Har noen spørsmål rundt bryggeprosessen!

Hei igjen..
Jeg skal snart sette igang å koke. Kan noen se gjennom min skritt for skrittliste og svare på spørsmål, evnt komme med tips?
Øllet skal lages etter denne oppskriften jeg fikk på forumet:

3.8 kg Munich maltekstrakt
100 g Carafa Special
Meskes ved ca 66 °C 60 min.

50 g Hallertauer Mittelfrüh 90 minutter
15 g H. Mittelfrüh 15 min
15 g H. Mittelfrüh 0 min

Saflager W34/70 lagergjær, to pakker. Rehydrér i lunkent, kokt vann.


Her er skritt for skritt listen min:

1. Koke 22- 25 liter vann
2. Når vannet koker, tar jeg kjelen av platen og tilsetter 5 kg Münich maltekstrakt samtidig som jeg rører.
3. Når alt maltekstraktet er oppløst, setter jeg kjelen på plata og koker og rører blandingen videre.

4. I oppskriften står det:
- 50 g Hallertauer Mittelfrüh 90 minutter
- 15 g H. Mittelfrüh 15 min
- 15 g H. Mittelfrüh 0 min
Hva betyr dette??

5. Etter 60 minutter med koking skal vørteren raskt kjøles ned til 30 grader. Tenkte å sette hele kjelen i en balje med is. Samtidig rehydrerer jeg gjæren. Jeg må også røre forsiktig i vørteren mens den avkjøles
6. Når vørteren er nådd 30 grader rører jeg kraftigere, slik at oksygen kommer inn i blandingen. Deretter overfører jeg den til gjæringskaret med en ”biltema-hevert”.
7. Ifølge boka skal jeg nå tilsette vørteren vann. Skal jeg da tilsette så mye at det til sammen blir 22-25 liter? Altså erstatte det som er kokt bort?
8. Deretter skal jeg måle vørteren med oechslevekten, notere ned verdien, for deretter å tilsette gjæren.
 
Du trenger ikke la carafa special trekke i mer enn en 20 minutter eller så, siden du bruker ekstrakt istedenfor å meske.

4. Det betyr at 50 gram Hallertau skal kokes i 90 minutter (sammen med ekstrakt og vann), at du tilsetter 15 g mer når det er 15 minutter igjen og til slutt 15 gram til idet du slår av platen. Siden du har bestemt deg for 60 minutters kok, kan du nøye deg med å koke humlen i 60 minutter, men da blir ølet litt mindre bittert.
7. Ja.
8. Når du tilsetter vann til mer konsentrert vørter tar det som regel lang tid før de blander seg skikkelig, og det blir bortimot umulig å få riktig avlesning. Men siden du bruker ekstrakt er det ikke så nøye, ettersom du nødvendigvis utnytter all ekstrakten du har i gryten.
 
Du kan godt helle vørteren rett fra kjelen og opp i gjæringskarret, og droppe heverten.
Da får du inn oksygen, og slipper den kraftige røringen.
Heverten er etter min mening bare en ting til som må desinfiseres.
selv heller jeg vørteren rett fra kjelen i gjæringskarret, setter på lokket og rister godt.
 
Jeg mener at 7 her bør være "nei" og at du heller bør koke ca 25 liter og ende opp med ca 22L dersom du har plass i kjelen (og justere hvis du trenger det).

Det er også verdt å merke seg at lagergjær skal gjære ved lav temperatur og det er litt stress å gjære ting ved 10C hvis du ikke har et eget kjøleskap til dette.
 
Erik1984 skrev:
Jeg mener at 7 her bør være "nei" og at du heller bør koke ca 25 liter og ende opp med ca 22L dersom du har plass i kjelen (og justere hvis du trenger det).

Det er også verdt å merke seg at lagergjær skal gjære ved lav temperatur og det er litt stress å gjære ting ved 10C hvis du ikke har et eget kjøleskap til dette.

Det har du rett i. Av en eller annen grunn fikk jeg det for meg at han skulle koke konsentrert vørter. Ingen vits i å toppe opp med vann når du koker alt sammen (25 liter pluss ekstrakten i dette tilfellet).
 
Tilbake
Topp