Heftig utgjæring av us-05

satte en cream ale for en god uke siden, OG 1.048 tok en SG i dag.... 1.002!! Og fremdeles antydning til bevegelse i gjærlåsen... Noen som har vert borti at us-05 gjærer helt ut? Mesket i 90 min på 65 grader.

Skjønner ikke helt hvordan det skal ha blitt infeksjon i det... Jeg er hysterisk nøye med rengjøring og desinfisering. Det er dessuten ikke noe galt med verken utseende eller lukt på SG prøven...

Merkelig, infeksjon eller målefeil dukker opp i tankene.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Syns det virker litt rart at en infeksjon skulle gjøre så stor forskjell på så kort tid - særlig i fravær av andre signaler på infeksjon.

Sikker på at utstyret du måler med er kalibrert, du tar prøve på riktig temperatur osv? Hvis du har regnet om fra refraktometer er det kanskje verdt å gjøre en ekstra sjekk med hydrometer. Om du bruker hydrometer bør det kalibreres i rent vann.

Jeg skal ta en ny prøve... Først rent vann på 20 grader. Deretter cream ale'en på 17 grader som den holder nå...

Tror det må være utstyret det er noe galt med, men om det har skjedd noe med det nå eller det har vert sånn lenge er ikke godt å si. Da er vel OG way off også... Crap, kjekt når man stoler på utstyret...

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    127,8 KB · Sett: 185
  • image.jpg
    image.jpg
    120,7 KB · Sett: 172
Du har jo finfin FG jo! Det er heller ikke sikkert at OG-målingen ble feil, papiret i hydrometeret kan jo ha forskjøvet seg mellom målingene. 5poeng høyere OG er jo heller ikke så mye å stresse med, det utgjør jo ikke en hel % alkohol i avvik en gang.

Ble litt redd for villgjær og infeksjon siden SG var så lav, men det ser ut til at det ikke var så verst likevel. Eneste er et sterkere øl. Ikke akkurat leskedrikk, men som du sier så kan papiret ha forskjøvet seg, og da er jeg ganske på... Gikk for OG 1.048 og FG 1.008....

Jeg har samme spørsmål som trådstarter, omtrent:). Cream ale med pilsnermalt og 15% valset mais, og altså us-05. Mesket på 64 grader. Har gått fra 1.049 til 1.007, 5,5% ABV og utgjæring på 85%. Vørteren hadde sikkert optimal gjærbarhet, men likevel, 85%??

Ølet er rimelig uklart, men lukt og smak er perfekt. Jeg håper virkelig at det ikke er noe galt med det, for jeg tror det blir akkurat det jeg håpet på om det er OK.

Jeg har lite erfaring med 05. Har andre opplevd lignende uten at det har vært noe galt ? I så fall sover jeg litt bedre.

Jeg laget et ekstraktbrygg "Cream Ale Express" der jeg også tilsatte sukker i "vørteren" for ekstra tørt øl.

Det gjæret fra 1.051 til 1.006 på under 9 dager med US-05. Ølet ble naturlig nok litt sterkere enn planlagt, men veldig godt på smak.

Edit: Jeg må også legge til at jeg har et par andre brygg med US-05 der utgjæringen ikke er like høy. Jeg tror at US-05 har veldig høy utgjæring hvis det er høy andel av gjærbare sukkerarter, men jeg tror også at det går et skarpt skille mot andre sukkerarter og at disse ikke bidrar til gjæringen i det hele tatt.

Sist redigert:
Lav mesketemperatur og lav OG gir lavere FG. Har opplevd det samme med safale 05 selv, har havnet på typ 1.006-1.008 tidligere med denne ved OG under 1.050 og ved nettopp lav mesketemp. Så tipper du ikke har noe å engste deg for. At den er hazy, kan være flere andre årsaker til.. Safale 05 er en god arbeidshest som gjør jobben sin skikkelig, etter min mening..

Jeg laget et ekstraktbrygg "Cream Ale Express" der jeg også tilsatte sukker i "vørteren" for ekstra tørt øl.

Det gjæret fra 1.051 til 1.006 på under 9 dager med US-05. Ølet ble naturlig nok litt sterkere enn planlagt, men veldig godt på smak.
Takk, da slapper jeg av. Litt ergerlig når ølet blir for sterkt, men dette virker ikke så galt; det er, som ditt, godt på smak.

Jeg tror dette er noe som skal brygges om igjen, og da er det greit å vite at jeg kanskje skal regne med en sånn utgjæring - og legge OG ned mot 1.040.

Jeg har en slags intern duell mellom kølsch (wlp029) og cream ale nå. Kølschen hadde også en utgjæring på 80-tallet, så det er vel noe med en sånn ultralys øltype mesket for maks utgjæring. Jeg har ikke så mye erfatring med det.

@mr blonde Til deg, også; det er godt å høre at andre har samme erfaring, og at det ikke er noe galt:).

Edit: Jeg må også legge til at jeg har et par andre brygg med US-05 der utgjæringen ikke er like høy. Jeg tror at US-05 har veldig høy utgjæring hvis det er høy andel av gjærbare sukkerarter, men jeg tror også at det går et skarpt skille mot andre sukkerarter og at disse ikke bidrar til gjæringen i det hele tatt.

Slo deg:p! Sitter med en CA til opptapping nå. Startet på 1.051 som din, og den har endt på 1.004:eek:. 92% utgjæring, og et øl på over 6%, hvilket slett ikke var meningen:(. Jeg kan kjenne alkoholsmaken nå, men håper den ikke blir så framtredende i det ferdige ølet.

Her er råvarene:
4,5 kg Pilsnermalt
0,3 kg Melanoidinmalt
0,3 kg Flaked Barley
0,3 kg sukker

Jeg mesket på 64 grader i 90 minutter, og gjæret på 14 grader. Lot den stige til 18 grader etter at den hadde nådd 1.022. Så jobbet den seg ned til 1.016, og så ut til å skulle ta kvelden, så jeg satte den opp i 21 grader. Det var 10 dager siden, og nå har den altså tygget i seg det som er av søtsaker, ser det ut til.

Det er så man skulle mistenke infeksjon, men jeg kan ikke forstå hvor den skulle ha kommet fra. Så det var en trøst å finne igjen denne tråden. Og jeg har vel gjort alt for å få en optimalt gjærbar vørter. Vørteren, som har stått på flaske i kjøleskap i tre uker, er også helt rein og fin. Smak, lukt og utseende er 100%.

Ja, ja - dette skulle jo være et øl man kunne sitte i sola i sommer og drikke et glass eller to av uten å bli så alt for surrete. Jeg ble litt deppa, men da er det godt å ha en løsningsorientert samboer: "Vi får drikke det i skyggen".

Sist redigert:
05 er en skikkelig god kar. Synes den responderer veldig godt på mesketemp uten nevneverdige overraskelser.

Jeg må begynne å ta høyde for hva 05 gjør når den får denne typen vørter å jobbe med. Jeg ønsket meg definitivt ikke et øl på 6,2%. Det virker som om det har litt kropp, tross alt, sånn at det ikke er bare alkohol, men gressklipperøl er det jo ikke.

Kombinert gressklipper- og tånegleklipperøl.

Au, det var en ubehagelig tanke:p. Men du har vel misforstått det der med gressklipperøl? Det er belønningen for en vel utført jobb, sånn som jeg har forstått det. (Jeg har en kollega i Belgia som mener at Duvel passer utmerket, gjerne to flasker:confused:. Og han snakker i alle fall om etterpå.)

Tilbake
Topp