Helt ny, usikker på hva man starter med

Hei :)
Jeg er helt ny her og har aldri brygget noe før heller.
Har lyst til å prøve litt, men vet ikke om dette er noe jeg kommer til å fortsette med så ser på det som litt dumt å investere 1000vis av kr på noe jeg kanskje kommer til å bruke 1gang.

Det lokale øl utsalget i Moss har utstyr man kan leie så vidt jeg vet, en sånn alt i ett maskin, så blir kanskje til at det er det jeg prøver først :)

Men har ett spørsmål om fat, så vidt jeg leser meg til bør helst fat karboniseres i kjøleskap, men det blir vell ganske vrient vist man ikke har ett eget skap man kan borre hull til slager da Co2 flasken ikke skal inn?
 
Satte mitt første brygg nå i helga etter å ha gått på kurs og lest to bøker.

Første brygget baserte eg på maltekstrakt på boks som var ferdig humlet. Kokte dette opp og tilsatte en del spraymalt og kjølte ned. Tilsatte gjær og etter et døgn var brygget i full gjæring. For meg er dette en grei måte å starte på og etterhvert gjøre noen erfaringer. Neste gang blir det nok ekstrakt og, men da skal eg tilsette humle og koke det.

Eg har tenkt slik at denne måten å gjøre det på krever ingen store investeringer og en får prøvd å brygge. Blir dette noe eg vil drive mer mede vil eg sannsynligvis investere i BB30 og ta hele prosessen fra start av.
 
Dersom du kan leie for en nokså billig penge, høres jo det veldig lurt ut. Ellers er det ikke så dyrt med BIAB heller. Da trenger du en ok stor kjele, en meskepose og litt annet stæsj. Sjekk bryggebutikkene for pakkeløsninger.

Tror ikke det er noe i veien for å ha CO2-flasken i kjøleskapet.

Tillegg: Jeg startet med ekstrakt og fikk det ganske godt til, men det ble liksom aldri den smaken jeg var ute etter. Hadde jeg visst hvor stor forskjell det er på ekstrakt og all grain, hadde jeg aldri "kastet bort" så mye tid på ekstrakt, selv om jeg lærte en god del av det, også.

Tillegg 2: Tror ikke du får noe særlig billigere pakkeløsning enn dette (bryggselv.no)
 
Du kan brygge små partier hjemme med SVÆRT lite utstyr. Mye har man hjemme fra før. Det er store volumer og morsomme teknikker som krever nytt utstyr.

Med ekstrakt så slipper du å meske. Jeg brygger ikke med ekstrakt selv, men tipper du trenger en gryte med volum ca. 60% av ferdig batch?
så for å brygge 20 liter øl trenger du minst 12 liters gryte. (Noen sett krever vel knapt nok koking av ekstraktet ( Craft-series fra Mangroove Jack?))

Så trenger du noe å gjære i. En 25-liters bøtte får du på bryggebutikk eller europris for 150kr. skal du brygge mindre en 20 liter kan du bruke mindre bøtte. (alt av matsikker plast og glass kan funke). (du kan gjære 1 liter øl i en 1,5 liters brusflaske...)

Så trenger du flasker, hevert og en korke-maskin (billig) eller fat og co2-utstyr (dyrt)

edit: Jeg brygger ikke med ekstrakt selv, og vil ikke si noe om smaken på sånt brygg - men det åpner for å brygge med ett absolutt minimum av utstyr, og det er jo fint å starte der.
 
Jeg ville hoppa over ekstraktbrygging, og gått rett på BIAB og all-grain. Har satt opp et enkelt BIAB-startsett i en annen tråd, men kan ta den igjen med oppdaterte priser.

For å komme i gang med DIY BIAB trenger du:
TOTAL: 1125‚–

Nice-to-have:
Med dette oppsettet får du batcher på mellom 10–12 liter, som er veldig bra for å b(r)ygge erfaring. Hvis noe går skeis gjør det litt mindre vondt å helle 12 liter i dass, kontra 30–50 liter. ;)

Har du litt mer penger å bruke på kokekar, kan jeg anbefale Steba 27L elektrisk kjele (1290 + frakt), som jeg beskriver litt mer her og her.

Har du litt mindre penger, evt vil starte med enda mindre batcher, kommer du langt med en 10L gryte fra COOP til 199,– og en 4,5L glassballong til 139,–.
 
Takk for svar :)
Den listen din Stian, er jo flott, eneste problemet ser jeg er at den kjelen ikke kan brukes på induksjon :(
Får se om jeg finner en annen rimelig en med kran.
 
Ja, synd at den ikke fungerer på induksjon.

Jeg valgte å gå for Steba-kjelen, i stedet for å kjøpe induksjonsplate. Da slipper jeg å bruke komfyren (har ikke induksjon på den).
 
Det viktigste er kanskje å ikke gjøre dyre investeringer i gjenstander som ikke er tilpasningsdyktige. Prøv å tenke litt fremover og tenk langsiktig.

