Hinne på øl etter gjæring

En så liten prøve ifht hele volumet som kan gå tapt er ikke verdt å helle tilbake for. Evt skaff deg et refractometer for å finne ut av når FG er nådd, og bruk hydrometeret til å finne ut av hva FG er.

Hydrometerprøver går i sluket, uansett.

Har et refraktometer, men at man kan bruke det til å se at FG er nådd er nytt for meg. Sikker på at det lar seg gjøre?
 
Berre for å fortelja kor galne me er. Har faktisk aldrig sjekka FG før vi tapper. Tar prøve når me tapper og det er det. Vårt øl står 16-18 dager på gjæringskaret.

Hender jeg gjør det også, men denne gangen hadde jeg håpt å få ølet raskt på flaske, så da begynte jeg å måle etter en uke.
 
Har et refraktometer, men at man kan bruke det til å se at FG er nådd er nytt for meg. Sikker på at det lar seg gjøre?
Det vil vise feil, men man kan regne om. Blir ikke like nøyaktig dog, og er mer utydelig å lese av, men for å ev se om den viser ca det samme på to målinger som en indikasjon på at gjæringen er ferdig kan den jo brukes til.
 
Det vil vise feil, men man kan regne om. Blir ikke like nøyaktig dog, og er mer utydelig å lese av, men for å ev se om den viser ca det samme på to målinger som en indikasjon på at gjæringen er ferdig kan den jo brukes til.

Akkurat det jeg mente. Samme hvor feil det viser, så lenge det viser det samme over flere målinger så er FG nådd. Da drar du frem hydrometeret og finner ut av hva FG faktisk er.
 
Akkurat det jeg mente. Samme hvor feil det viser, så lenge det viser det samme over flere målinger så er FG nådd. Da drar du frem hydrometeret og finner ut av hva FG faktisk er.

Ok. Jeg hadde fått inntrykk av at lysbrytingen endret seg på en ikke-lineær måte sånn at den ikke var til å stole på for noenting så fort det var alkohol i. Men da kan jeg teste det.
 
Ok. Jeg hadde fått inntrykk av at lysbrytingen endret seg på en ikke-lineær måte sånn at den ikke var til å stole på for noenting så fort det var alkohol i. Men da kan jeg teste det.

Det stemmer, på en måte. Du kan ikke se hva SG'en er, uten å regne om, og selv da blir det litt feil. Men så lenge det viser samme tall to målinger på rad, så blir jo ikke mer sukker spist, samme hvor absurd tall du får ut av målingene. Brytningen vil være den samme, iom at det vil være samme mengde alkohol i alle målingene, hvis FG er nådd.
 
Uansett så skal du aldri helle tilbake hydrometerprøver.

Jeg måler OG før gjæring og FG* etter gjæring, 2-3 uker (ingen SG imellom). Heller tilbake hydrometerprøven hver gang, og hittil ingen infeksjon etter 10 brygg.

Skal sies at jeg er relativt nazi på StarSan...

*Noen vil mene at jeg ikke måler FG når jeg ikke vet at det faktisk er utgjæret, gjennom flere SG-målinger.
 
Jeg måler OG før gjæring og FG* etter gjæring, 2-3 uker (ingen SG imellom). Heller tilbake hydrometerprøven hver gang, og hittil ingen infeksjon etter 10 brygg.

Skal sies at jeg er relativt nazi på StarSan...

*Noen vil mene at jeg ikke måler FG når jeg ikke vet at det faktisk er utgjæret, gjennom flere SG-målinger.

Men, det er jo fortsatt en kilde til infeksjon, som man kan være foruten. Jeg ser ikke grunnen til å helle tilbake 100-200 ml hvis man kan la være og være tilnærmet 100% sikker på å unngå infeksjon.
 
Jeg heller ikke tilbake prøven, men så lenge hydrometer og rør hadde fått smake en runde i starsan-badet skulle det ikke innebære noen STOR risiko (noe vil det alltids være). På den annen side vil jeg ha minst mulig aktivitet i ølet på det tidspunktet, og med "tønne-gjæringskar" måtte jeg da helle fra toppen av karet og sånn sett introdusere masse unødig splashing (oksygen) i ølet - mao. helt uaktuelt.
 
Det er fullt mulig å helle tilbake uten nevneverdig splashing. Men jeg gjør altså ikke dette med 20+ liters batcher.
 
Jeg måler første SG etter to ukers tid, og da kan man like gjerne smake og drikke opp det som kommer i måleglasset. ;)
 
Bruker refraktometer til alt, hender jeg tar en sample til hydrometer om jeg er i tvil eller ønsker mer nøyaktighet. Uansett blir det smakt på, og resten ofres. Er jo ålreit å smake ølet gjennom hele prosessen synes jeg :)
 
Bruker refraktometer til alt, hender jeg tar en sample til hydrometer om jeg er i tvil eller ønsker mer nøyaktighet. Uansett blir det smakt på, og resten ofres. Er jo ålreit å smake ølet gjennom hele prosessen synes jeg :)

Helt enig, smaker selvfølgelig. Men det hydrometer-røret mitt tar sikkert 300ml... Skal bruke refraktometeret til å gauge om det er ferdig gjæra fremover.
 
Tilbake
Topp