Hjelp til simpel kondensoppsamler under avtrekksvifte

Er det noen som vet om en slags stor, men "flat" trakt, noe lignende denne?
Men større diameter enn 14cm?

Jeg tenkte å feste en trakt under avtrekksvifta for å samle kondens, som jeg kan feste en slange til (på enkelt vis, det lar seg ikke gjøre med dingsen i linken).

Skulle helst gjort det litt bedre, men RF-plater er dyrt og å bøye de til blir enda litt mikkmakk, og en kondensator orker jeg ikke da jeg allerede har avtrekksvifte.
 
Hoho. Whoa, den blir altfor diger iallefall. Tenker en simpel men passe vid trakt som jeg bare henger opp.
Hehe okay. Ser ikkje heilt for meg.. må dampen frå kjelen passere denne trakta? Drypper det "overalt" frå kjøkkenvifta eller kun en plass?
 
Hehe okay. Ser ikkje heilt for meg.. må dampen frå kjelen passere denne trakta? Drypper det "overalt" frå kjøkkenvifta eller kun en plass?

Det drypper for det meste fra viftehuset, som er midt på. Jeg testet akkurat nå for å ja.. teste prinsippet med en 12cm diameter billig trakt fra BT, og det drypper litt rundt den, men svært lite, så skulle hatt noe som fanger opp litt bredere. Dampen passerer trakta uten problem.
 
Det drypper for det meste fra viftehuset, som er midt på. Jeg testet akkurat nå for å ja.. teste prinsippet med en 12cm diameter billig trakt fra BT, og det drypper litt rundt den, men svært lite, så skulle hatt noe som fanger opp litt bredere. Dampen passerer trakta uten problem.
Aah, forstår.
https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80298474/
Kappe av bunnen i den høgda du vil ha med vinkelsliper, bårre ett hål som er 1mm mindre en O.D på slangen. Muligens?
 
Ble et oversiktsbilde da jeg er lat og gadd ikke gå nærmere, men du ser vel test-oppsettet over kokekjelen godt nok.


1.jpg
 
Vil det ikke bli kondens på undersida av hva som helst som du henger opp der - sånn at nissen vil følge med på lasset, på en måte?
 
Vil det ikke bli kondens på undersida av hva som helst som du henger opp der - sånn at nissen vil følge med på lasset, på en måte?

Godt poeng, sliksett er forslaga mine også poenglause.
Er nok ei trakt som er tingen då kondensen på utsida vil vel følge trakta og slangen nedover..
Men det var det å finne ei egna ei då..
 
Det som henges opp vil kanskje være renere enn ventilatoren.
Hvis det drypper så konsentrert at trakta fanger det opp er vel det en ok løsning.
Er det mer over hele flaten vil kanskje ei stål eller aluplate kunne brukes.
 
Det som henges opp vil kanskje være renere enn ventilatoren.
Hvis det drypper så konsentrert at trakta fanger det opp er vel det en ok løsning.
Er det mer over hele flaten vil kanskje ei stål eller aluplate kunne brukes.

Det er ganske konsentrert rundt rett over der dere ser trakta er. Men det er noen småpunkter som stikker ut rett ved/rundt der og som det drypper litt av. Det vil nok gå greit med en trakt av den diameteren jeg testet med nå, virket som liksom 90% + rant ned i den av det som dryppet. Men liksom, go big(ger) or go home?
 
Godt poeng, sliksett er forslaga mine også poenglause.
Er nok ei trakt som er tingen då kondensen på utsida vil vel følge trakta og slangen nedover..
Men det var det å finne ei egna ei då..

Jeg koker under ei vifte der det samler seg plenty av dråper. Løsningen er enkel: Håndkle. Jeg tar det ikke så nøye før helt på slutten, slik at jeg veit at det ikke drypper noe nedi etter at jeg har startet kjølinga.
 
Ble veldig bra dette. Etter en første test så bestemte jeg meg for å kutte åpninger i trakta øverst. funker akkurat som ønsket.

Litt jalla med hageslangen som henger ned sånn akkurat nå, men det får jeg vel løst etterhvert.

2.jpg

Forøvrig. Hvis noen sliter med el-allergi så passer denne perfekt på et gjennomsnittlig hode. Men tuten stanger i taket på en opel corsa.
 
Sist redigert:
Har fundert en del på dette, da jeg og bruker en standard kjøkkenavtrekksvifte (billig whirlpool) som forsåvidt fungerer godt, men det drypper. Til nå koker jeg med lokket på gløtt, bruker en stor limklemme for å holde lokket i posisjon, fungerer. Men tror det ville vært bedre å henge opp en liten firkantet alu-plate på skrå med spissen ned, evt. til en slange, og der de 2 nederste kantene var brettet/bøyd litt opp. Kondens vil da, i teorien, følge platen ned mot spissen/slangen, og kokedampen ville ikke ha problemer med å passere. Vil sanns prøve meg fram med noe slikt.
 
Tilbake
Topp