Hjelp!!! Jeg har to poser med malt, men vet ikke hva som er hva...

Begge er ferdigblanda, og jeg vet den ene er en pils etter egen oppskrift. Den andre TROR jeg var en IPA av noe slag, men jeg er usikker... Gudene vet hvor kvitteringa er blitt av og.

Saken er at jeg har flytta to ganger på kort tid. Jeg kjøpte inn malten rett før jeg flytta første gangen. Jeg merka ikke posene, men gikk i noen dager og tenkte at "NÅ! Må jeg bare finne ei tusj og merke så jeg vet hva som er... SYKKELTUR!!!" og så videre.

Den ene malten tror jeg er en anelse lysere enn den andre. Er det noen måte jeg kan teste? Hvor små kvanta må jeg teste for å være sikker? Pilsen min er veldig lys og gul. Litt samme farge som et nytt, ubehandla furubord. Om jeg kikker litt i notatene mine så skal jeg nok klare å finne ut av den IPAen og, men pilsen er den jeg liker best.

Vet du ikke hva de forskjellige veier?
I så fall kunne du jo bare veid dem
Vil ikke pilsen lukte litt kokt mais
og IPA'n smake litt karamell(avhengig av sammensetningen så klart

Evt. kan du jo bare blande begge to og brygge en heftig Imperial IPA ;)

Argh! Eska som inneholder alle bryggegreiene mine, bl.a oppskriftsboka, ligger i ei bananeske i bånn av en diger stabel med andre esker fulle av bøker og turutstyr! Men det stakk ut to post-it lapper ut av hullene i eska. Uten å vite hvorfor eller hva jeg hadde håpa det skulle stå på de, så klorte jeg de ut i frustrasjon. Og hurra! Der sto det skribla ned en mikx som stemte perfekt med vekta på posen. Men nå lurer jeg fryktelig på hva jeg den andre, altså ikke pilsen, skulle være!

Her er det som sto på post-it'ene og som er i posene:
Pils:
3.05kg Bohemian pilsnermalt
0.22kg Carapils

Mysteriebrygget
1.95kg "Ble"???
0.3kg "M1" (Må vel være munchener 1)
0.3kg "M2" (Må vel da være munchener 2...)
0.25kg "CaM" ?...
0.04kg Pale Choco

På den tia var jeg fryktelig opptatt av engelske bitter, så jeg begynner å lure på om det ikke er det.

Egentlig er det ikke noe stress. Alt bryggerutstyret mitt ligger pakka ned til vi er ferdig installert her, men når jeg kom over disse to posene så begynte det å klø fryktelig i fingrene. Et eller anna sted nedi der så ligger det ei oppskrift hvor jeg finner igjen alle disse, så nå som jeg vet sammensetning så klarer jeg nok og å identifisere det selv når jeg kommer såpass langt i utgravninga. Men om dere har noen teorier om hva det kan være jeg tenktes, så fyr løs ;)

Da er det værre med maltposen jeg fikk fra Bryggselv sist
Skulle veid 800 g, men da jeg kom hjem veide den bare 600 g
Så hva som er i den er ikke godt å si

Skal nok ta å brygge no med det, Mystery Ale
Var egentlig ment til Special Holiday Ale,
men dro selvfølgelig tilbake og fikk nytt
Tenker å gå en av veiene, enten brygge no skikkelig sterkt, eller noe veldig svakt med det

Når jeg setter sammen maltbasen din i beercalc får jeg denne øllen:

Volume: 23 liters
Boil Volume: 20 liters
OG: 1028
BG: 1032
FG:
Alcohol: 2.8 % by vol.
Colour: 18 EBC (Amber)
Bitterness: 0 IBU
BU/GU: 0

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 7 EBC 1950 g
Munich Malt 20 EBC 20 EBC 300 g
Munich Malt 20 EBC 20 EBC 300 g
Cara Munich 100 EBC 100 EBC 250 g
Chocolate Malt 600 EBC 40 g

Så kan godt tenkes det er en "session" Bitter ja
forrutsatt at du brygger 23 -20 liter

Jeg har rota fram pils-oppskrifta mi, og tror nesten jeg skal brygge den! Det andre er jeg nå nesten helt sikker på er en bitter jeg fant i "Fra hånd til munn", selv om jeg ikke har funnet fram boka ennå. Har også liggende haugevis med humle, så det frister jo litt med et hoppy mysteriebrygg...

Ta nokre gram frå kva pose, mesk det i litt varmt vatn og sjekk fargen, IPA varianten din er mørk og pilsner vil vera heilt lys, og det vil nok smake forskjellig. Men for all del ikkje kast dei :)

Tilbake
Topp