Kjører nå med vannkokerherms, men den er litt spe med 15 kg malt i mesken.
Tenker på et rør med et 3500w element i og 12 mm kobber coil. Spm mitt er hvor langt og hvor tykt rør?? Ant liter??
Jeg har tenkt å lage et oppsett i sommer med en rustfri kjølespiral type 15mx10mm som jeg håper gjør jobben.
Tenker jeg varmer opp vannet på forhånd i en annen kjele og heller\pumper oppi mesketanken. Den skal da bare holde opp tempen og evnt øke ved stegmesk.
Jeg har tenkt å lage et oppsett i sommer med en rustfri kjølespiral type 15mx10mm som jeg håper gjør jobben.
Tenker jeg varmer opp vannet på forhånd i en annen kjele og heller\pumper oppi mesketanken. Den skal da bare holde opp tempen og evnt øke ved stegmesk.
Ville regnet sammen alle vannmengdene, dvs mesk + hermsvolum + det som er i slanger og coilen = Totalvolum av vørter og vann som Herms skal varme opp.
Så går du hit http://www.bryggekalkulator.no/Calculator/Energy og regner ut hvor fort du kan endre tempem med 3500w. Så øker du tiden med 10% for å kompensere for varmetap. De fleste sikter på rundt 1 grad opp i temp pr minutt.
PVC blir mykere på 100c og smelter på 160c. Om herms tørrkoker, lekkker eller en har glemt å fylle vann kan det bli brann og ekstremt farlige gasser. Ikke verdt risikoen spør du meg.
jeg glemte å fylle vann på herms'en første gang jeg skulle bruke den. Min er på 6- eller 7000W (fordelt på 2 16A-kurser) og det luktet ikke godt jeg husker ikke helt hvor mange meter kobber-rør jeg brukte. kanskje 10m. Bygget i avløpsrør fra biltema.
måtte til med silikon for å lappe den sammen da alt ble litt deformert pga. smelting. Siden da har jeg husket å fylle vann, men forlater helst ikke rommet og i hvertfall ikke leiligheten mens den står på.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.