helt grønn

Hei. Tenkte å brygge en belgisk blonde etter oppskrift. Men jeg lurer på det med humla. Det står hvilken type til hvilken tid utenom den første. : Bitterhumle til 17 IBU SISTE 60. Hvilken humle bruker jeg da?
 
Finn et bryggeprogram på nettet og legg inn antall liter, malt etc. Ulik humle har ulik mengde alfasyre (står på pakkene), noe som bestemmer hvor bittert det blir. Dess lenger man koker humlen, dess bitrere blir det. Legg inn humlen på 5 og 15 min, så ser du hvor mye du "mangler".

Vil anbefale deg å lese noen innføringsbøker i brygging. Er en del gode på norsk også nå.
 
Du må vite alfasyren (i %) og bruke et bryggeprogram for å regne ut IBU med den humlen og det volumet du har. Kan også regne det ut manuellt. Hvis du har Hallertauer Mittelfrüh er vel den på 3-4% alfasyre. Har du 25 liter til kok, ville jeg brukt ca 45 gram på 60 min for å nå IBU på ca. 17. 25 gr. på 15 og 5 min gir ca. 7-8 IBU ekstra. Men bruker du et bryggeprogram får du det mer nøyaktig.
 
I følge Beersmith trenger du ca akkurat 100 gram Mittelfruh på 60 min. for å nå IBU 17. Vil som Stein sier variere noe alt ut i fra alphasyren i akkurat din mittelfuh.
 
Tilbake
Topp