrev:
Jo, det er nok riktig. Men poenget er at hvis utstyret er jordet så får du ingen karamell, det blir bare høy strømregning! Og livsfarlig er det bare hvis utstyret har mangelfull jording.

Livsfarlig kan det bli uansett. Her er en øvelse:
Ta ei normal lampe og koble de to lederne i et jordet støpsel, men koble den ene lederen til jord. Sett i ei pære og sett i et støpsel. Sikringen går ikke, men du har en alvorlig jordfeil.

Du har nå satt spenning på jordlederen, men sikringen går ikke. En jordfeilbryter vil slå ut, men uten en slik kan du ha 230 volt mellom jord på en kurs og riktig nullpotensial. En potensielt livsfarlig situasjon, der det kan være 230 volt mellom bryggekjelen og vannkrana.
 
Jo, men en fase er koblet til jord. Jord er koblet til krana. Jord er koblet til kjelen. Den ene fasen, kjelen og krana vil vel da ha samme potensial? Mellom krana og den andre fasen vil det være 230V, men den er aldri koblet til kokekjelen. Hvis den blir det vil det være full kortslutning og da vil sikringen ryke.
 
Vi har brukt 2 stk 400 watts grilltennere i et års tid nå (i tillegg til Kervel 2000 watts kokeplate), på to forskjellige kurser. Setter bra fart på både vann og vørter, og ingen fastbrent vørter på elementet.
Ingen karameller så langt heller ;D
 
Dag skrev:
Jo, men en fase er koblet til jord. Jord er koblet til krana. Jord er koblet til kjelen. Den ene fasen, kjelen og krana vil vel da ha samme potensial? Mellom krana og den andre fasen vil det være 230V, men den er aldri koblet til kokekjelen. Hvis den blir det vil det være full kortslutning og da vil sikringen ryke.

I et IT-nett kan det være impedans og motstand mellom to jordlere, som gjør at selv full kortslutning ikke fører til at sikringen ryker. Det kan også være spenningsforskjell mellom to jordledere, slik som bryggekjelen og vannkrana.
 
Tror det vanligste er å bare slenge de rett oppi. Blir litt knot når vørterkjøler skal oppi, men ellers funker det fint!
 
Må nesten prøve ut dette! Sliter selv med å få skikkelig kok på plate. 500 ekstra watt håper jeg gjør susen. Ellers får jeg kjøpe to :p
 
Jeg har en slik grilltenner som jeg bruker til grilling,

I bruksanvisningen min står det: Dränk aldrig produkten i vatten eller annan vätska
Jeg er ikke elektriker, og har derfor ikke turt å avvike fra bruksanvisningen.
 
I bruksanvisningen min står det: Dränk aldrig produkten i vatten eller annan vätska
Jeg er ikke elektriker, og har derfor ikke turt å avvike fra bruksanvisningen.

Jeg har brukt den samme i vørteren mange ganger uten problem!
 
BTTjelta skrev:
I bruksanvisningen min står det: Dränk aldrig produkten i vatten eller annan vätska
Jeg er ikke elektriker, og har derfor ikke turt å avvike fra bruksanvisningen.

Jeg har brukt den samme i vørteren mange ganger uten problem!

Det er knall! Tok litt i overkant med tid å koke opp 30 liter, så tenker jeg prøver en sånn.

Legger du hele i kjelen? Og tror du jeg må holde meskeposen unna den?
 
Jeg legger den slik at håndtaket er over vørteren, hvis du forstår... Er litt usikker på meskeposen, men bare prøv deg fram litt forsiktig!  ;)
 
Tilbake
Topp