Hastetråd. Ølbrygging til bryllup :)

Heisann :)

Jeg og min "soon to be" svigerfar har funnet ut at vi skal brygge øl selv til bryllupsfesten.
Han har kjøpt seg: https://www.netthandelen.no/fixedprice/3062192

Jeg har selv drevet med (mega) amatør brygging (type ølsett på boks)

Vi har noe tid til og prøve og feile før bryllupet som er i august.

Imorgen/Idag lørdag 21/05 skal vi en tur til en bryggesjappe i Rogaland og handle "ekstra utstyr", og det vi mangler.

Selv har jeg utstyr fra tidligere brygging:
Prøverør
2x Hevert (en med bazooka filter og en med pumpe)
Hydrometer
Termometer (kvikksølv typen)
Hansker
Noen gjæringskar
Gjæringslåser 2-3 stykker
Pipette (er ikke sikker om det er det er rette navnet :p)
Diverse krydder
En hel del litteratur.... (Ja, jeg har lest, men er ingen "bok orm")

Vet jeg mangler rørepinne ( har tidligere bare filleristet gjæringskaret), men nå beveger vi oss inn på territoriet som ikke jeg er særlig kjent med.

Vi har en veldig hjelpsom nabo, som driver med "heftig" ølbrygging.
Men tenkte og spør her, siden jeg tidligere har funnet mange gode løsninger/svar her før :)

Vet jeg er litt sent ute.
Vi reiser avgårde imorgen tidlig.
9-10ish.

Vi er ute etter og brygge en "lettdrikkelig" pils eller lignende, men er åpen for andre typer.
Personlig liker jeg de fleste typer øl :)
Tenker bare på alle gjestene ;)

Mvh
****** Vasvik

Husk å kjøpe starsan og en sprayflaske. Personlig har jeg en 10ml plastsprøyte fra apoteket for dosering av dette også.

Ikke begynn med undergjær, uten å ha kontroll. Brygg noe lettdrikkelig som Kølsch eller APA, som er enklere å kontrollere gjæringsforløpet på.

Kjøp starsan!

Jeg brygget belgisk blonde til mitt eget bryllup. Da hadde jeg ikke mer enn 5-6 batcher under beltet. Ølet blei satans godt.

Det er mye mer praktisk med et digitalt termometer. Ellers så er vel det meste du trenger for å brygge nevnt. Gå for en mild øltype, ikke noe mørk porter, IPA osv. En APA er perfekt i et bryllup.

Hvis du ikke har mulighet til god temperaturkontroll, så er det sesong for å brygge belgisk nå. Blonde, som Mats sier, eller saison, er noe de fleste liker. Lag to versjoner av saison, f.eks., en med klassisk belgisk humling, og en "Indian saison", dvs. en saison humlet som en APA/IPA, så appellerer dere til både dem som liker den amerikanske stilen, og dem som er mer "konservative".

Belle Saison tørrgjær er et greit gjæralternativ som du ikke risikerer noe tull med.

Gå for enten blonde eller kølsch. Sjekk ut oppskriftene til Bryggselv.jeg har brygget begge med godt hell.

Det ble en vellykket tur til Safiren i Sandnes :)

Vi fortalte rett og slett at vi var rimelige nye innen brygging og tenkte og begynne med noe enkelt.
Betjeningen var utrolig hjelpsomme med og finne frem oppskrifter og ordne med malt, humle og gjær.
Valget falt på en APA.

Malt kunne vi også få kværnet uten kostnad på stedet, men vi takket høflig nei takk. Naboen har maltmølle i garasjen ;)

Resterende utstyr ble også handlet inn.

Ser noen gamle poster her på forumet hvor folk ikke virket helt fornøyde med dem.
De tar tydeligvis tatt seg i nakken de siste årene fordi utvalg og service scoret de godt på :)
Thumbs up til Safiren :)

Vasvik

Bare pass på at dere får styring på temperaturen under gjæringen, som er det viktigste for et godt resultat - men med en erfaren brygger til nabo, får dere sikkert god hjelp med det. Lykke til:)! Og når svigerfar liker godt øl, ser det bra ut. Da er sikkert dattera godt oppdratt, også;).

Tja. Vert det alt for høg tempratur får ein fusel smaker.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Ja - jeg synes det er all mulig grunn til å bekymre seg for temperaturen i alt øl. Og APA er ikke noe unntak. Dette vet jeg noe om; jeg er kongen av fusel:(.

1. Ikke for høy temperatur. Som Jo-Helge sier gir det fusel.
2. Ikke brå temperaturendringer. Mer fusel.
3. Ikke la temperaturen svinge. Mer fusel.

Start på 18 grader. Og husk, det er temperaturen i dunken du må se på, ikke romtemperaturen. La det meste av hovedgjæringa foregå der, eller la den stige langsom over et par dager opp mot 20, om du vil ha litt mer fruktighet/mindre "rein" smak. Når 75% av gjæringa - dvs. 75 prosent av veien ned fra OG til forventet FG - er unnagjort, kan det være en ide å få opp temperaturen till 20/21 grader, for å la gjæren få jobbe effektivt med modningsprosessen i etterkant av hovedgjæringa. (Her går jeg ut fra gjør der det ideelle temperaturintervallet ligger på 18-21 grader. Hvis dere har fått med dere s-05, hvilket er et fornuftig valg for en APA, så tåler den større variasjoner, om jeg ikke husker feil.)

Hvis akkurat den oppskrifta er vanskelig å følge, så er det viktigste å prøve å sørge for jevn temperatur. Og pass på: Hvis du holder jevn romstemperatur hele veien, vil temperaturen i dunken stige etter hvert som gjæringsaktiviteten øker, fordi gjæren produserer varme når den jobber. Det blir fort for varmt. På det meste kan temperaturen i dunken komme 4-5 grader over temperaturen i omgivelsene. (Jeg har akkurat nå stående to dunker på et rom der det er 14-15 grader, mens temperaturen i dunkene er 18, og de gjærer ganske rolig på andre døgnet.)

Hva er "alt for høy temperatur" i slike sammenhenger?

Det kommer an på gjæren, men som jeg skriver i innlegget over, så er kanskje det verste å ha ujevn/svingende temperatur. Om du gjærer på 18 eller 21 grader, men holder jevn temperatur, og ellers har gjort alt riktig, vil du ikke få fusel i noen av tilfellene, men du vil få nokså ulik smaksprofil alt etter om du lå høyt eller lavt. Går du over den ideelle temperaturen (den fabrikanten oppgir), lever du etter hvert farlig.

Takk. Da tolker jeg "Alt for høy temperatur" som "høyere enn anbefalt av gjærprodusenten".

Når det gjelder varierende temperatur så ser jeg det blir brukt planmessig i flere oppskrifter, nettopp for å få med ulike smaker. Det finnes noen eksempler på det blant annet i boka "Brygg ditt eget øl", som jeg bruker som guide i tillegg til alt jeg finner på Internett. Jeg tolker derfor "ujevn, svingende temperatur" som at man ikke har temperaturkontroll. Jeg har kun gjæringsskap med varme, ikke kjøling (står i kjellergarasje), og setter gjerne termostaten litt lavere i starten (de første 3 dagene), slik at stormgjæringen ikke får dra temperaturen alt for høyt. Deretter skrur jeg opp til oppskriftens standardtemperatur for resten av gjæringen.

Tilbake
Topp