Hjelp, min gjær har bunnfryst

Hei

En tabbe med plassering av temperatur-proben i keezern gjorde at færsk gjæren har bunnfryst. Kun 1/2 døgn. Tror dere at gjæren er død? Har ligget i glass med væske. Ganske mange typer. Nesten som jeg vurderer å bruke glycerol for å lagre de i fryseren heretter...

Mvh
Erik
 
Tja, prøv å bygg opp en av kulturene og se om den oppfører seg "normalt". Tror oddsene er ganske dårlig for denne gjæra. Det avhenger vel av hvor bunnfryst den var, vil jeg tro.
 
Skal du lagre de i fryser må fryseren være av typen ikke frostfri.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Ja, jeg vet. Frostfri fryser er ikke egna pga fryse/tine syklus. Men for å lagre gjæren i fryseren, må det tilsettes glycerol, for å beskytte cellene,  feks etter denne oppskriften: http://www.schwedhelm.net/brew/yeast_harv_freeze.html.

Her var det bare med rester av starter, uten glycerol. Hvis gjæren lever, tror jeg ikke den får forandra egenskaper av ett slikt sjokk. Selv om det kanskje kan ta lengre tid ved å lage starter, da det er færre levende celler. Får nok bare teste å se.

Er det noen som har gjort lignende tabbe, men fått liv i gjæren etterpå?
 
Jeg tviler på at du har klart å drepe alle gjæren. Så effektiv desinfisering er tross alt ikke frysing, men hvor mye som har overlevd er ikke godt å si.

Et alternativ kan være å lage en ministarter (en desiliter, for eksempel) med litt av gjæren og dyrke opp videre fra det.
 
Hei

Laga ein gjærstarter som eg satt i kjøleskapet i går. Oppdaga no at denne var bunnfryst (kjøleskapet stod på maks kjøling, og gjæren stod for nært kjøleelementet) Korleis kan eg sjekke om denne er "levande"? Må til byn no og kjøpe ein ny, skal brygge i kveld.
 
Lag en ny starter. Se hvis det blir aktivitet. Men hvis du skal brygge i kveld hadde jeg nok kjøpt ny gjær uansett, og brukt evt brukt den du har fryst til et annet brygg hvis det viser seg at det forsatt er futt i de små rakkerne.
 
Miguel skrev:
Lag en ny starter. Se hvis det blir aktivitet. Men hvis du skal brygge i kveld hadde jeg nok kjøpt ny gjær uansett, og brukt evt brukt den du har fryst til et annet brygg hvis det viser seg at det forsatt er futt i de små rakkerne.

Ok, då prøver eg det. Kjøper ny uansett, vil ikkje risikere å ødelegge ølet.
 
Forøvrig så må du huske at du mest sannsynligvis trenger å ta med deg mer enn ett rør fra butikken. Alt ettersom hvor mye du skal brygge.
 
Miguel skrev:
Forøvrig så må du huske at du mest sannsynligvis trenger å ta med deg mer enn ett rør fra butikken. Alt ettersom hvor mye du skal brygge.

Brygger 20-25 liters batcher. Kjøpte kun èin, for eg skulle jo lage starter :p
 
Er ikke sikkert det er så ille, andre skriver at det er liv i gjæren, bare 10-15% som dør. Har ikke testa noen av mine uhell ennå

http://www.thebrewingnetwork.com/fo...sid=71a87b0de3f407ffbe7a65632126ded9&start=8
Neste runde med ny innkjøpt gjær er å ta vare på en god del i glycerol i fryseren, slik at man kan ha samme stamme i årevis. Hvis man har 10 rør med utgangsmateriale i fryseren som hver blir gjenbrukt 5 ganger, blir det gjær for resten av livet:)

Erik
 
eriklysoe skrev:
Er ikke sikkert det er så ille, andre skriver at det er liv i gjæren, bare 10-15% som dør. Har ikke testa noen av mine uhell ennå

http://www.thebrewingnetwork.com/fo...sid=71a87b0de3f407ffbe7a65632126ded9&start=8
Neste runde med ny innkjøpt gjær er å ta vare på en god del i glycerol i fryseren, slik at man kan ha samme stamme i årevis. Hvis man har 10 rør med utgangsmateriale i fryseren som hver blir gjenbrukt 5 ganger, blir det gjær for resten av livet:)

Erik

Da er du også avhengig av å ha en fryser som ikke er frostfri. Jeg er selv på utkikk etter en slik fryser i småformat. Men noe som er minst like viktig blir da å ha grønne hansker og lab-briller så man ser ut som the mad scientist når man åpner den opp og det stiger frostrøyk ut av den.
 
Oppskrift på å lagre gjær i fryseren

YPD kan erstattes med spraymalt, autoklavering kan man erstatte med koking, og istedenfor å pirke ut gjæren å stryke ut på agarskåler, kan man tine hele skiten (i kjøleskap) og helle den i starteren. Tror nok at gjæren holder seg i -20 holder i mange år også, selv om det står -80 i oppskriften. Flash fryse trengs heller ikke, har erfaring med at andre mikroorganismer overlever i frysern uten.

Jeg tenkte først å lage en stor starter til ett eller annet brygg, ta ut 5ml med gjærløsning (steril pipette) i sterilie rør og blande med 5ml autoklavert YPD med glycerol. Blande godt og fryse den. Lager man 10 rør, som hver kan brukes 4-5 ganger trenger man nok aldri å kjøpe mere av den stammen:)

mvh
Erik

YPD media
1. Dissolve 1g of BactoYeast extract in 50ml water
2. Dissolve 2g of BactoPeptone in the above solution
3. Dissolve 2g Dextrose in the above solution
4. 20 ml Glycerol
4. q.s. to 100ml with water
5. Autoclave


Yeast strains, transformed or untransformed, can be maintained as colonies on solid media at 4° and restreaking every 2 to 4 weeks. Alternatively, strains may be stored at -80 indefinitely. This is preferable in that it reduces the likelihood of accumulating spontaneous mutations.
To make frozen stocks of yeast strains:
-Use sterile technique and sterile solutions throughout this method.-

1. Grow a starter culture at 30 with shaking (250 rpm) until it reaches saturation.

2. In a 1.8 ml cryotube, mix 0.5 ml of the saturated culture with 0.5 ml of YPD containing 20% glycerol.

3. Flash freeze the tube in liquid nitrogen and store at -80.

4. To use, chip out a few pieces of the frozen stock using a sterile pipette tip or sterile toothpick and streak onto a plate containing the appropriate solid media.

5. Allow the yeast to grow at 30 until colonies appear (2-6 days).
 
Etter å ha tint opp igjen gjæren, så fekk den stå litt ekstra på magnetrører, før eg satt den tilbake i kjøleskapet. I går dekanterte eg, og fordelte gjæren på fem whitelabs gjærflasker, og satt ny starter på den eine flaska. Denne har stått på rører sidan i går, og alt ser bra ut. Så hell i uhell, eg ender opp med fem "porsjoner" WLP001 etter tabben min :)
 
Tilbake
Topp