Hinne på øl etter gjæring

Det var mitt største argument for å kjøpe refraktometer også. Ønsket jo å ta hyppige målinger for å følge prosessen, men ble jo veldig mye svinn av det, spesielt når man brygger små batcher.
 
Det var mitt største argument for å kjøpe refraktometer også. Ønsket jo å ta hyppige målinger for å følge prosessen, men ble jo veldig mye svinn av det, spesielt når man brygger små batcher.

Ja, som tidligere sagt så har jeg bedrevet denne høyrisikosporten for 5- og 10-litersbrygg/eksperimenter. For større brygg utgjør ikke svinnet noen merkbar andel.
 
Hvordan kompenserer du får alkoholen i ølet med refraktometer? Målingene jeg gjør etter at gjæren løs er jo temmelig på tur og jeg har blitt fortalt at å måle gjæret veske med refraktometer er tullball.
 
Hvordan kompenserer du får alkoholen i ølet med refraktometer? Målingene jeg gjør etter at gjæren løs er jo temmelig på tur og jeg har blitt fortalt at å måle gjæret veske med refraktometer er tullball.
Det er den, men, som jeg har lært i denne tråden, kan du fortsatt se at du får samme måling over tid - da har gjæringen stoppet. Faktisk FG finner du med en hydrometerprøve.
 
Denne burde egentlig gå i bryggetabber-tråden... Skulle til å flaske Saisonen som ble brygget samme dag. Jeg har nesten helt garantert sampla den med samme øltyv som lagde de boblene i Witen min. Og gjett hvilket syn som møtte meg i dag: joda, en hvit hinne, med hvite bobler til :( :( :(

Er "random brett-infeksjon" i samme gate som de brett-kulturene man kan kjøpe, og som folk brygger med? Altså, skal jeg la den stå en måned også flaske den, eller burde jeg pælme bøtta og alt i nærheten? Håper nå for all del ikke jeg har fått faenskapen i russian imperial stouten min også :(

Er det sånn at å ha denne bøtta stående på rom sammen med andre ting som gjærer utgjør større trussel enn vanlig for spredning/infeksjon av de andre ølene? Kjenner noian brer seg nå...
 
Denne burde egentlig gå i bryggetabber-tråden... Skulle til å flaske Saisonen som ble brygget samme dag. Jeg har nesten helt garantert sampla den med samme øltyv som lagde de boblene i Witen min. Og gjett hvilket syn som møtte meg i dag: joda, en hvit hinne, med hvite bobler til :( :( :(

Er "random brett-infeksjon" i samme gate som de brett-kulturene man kan kjøpe, og som folk brygger med? Altså, skal jeg la den stå en måned også flaske den, eller burde jeg pælme bøtta og alt i nærheten? Håper nå for all del ikke jeg har fått faenskapen i russian imperial stouten min også :(

Er det sånn at å ha denne bøtta stående på rom sammen med andre ting som gjærer utgjør større trussel enn vanlig for spredning/infeksjon av de andre ølene? Kjenner noian brer seg nå...
En Saison med Brett? Høres ut som snop for mine ører ;)
 
Den smaker helt greit. Setter den i boden, og besøker den igjen om en måned. Faen ass, begynner å skikkelig noia for at jeg har brett vandrende rundt i huset og at all ølen min blir infisert fremover :(
 
Vask og vask igjen, desinfiser og repeter. Kan være lurt å demontere løse deler og skrubbe godt i kriker og kroker før du desinfiserer ekstra godt. Gjelder alt utstyr du skal bruke.
 
ImageUploadedByTapatalk1409667140.631667.jpg

Kan noen kommentere dette bildet også? Stått en uke til gjæring. Lukter godt, egentlig. 3. generasjon wyeast 1318.
 
Jeg bruker også refraktometer til SG målinger og hydrometer når jeg får to like med refraktometeret for å måle FG. Startet med dette for å ikke sløse 1 dl øl hver gang jeg måler med hydrometeret da jeg absolutt ikke skal ha dette tilbake i dunken. Nå etter at jeg har brygget en stund pleier jeg aldri lenger å måle før etter ca 10 dager.
 
Jeg er nokså ferdig med å helle tilbake, ja... Husker ikke om jeg gjorde det også på denne batcheo, men det er sannsynlig.
 
Jeg fikk en tynn hvit hinne på et bringebærbrygg (glemte å ta bilder) som, etter å ha sett på bilder, må ha vært en brettanomyces-infeksjon. Kom vel fra bringebærene. Den hvite hinnen kom helt på tampen av en fire uker lang modning. Ølet smakte helt ok da jeg flasket det. Spørsmål; er ikke brett aerob, slik at infeksjonen stanser når ølet er flasket? Mao; er det ikke en sjanse for at ølet blir ok?
 
Tilbake
Topp