Guinness tapper

Roar Øimo

Norbrygg-medlem
Jeg lurer på om det går å få tak i noe man kobler til Cornelius fatet som gjør at man får tappet på en liknende måte som Guinness blir tappet på puber.
Jeg har det for meg at et Guinness tappetårn har ei dyse i krana med mange små hull i sånn som engelske håndpumper har.
Stemmer dette eller er jeg på villspor? Uansett hadde det vært kult med ei dyse som håndpumpene har, bare at det kobles til Cornelius fatet på vanlig måte med drivgass og tappekran av ett eller annet slag.

Skål!
 
Vil tro det. Pils er jo som oftest mer karbonert enn en stout, så høres ut som du vil nok få litt skumproblemer, uten at jeg har forsøkt. Men er ikke egentlig formålet til nitrogenblandinga at man kan la gassen være koblet til slik at man har høyt trykk og lav karbonering? Det vil vel funke å karbonere lavt, skru opp trykket før tapping, og så huske å lette på trykket igjen etterpå for å unngå høyere karbonering? Hvor får man egentlig tak i beer gas?

Litt off topic, greide forresten å få stout-skum på ein lys ale en gang med picnic-kran. Stod på to bar mens jeg rista inn CO2 i brygget, så skulle jeg bare smake om det var nok karbonert, uten å ta ned trykket først. Freste som eit uvær, og blei omtrent bare skum, men var akkurat den typen skum man får med beer gas :)
 
olavgn skrev:
Vil tro det. Pils er jo som oftest mer karbonert enn en stout, så høres ut som du vil nok få litt skumproblemer, uten at jeg har forsøkt. Men er ikke egentlig formålet til nitrogenblandinga at man kan la gassen være koblet til slik at man har høyt trykk og lav karbonering? Det vil vel funke å karbonere lavt, skru opp trykket før tapping, og så huske å lette på trykket igjen etterpå for å unngå høyere karbonering? Hvor får man egentlig tak i beer gas?

Litt off topic, greide forresten å få stout-skum på ein lys ale en gang med picnic-kran. Stod på to bar mens jeg rista inn CO₂ i brygget, så skulle jeg bare smake om det var nok karbonert, uten å ta ned trykket først. Freste som eit uvær, og blei omtrent bare skum, men var akkurat den typen skum man får med beer gas :)

er vel bare en måte og finnne det ut på ;) men bruker vanlig biagongass så får se hvs som skjer.

jeg får tak i min gass fra aga. om du ikke har noen som selger det i nerheten bør de kunne levere det til nermeste bensinstasjon. må dog betale dagleie på slike flasker...
 
Det er forsåvidt ikke noe problem å bruke en stout-kran til å tappe ennet øl med, men da bør man skru ut restrictoren inni tuten på krana. Jeg har en stout-kran (kjøpt fra Morebeer) som jeg bruker til alt mulig. Har dog ikke blandingsgass, men kjører CO2 på vanlig trykk. Null problem. Om du bruker blandingsgass til pils, vil du få problemer med å få høyt nok CO2-innhold i ølet.
 
Jeg kunne godt ha tenkt meg å prøvd blandingsgass på Stouts, bitters, og annet britisk.
Ser Yara har denne gassen i leie-flasker. Er det noen som vet om det går an å få fyllt slik gass på egne flasker?
 
Tilbake
Topp