Herms-rør

Noen som har en god ide på hva jeg kan bruke til herms-"rør"? Selv har jeg vert inne på tanken å bruke 110mm avløpsrør som er plugget igjen i begge ender og montert varmekolbe i.
Er bremserør tykke nok til å bruke som spiral inne i herms-"røret"? Det er jo vesentlig lettere å bøye enn 10-12mm kobberrør.
 
Jeg fikk blikkenslageren til å lage en sylinder i tynt rustfritt stål. Denne sylinderen har jeg limt fast til bunnen av en vannkoker(sagde av veggene så det står igjen to-tre cm i en vannkoker med skjult element). Jeg limte med tec-7. Har testa den, men ikke over tid. Ser bra ut og funker veldig bra! Vannkokeren hadde jeg og blikkenslageren fikk 200kr. Jeg bruker 12mm rør for litt bedre gjennomstrømming og sestos PID. Isolert med liggeunderlag fra biltema.
 
ImageUploadedByTapatalk1407566428.597911.jpgjeg brukte et syrefast rør med 2 stk 1" rørstusser i bunnen til varmekolbene. Nå er kolben kortet betydelig inn enn på dette bildet. Coilen er 12mm gløder kobber. Fylte kobberrøret med salt og spente opp et rør i dreiebenken som jeg viklet det rundt. IKKE bruk salt. Det blir komprimert, løser seg dårlig i både varmt og kaldt vann. Brukte 4 dager med risting, ultralydbad, ståltråd før jeg fikk det ut.
 
Jeg brukte forresten is i kobberrøret(fylte med vann og la røret i fryseren) når jeg skulle bøye det til coil, funker veldig bra så lenge man er rask!
 
Jeg har nettopp brukt sukker. Gikk fint å dreie rundt ett 75 mm rør. Sliter som h.... med å få det ut. Etter å ha ristet ut det som lar seg gjøre har jeg prøvd med vann og gassbluss for å smelte det ut. Fortsatt en del igjen, men det skal ut, samme f.
 
Jeg har nettopp brukt sukker. Gikk fint å dreie rundt ett 75 mm rør. Sliter som h.... med å få det ut. Etter å ha ristet ut det som lar seg gjøre har jeg prøvd med vann og gassbluss for å smelte det ut. Fortsatt en del igjen, men det skal ut, samme f.
Samme erfaringen med salt. Det smelter ikke. Løses dårlig i vann osv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har nettopp brukt sukker. Gikk fint å dreie rundt ett 75 mm rør. Sliter som h.... med å få det ut. Etter å ha ristet ut det som lar seg gjøre har jeg prøvd med vann og gassbluss for å smelte det ut. Fortsatt en del igjen, men det skal ut, samme f.
Jeg har måttet krype til korset og gi meg. Etter timesvis med varming, banking, luft, vann osv. innser jeg at jeg ikke vil få god gjennomstrømming i coilen. Måtte seff kutte den opp for å se innvendig. Forkullet sukker all over.
Burde sikkert kjøpt noe ferdig, men "veien er målet", så i morgen kjøpes en ny 5-metring, og denne gangen prøver jeg med vann i frosset tilstand.

Legger ved et bilde av det sørgelige synet.....
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    345,6 KB · Sett: 87
og denne gangen prøver jeg med vann i frosset tilstand.

Akkurat hvordan gjøre dere dette? Kveiler dere røret litt? eller er dere utstyrt med 5 meter lange frysebokser?:confused:
Skjønner jo at det ikke er tilfelle ;), men lurer litt på hvordan dette ser ut "underveis".
Kanskje noen vil legge ut bilder fra prosessen?
 
Fyll røreyt med sandblåsesand fra Biltema. Jeg brukte en trakt som jeg tapet fast i røret. Opp i stigen og hell nedi røret som du banker lett på for å pakke det. Når det er fullt klemmer du igjen toppen og begynner å kveile rundt noe. Det går fint alene men lettere med litt hjelp. Når du er ferdig er det bare å helle ut sanden. banke lett på coilen med håndtaket på en skrutrekker. Jeg brukte til slutt litt trykkluft. Funket greit. sørg for at sanden er helt tørr.

Brunt sukker?? Med all respekt, det var nesten det verste jeg har hørt, det blir jo lim bare det står litt i fri luft.


Her er coilen jeg kveilet sist.
https://www.facebook.com/Stille-opprør-173187242702501/?fref=ts
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Fyll røreyt med sandblåsesand fra Biltema. Jeg brukte en trakt som jeg tapet fast i røret. Opp i stigen og hell nedi røret som du banker lett på for å pakke det. Når det er fullt klemmer du igjen toppen og begynner å kveile rundt noe. Det går fint alene men lettere med litt hjelp. Når du er ferdig er det bare å helle ut sanden. banke lett på coilen med håndtaket på en skrutrekker. Jeg brukte til slutt litt trykkluft. Funket greit. sørg for at sanden er helt tørr.

Brunt sukker?? Med all respekt, det var nesten det verste jeg har hørt, det blir jo lim bare det står litt i fri luft.


Her er coilen jeg kveilet sist.
https://www.facebook.com/Stille-opprør-173187242702501/?fref=ts

Litt forskjell på brukt og brunt, men uansett, iveren var stor og alternativene få. Blir ikke brukt igjen, okke som.
Pen coil du kveilet. Hvor mye vørter "håndterer" du med denne?
 
Skjønner ikke hvorfor #Icecold ikke frøs røra som førstevalg :)
Hadde skjønt bruk av sukker om han hadde kalt seg #SugarDad ...
 
Sist redigert:
Akkurat hvordan gjøre dere dette? Kveiler dere røret litt? eller er dere utstyrt med 5 meter lange frysebokser?:confused:
Skjønner jo at det ikke er tilfelle ;), men lurer litt på hvordan dette ser ut "underveis".
Kanskje noen vil legge ut bilder fra prosessen?
5 meter mykglødet rør kommer i kveil så det går fint inn i fryseren! Icecold bør prøve frysemetoden ja!
 
Tilbake
Topp