satte en cream ale for en god uke siden, OG 1.048 tok en SG i dag.... 1.002!! Og fremdeles antydning til bevegelse i gjærlåsen... Noen som har vert borti at us-05 gjærer helt ut? Mesket i 90 min på 65 grader.
Takk, da slapper jeg av. Litt ergerlig når ølet blir for sterkt, men dette virker ikke så galt; det er, som ditt, godt på smak.Jeg laget et ekstraktbrygg "Cream Ale Express" der jeg også tilsatte sukker i "vørteren" for ekstra tørt øl.
Det gjæret fra 1.051 til 1.006 på under 9 dager med US-05. Ølet ble naturlig nok litt sterkere enn planlagt, men veldig godt på smak.
Jeg laget et ekstraktbrygg "Cream Ale Express" der jeg også tilsatte sukker i "vørteren" for ekstra tørt øl.
Det gjæret fra 1.051 til 1.006 på under 9 dager med US-05. Ølet ble naturlig nok litt sterkere enn planlagt, men veldig godt på smak.
Edit: Jeg må også legge til at jeg har et par andre brygg med US-05 der utgjæringen ikke er like høy. Jeg tror at US-05 har veldig høy utgjæring hvis det er høy andel av gjærbare sukkerarter, men jeg tror også at det går et skarpt skille mot andre sukkerarter og at disse ikke bidrar til gjæringen i det hele tatt.
Kombinert gressklipper- og tånegleklipperøl.