Hefeweizen. Kunstig eller naturlig karbonering? Fat eller flaske?

Heisan.

Jeg har en hefeweizen som skal av gjæringskaret i dag, men er litt i tvil på hva jeg bør gjøre med tanke på karboneringen og lagring for å oppnå det klassiske hefeweizen-preget, spesielt med tanke på uklarhet og litt gjærpreg.

Så mine alternativer er:
-På fat med kunstig karbonering. Enklest, mest forutsigbart, kan justere meg inn på rett karbonering. Fare for at ølet blir for klart.
-På fat med naturlig karbonering. Fortsatt enkelt, litt mer gjærpreg? Mindre forutsigbart. Vurderer å bruke litt lagergjær for å få en lavflokkulent gjær på fatet.
-Flaskemodning. Definitivt mest arbeid. Lite forutsigbart mtp co2. Bunnfall i flasken gir mulighet for å virvle opp litt gjær ved servering og det rette "gjærpreget" på ølet ivaretas.

Hva ville DU valgt, og hvorfor?

Bryggerhilsen fra en som ssnnsynligvis får en veldig god weizen uansett
:brygging:
 
Har stilt meg samme spørsmål som du ang gjærrester.

Har kun lagd to batcher med hefeweisen, begge på fat og kunstig karbonering. Ved tapping over i fat prøvde jeg å ikke få med gjærrester, alikevel fikk jeg begge gangene gjærpreg på fatøllet, fra første tapping til siste. Øllet ble aldri helt klart, husk hveteøl gjær er veldig lavflokkulerende. Hvis man er redd for at gjæren skal gå ut av suspensjon kan man jo riste litt på fatet innimellom.

Så jeg ville gått for fat hvis jeg var deg!
 
Godsakene havnet på fat med kunstig co2. Så mye som jeg klarte bevege på gjæringsbøtten er jeg ikke redd for for lite gjær :(
 
Spørs jo på temperaturen, det er bare å google. Men du vil vel legge deg rundt et volum på 2.8, sånn ca.
 
Hefeweizen tåler opp i 3-4 volum co2. Jeg flaska en batch for tre uker siden, med 10g sukker per liter. Den har fått masse nydelig tjukt deilig skum.
 
Jeg formulerte meg sikkert litt dårlig. Det jeg lurer på er altså hvor mange bar jeg må sette CO2 gassregulatoren på? Fatene står på ca 5°C.
 
Hvorfor ikke heller svare på spørsmålet, Miguel? Jeg spurte et konkret spørsmål. Jeg spurte IKKE etter hjelp til google. Når jeg spør etter trykk og du svarer med volum (uten enhet, forøvrig) er det nok du som må google hva trykk er OG hva volum er. Det kan nemlig ikke sammenlignes. Kanskje et fysikkurs hadde gjort susen? Hovmod står for fall...
 
Jeg prøver å lære deg å fiske, istedenfor å gi deg en fisk...

Men, jeg kan vise deg vei.

Hvis du putter linken min inn i adressefeltet ditt, så får du opp bilder av en tabell.
Hvis du ser på tabellen så ser du forhold mellom PSI og temperatur. Du sa du hadde øl stående på 10C. Jeg sa 2.8 volum co2, andre her mente at det tåler høyere, men det får du smake deg frem til, jeg tar utgangspunkt i 2.8.

Hvis du googler 10C in f, så får du svaret 50 grader fahrenheit.

Hvis du ser på tabellen og følger raden fra 50F bortover ser du at det nærmeste du kommer 2.8 volum co2 er 2.78. Hvis du så ser opp på X-aksen ser du at der står det 21, altså 21 PSI. Hvis du så går i google og skriver 21 PSI in bar, så får du et svar jeg avrunder til 1.44 Bar.

Hvis du setter trykket til 1.44 bar ved 10C, så vil du oppnå en karbonering på 2.78 volum co2.

1 volum er 1L co2 løst i 1L øl ved 1 atmosfæres trykk ved 20 grader.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp