Hinne på øl etter gjæring

cjohansen

Norbrygg-medlem
Har en Wit som har stått i to uker. Tok en SG-måling senest for noen dager siden, og da var den nede på 1.009, og alt så bra ut. Kikka på den nå, og nå har den fått en tynn hinne som dekker hele toppen. Det ser ut som "snerk" sånn man får på kakao osv, bare at den er lysere.

Har jeg dumpa borti ett eller annet fysisk fenomen jeg ikke har sett før, eller har jeg fått nybyggere i bøtta mi?

2014-08-17%2017.24.30.jpg


2014-08-17%2017.24.40.jpg


2014-08-17%2017.24.52.jpg
 
Jau, etter litt research så kan det stemme godt. Det er uansett ganske sikkert at du har fått noe nasties i ølen din.
 
Minner vel mer om brettanomyces...

Artig. Var ikke klar over at man kunne få brett sånn uten videre. Men i så fall så kan det kanskje bli noe spennende av dette? Eller er det feil type?

Min første infeksjon. Lurer på hva kilden er, men sitter og angrer litt på at jeg helte tilbake hydrometer-sampelen, for å si det sånn.
 
Hva gjør man med sånt? Tømme ut? Må jeg behandle bøtta på noe spesielt vis i etterkant, eller vil PBW soak over natta + star san gjøre susen?
 
Når det er så sent i gjæringa så setter det kanskje ikke så mye smak? Rett meg om dette er helt på jorde... Flask i vei og håp på det beste :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
The plot thickens. Så nå at deler av krausen-ringen har tatt på en hvit muggaktig tone :/

2014-08-17%2019.57.10.jpg


Pirka litt i hinna med en øltyv i et forsøk på å få en SG-måling, og så at det ikke bare er snakk om en hinne, men at det er noe "rart" med hele ølen. Når jeg skjøv hinna bortover dannet det seg sporenstreks noen snåle hvite bobler, og det var ting oppi der som så ut som gelatin-klumper når jeg rørte oppi.

2014-08-17%2020.04.00.jpg


SG er nå nede i 1.007, fra 1.009 for 6 dager siden. Forventa FG var 1.009.
 
Ølet smakte forøvrig ikke noe uvanlig, men det ser litt ekkelt ut. Med mindre det er grunn til å tro at dette blir en spennende øl så tror jeg at jeg ofrer den til draugen. Det er uansett bare en 10 liters-batch. Hvis jeg skal spre snåle basilusker rundtom så bør det ihvertfall gi meg noe morsom smak tilbake.
 
Akkurat som min så ut dette. Den hinna kom tilbake i flaskene også, og ser ikke ut til å bunnfelle. Men som sakt, ingen usmak på mitt brygg iværtfall.
 
Akkurat som min så ut dette. Den hinna kom tilbake i flaskene også, og ser ikke ut til å bunnfelle. Men som sakt, ingen usmak på mitt brygg iværtfall.

Ok, takk. Da tror jeg at jeg skiter i det. Bomma uansett OG, og syns den var litt tynn. Hvis den forblir uapetittelig i utseendet uansett, så kan jeg skrinlegge planene om å servere den til madammen :)
 
Det man bør tenke på om man vil flaske og teste bryggets utvikling (selv med en infeksjon), er potensielle flaskebomber, da Brettanomyces vil spise (så og si) det som er av sukkertarter i ølet :)

Og en nøye vask og desinfeksjon av bryggeriet er vel lurt nå. Personlig ville jeg byttet ut gjæringsbøtta, men det er jo smak og behag.
 
Det man bør tenke på om man vil flaske og teste bryggets utvikling (selv med en infeksjon), er potensielle flaskebomber, da Brettanomyces vil spise (så og si) det som er av sukkertarter i ølet :)

Og en nøye vask og desinfeksjon av bryggeriet er vel lurt nå. Personlig ville jeg byttet ut gjæringsbøtta, men det er jo smak og behag.

Ja, tanken har slått meg. Bøtta har vært med på en god mengde brygg, så det kan være at den har kommet til veis ende. Men ettersom infeksjonen viste seg såppass sent, så lurer jeg på om slurvete renhold under hydrometer-sampling kan være kilden. Skal montere en tappekran halvveis opp på alle bøttene mine nå (ref diskusjonen i konisk-tråden) ;)
 
Uansett så skal du aldri helle tilbake hydrometerprøver.

Drikker du ølen "tidlig" nok så merker du ikke store usmaken. Infeksjonen er der, så hvis du lar det stå en stund merker du det på odør og smak.
 
Uansett så skal du aldri helle tilbake hydrometerprøver.

Drikker du ølen "tidlig" nok så merker du ikke store usmaken. Infeksjonen er der, så hvis du lar det stå en stund merker du det på odør og smak.

Tja, jo. Med nok starsan skal det vel ikke være noe stort problem? Heller meget forsiktig tilbake. Gjør det bare på små batcher, hvor en hydrometerprøve tar en merkbar del av vørteren. Mulig jeg dropper det fremover ;)
 
Ja, tanken har slått meg. Bøtta har vært med på en god mengde brygg, så det kan være at den har kommet til veis ende. Men ettersom infeksjonen viste seg såppass sent, så lurer jeg på om slurvete renhold under hydrometer-sampling kan være kilden. Skal montere en tappekran halvveis opp på alle bøttene mine nå (ref diskusjonen i konisk-tråden) ;)

Tappekran er ny kilde til infeksjon ;)

Typed with thumbs.
 
Tja, jo. Med nok starsan skal det vel ikke være noe stort problem? Heller meget forsiktig tilbake. Gjør det bare på små batcher, hvor en hydrometerprøve tar en merkbar del av vørteren. Mulig jeg dropper det fremover ;)

En så liten prøve ifht hele volumet som kan gå tapt er ikke verdt å helle tilbake for. Evt skaff deg et refractometer for å finne ut av når FG er nådd, og bruk hydrometeret til å finne ut av hva FG er.

Hydrometerprøver går i sluket, uansett.
 
Tilbake
Topp