Haandbryggeriet Ardenne Blond

VBentestuen

Norbrygg-medlem
Noen som vet hvilken gjær Drammensbryggeriet benytter i sin ardenne blond. Har mistanke om at det kan være en Saison gjær...
 
Jeg var på Aker brygge å spiste forleden og da drakk jeg en Ardenne Blond, den var alldeles fantastisk selv om den kostet 128 kroner, er det noen som kan g meg oppskriften på denne så jeg kan brygge den selv?
Evt hvor man kjøper ingrediensene hvis det er noe spesielt med den som ikke bryggselv har f.eks.
 
Haandbryggeriet deler ikke oppskrifter, dessverre. Og bruker en litt spesiell gjærtype med brettanomyces anomalis.
 
Ahh, det var kjedelg, for det var virkelig et godt øl! jaja da får vi se om vi kan finne noe annet da;)
Takk for svaret hvertfall.
 
Det bør være mulig å dyrke opp gjær fra noen flasker. Har selv hatt gode resultater med slanter fra ArdenneBlonde og Hesjeøl i sekundærgjæring. Begge er veldig gode øl!
 
Har ikke prøvd det selv, men det skal ikke være så vanskelig: ta den siste slunten i flaska, og rist godt så du får med all gjæren. Så gjør du akkurat som for å lage gjærstarter, bare i flere omganger.
 
Jeg brukte WLP 645 brettanomyces claussenii (som er tilgjengelig) sammen med WLP 007 Dry English Ale i en Bestefarklone. Den ble veldig bra. Claussenii skal visstnok være en grei erstantning for Anomalis. So i'm told.
 
Holder på dyrke opp en kultur fra en flaske Ardenne Blonde nå. Er dette en ren Brettanomyces Anomalus Kultur eller er det en blanding? Har tenkt å bruke gjæren i en saison. Noen som vet hva slags gjæringstemperatur som er å anbefale?
 
Sist redigert:
I og med at jeg en gang fikk noen småpakker med karboneringsgjær av en på håndbryggeriet tipper jeg de bruker det i brygga sine. Om de filtrerer før tilsetting av nytt flaskegjær vet jeg ingen ting om, men da hadde hvertfall faren for å brettifisere hele flaskelinja vært noe mindre. De vasker vel med klor og lut eller noe sånt, men likevell...
 
Hmm. Smakte på starteren og gjærsmaken er veldig lik Ardenne Blonde, dog en smule tynnere. Noen idé om gjæringstemperatur ?
 
Var på Haand i går, og det ble fortalt at de kun har tre gjærtyper (i tillegg til brett), og det er engelsk ale, en belgisk gjærstamme samt tysk gjær til hveteøl. De gjærer all ølet sitt på rundt 20 grader (også saison). Unntaket er det nye hveteølet der de gjærer noe høyere (dette vil da erstatte dagens Bavaria). For øvrig fikk de visstnok gjær fra White Labs, og gjenbruker mellom 10-15 generasjoner.
 
I og med at jeg en gang fikk noen småpakker med karboneringsgjær av en på håndbryggeriet tipper jeg de bruker det i brygga sine. Om de filtrerer før tilsetting av nytt flaskegjær vet jeg ingen ting om, men da hadde hvertfall faren for å brettifisere hele flaskelinja vært noe mindre. De vasker vel med klor og lut eller noe sånt, men likevell...

Fra en annen trådhttps://forum.norbrygg.no/threads/haandbryggeriet-hesjeol.3085/page-3
Sendte en mail nå i dag ang. dette, da jeg dyrker opp fra flaske nå i øyeblikket.

Fikk rimelig kjapt svar:

"Det er nå orginalgjær på flaskene
Rune

Sendt fra min iPhone

Den 7. mai 2014 kl. 18:35"

Kann virke som om de har sluttet med egen karboneringsgjær
 
Hei! Jeg smakte denne i helga og syntes det var den beste øllen jeg har smakt;) Gledet meg til å komme hjem og lete opp oppskrift og planlegge en klone. Men ser at Haandbryggeriet ikke deler oppskrifter:( Er det noen som vet sånn ca hvordan man skal havne i ballparken til denne? Hvilken humletilsetning er det og evt gjær?
 
På flaska står det ihvertfall bygg og maltet hvete, koriander, men ikke noe om sukker
Og humle er ofte Haandbryggeriet sparsommelige med
Så da er du vel ikke så langt unna


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp