Hjelp med 100% hvete dunkelweizen

Hallgeir U

Norbrygg-medlem
Nå som bryggeland har begynt å selge risskall, håper jeg å få brygget hveteøl med bare hvete. Det meste åpenbare burde vel være en hvetemalt/mittelfrüh sMasH med weihenstephaner hvetegjær. Jeg har også lyst til å prøve de mørke hvetemaltene fra weyermann, men er usikker på om disse kan erstatter münchnermalt og spesialmalt i en vanlig dunkelweizen. Er det noen som har prøvd disse mørke hvetemaltene, og vet ca hvor mye smak det er i dem? Jeg har sjelden sett disse maltsortene i oppskrifter. Har hvetemalt nok diastatisk evne til å konvertere noe mer enn egen stivelse? Hvor mange prosent risskall er nødvendig for å hindre stopp under meskesirkulering/skylling når det er 100% hvete?
 
Me har brygga 2 brygg med berre hvete malt. Den første gangen brukte me risskall då tok det nesten 4 timer å meske. ( bruker jodtest ). God øl vart det likevel. Neste gang skaffa vi oss byggskall frå ei lokal mylne då gjekk det på normaltid. Har akurat starta å smake på denne. Lovendes :)
 
Ok. Brukte dere bare vanlig, lys hvetemalt da? Hvordan skilte denne seg fra tilsvarende hveteøl med 50/50 hvete-bygg?
 
Her er maltoppset på 50L er brygga med wlp320 American Hefeweizen Ale Yeast
He ikkje brygga so mykje hveteøl so korleis den store smaksforskjellen er kan eg ikkje sei.
Ølet er godt frisk og leskende, ypperligt til får i kål

1,44 kg Barley Hulls (0,0 EBC) Adjunct 11,0 %
10,40 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 79,1 %
0,92 kg Wheat, Flaked (3,2 EBC) Grain 7,0 %
0,26 kg Wheat, Torrified (3,3 EBC) Grain 2,0 %
0,12 kg Carawheat 120 EBC (120,0 EBC) Grain 0,9 %
 
Her er maltoppset på 50L er brygga med wlp320 American Hefeweizen Ale Yeast
He ikkje brygga so mykje hveteøl so korleis den store smaksforskjellen er kan eg ikkje sei.
Ølet er godt frisk og leskende, ypperligt til får i kål

Takker Dimmen for denne delingen. Har en Hefeweissen som neste brygg på planen, en tenkt "tribute" eller hyllest til min gode venn chef Erwin Weisseneder (!), som dessverre gikk bort altfor tidlig. Blir et ekstrakt-brygg med 3 kg hveteekstrakt og en halvkilo hvete DME, og jeg har lurt litt på hva jeg kunne tilsette av "ferskvare" for å forbedre det litt. Så tipset om Carawheat skal jeg ta med meg videre.
Om jeg samtidig kan spørre om hva slags humle du brukte? Hadde tenkt Tettnang i 60 minutter, eller kan jeg bruke "hva som helst" med ca. samme alfasyre-innhold, siden det bare er for bitring?
Gjær blir Wyeast 3068 Weihenstephan.
 
Takk for tipsene fra Dimmen-bryggerne! Hvordan er Carahvete i forhold til tilsvarende av byggmalt? Jeg regner med at det er denne og den enda mørkere fra Weyermann jeg må satse på for å gjøre min Dunkelweizen dunkel nok. Jeg er litt usikker på hvordan jeg kan erstatte münchnermalt med mørk hvetemalt. Hvor mange % risskall brukte dere den gangen meskinga tok slikt tid. Jeg tror jeg bare får tak i risskall, og vil helst ha mest mulig normal mesking
 
Takker Dimmen for denne delingen. Har en Hefeweissen som neste brygg på planen, en tenkt "tribute" eller hyllest til min gode venn chef Erwin Weisseneder (!), som dessverre gikk bort altfor tidlig. Blir et ekstrakt-brygg med 3 kg hveteekstrakt og en halvkilo hvete DME, og jeg har lurt litt på hva jeg kunne tilsette av "ferskvare" for å forbedre det litt. Så tipset om Carawheat skal jeg ta med meg videre.
Om jeg samtidig kan spørre om hva slags humle du brukte? Hadde tenkt Tettnang i 60 minutter, eller kan jeg bruke "hva som helst" med ca. samme alfasyre-innhold, siden det bare er for bitring?
Gjær blir Wyeast 3068 Weihenstephan.

Her er det som gjekk i av humle
Eg villa ha brukt noko eurohumle då eg har ei personligmeingin at alt har noko å sei.


16,01 g Northern Brewer [8,50 %] - Boil 60,0 min Hop 5,1 IBUs
16,01 g Northern Brewer [8,50 %] - Boil 30,0 min Hop 2,7 IBUs
1,48 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins) Fining
17,30 g Northern Brewer [8,50 %] - Boil 15,0 min Hop 9 0,5 IBUs
15,00 g Coriander Seed (Boil 15,0 mins) Spice
1,48 tsp Yeast Nutrient (Boil 10,0 mins) Other
1,48 tsp Yeast Nutrient (Boil 5,0 mins) Other
53,00 g Orange Peel, Bitter (Boil 5,0 mins) Spice
 
Takk for tipsene fra Dimmen-bryggerne! Hvordan er Carahvete i forhold til tilsvarende av byggmalt? Jeg regner med at det er denne og den enda mørkere fra Weyermann jeg må satse på for å gjøre min Dunkelweizen dunkel nok. Jeg er litt usikker på hvordan jeg kan erstatte münchnermalt med mørk hvetemalt. Hvor mange % risskall brukte dere den gangen meskinga tok slikt tid. Jeg tror jeg bare får tak i risskall, og vil helst ha mest mulig normal mesking

Carahvete er litt meir konsentrert hvete aroma, men me hadde lite mengde av det og den vart valgt heilt utifrå for å få farge.
Når me brukte risskall hadde me 22%
 
Tilbake
Topp