Jeg startet med en BB30 - langt i fra verdens beste bryggeutstyr, men en maskin jeg har blitt veldig glad i. Så fikk jeg med 2 andre og vi måtte skalere opp til 75/80 liter.
BB30 er fremdeles en veldig kjekk sak å ha. Den brukes delvis som vannkoker, og delvis for å kjøre små raske testbrygg av nye oppskrifter. Og hvis jeg har lyst til å brygge alene en dag så kan jeg raskt trekke frem BB30. Hadde jeg derimot gått for ett flott 3 kjelers oppsett for 25-liters batcher, og så skalert opp til 80 liter da vi ble flere, så er det ikke sikkert at det gamle utstyret hadde vært like mye brukt i dag.

Dersom det er stor sjanse for at du blir en lidenskapelig brygger av 25-liters batcher, og vet at du liker å ha godt utstyr til hobbyene dine, så ikke kjøp noe halvveis nå som du ikke trenger senere.
 
Eller: brygg litt med noen du kjenner (eller her på forumet?), så får du litt erfaring med hvordan det fungerer, og om det er noe du vil fortsette med. Den første investeringen kan være en bøyg om man ikke har rompa full av penger, det var det for meg. Jeg startet med 36 liters BIAB-oppsett, og bruker det fortsatt.
 
Jeg ville gå for noe litt større enn minimumsløsningen. 4 liter øl har du drukket opp nesten før karboneringen er ferdig:)

15 liters Coop-gryte (har en og er veldig happy med den) + et par 15-liters gjæringsbøtter (139 pr stk på BS) + en medium meskepose fra bryggselv til 60 kroner = veldig mye moro.

Jeg er såre fristet til å si at du burde skaffe deg maltmølle og en haug malt, også - og en ti-femten små bøtter til:p. Jeg har maltmølle og en haug malt, og kjente plutselig at 10 15-litersbøtter hadde vært kjekt å ha:confused:!
 
Hadde gått under lokale hjemmebryggarlaug siden her og funnet noen laug som er i nærheten av der du bor. Også poster du en forespørsel om det er noen som skal brygge i nærmeste framtid som du kan joine. Kanskje du får flere forskjellige svar med forskjellig utstyr så du får kjennskap til de ulike utstyret der ute.

Da får du både en fin innføring fra noen som har brygget litt og en del tips i forhold til investering til utstyr. Etter dette kan du evt leie utstyr for å prøve selv.. Er utrolig mye småting som en ikke får med seg hvis en starter fra scratch alene uten noen veiledning. Bare forståelse av teknikk, uttrykk og hva en må huske på når en brygger er viktig å få med seg.. Og en har mulighet å spørre underveis..

En kan lese seg fram om mye,men hva en husker når en er i farta under brygging er en annen sak..

Easybrew
 
Forstår :)
jeg leste noe om at det var en fordel å gjøre i kjøleskap da man da ikke trenger så høyt trykk ut.
Fant flere svar her: https://www.morebeer.com/faq/Draft#

Det stemmer det.
Lavere temperatur i øllet = økt opptak av CO2. Du kan mao bruke lavere trykk - eller kortere tid i et kjøleskap.
Heller ikke noe problem å sette flasken inn i kjøleskapet.

Hvis du vil ha den utenfor:
- bruk en tynn slange og legg den mellom dørpakningen og skapet, eller:
- kjør opp trykket i fatet og koble fra gassen. Gjenta til ølet er passe karbonert, eller:
- rist inn all CO2 med en gang, så er du ferdig med det. Tar 3-4 minutter ved 0grader og 3 bars trykk (risting). Ligger plenty bruksanvisnger på nett.

Sånn generelt er alt dette her mye enklere når du faktisk skal gjøre det.
Det er bare når du leser om det at det virker vrient.
 
Takk igjen :)
Slik jeg forstår det skal flasken stå under trykk i en ukes tid også kan man koble fra trykket og ha den lagret og ha på trykk igjen når man skal drikke?
 
Ja, synd at den ikke fungerer på induksjon.

Jeg valgte å gå for Steba-kjelen, i stedet for å kjøpe induksjonsplate. Da slipper jeg å bruke komfyren (har ikke induksjon på den).
Ikke for å kuppe tråden, men den steba-kjelen var jo litt interessant.

hvor mye får du ut av den (til gjæring) og hvor lang tid tar det før det koker med den ?
 
Ikke for å kuppe tråden, men den steba-kjelen var jo litt interessant.

hvor mye får du ut av den (til gjæring) og hvor lang tid tar det før det koker med den ?
Skrev en del detaljer her (se stats i bunnen av innlegget). Har nå målt max-merket: 20L (men jeg tipper den kan ta litt mer, siden det da er 7L «overhead»). Som jeg nevner i tråden jeg linker til, så trenger jeg (som regel) bare 11–12L til gjæring, så da er Stebaen mer enn stor nok. Dét sagt, så har jeg løse planer om å teste max-kapasitet i overskuelig framtid – akkurat nå er det bryggestopp pga flytting, så jeg har bare fått testa ett brygg på denne.

EDIT: Klør etter å brygge mer på den, siden den nå har fått installert kuleventil og bazooka. :rolleyes:
 
Tilbake
Topp