1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hjelp til simpel kondensoppsamler under avtrekksvifte

En tråd i 'Utstyr' startet av Miguel, 26 Sep 2018.

1. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dampavrenner nede ved kjelflensen vil kunne hindre tilbakedrypping i kjelen. Men for å unngå damplekkasje ut der må den utformes slik at vannet akkumuleres til en væskelås som balanserer trykkfallet gjennom kanalen.

2. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Øhh... what? Der datt ihvertfall jeg av lasset :confused::cool:

LarsUlv liker dette.
  3. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Mulig jeg koplet feil, men jeg trodde det var foreslått å sette den kondensatavrenneren det var linket til nederst på den avbildede kanalen. Problemet med kondensatavrenning er at det som regel er trykkforskjell mellom utside og innside av kanalen. På sugesida av pumpa er det som regel undertrykk og på blåsesida er det overtrykk. Med mindre kondensatet da oppveier dette i en væskelås får en innsuging eller utblåsing på avrenningspunktet.

4. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå... tror jeg faktisk jeg er med :p Den var nok tenkt plassert nederst ved kjelen et sted (tror jeg da). Du tror at vannet ikke nødvendigvis vil kunne renne ut av det lille hullet fordi luft vil bli sugd inn derfra også? Injektorprinsipp?

5. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nettopp. Men det er jo verdt et forsøk.

6. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tenker du på oppsettet mitt?
    Jeg har spirorøret liggende slik som på bildet. Får inn like mye luft som damp. Noen dråper kommer nok i retur, men havner oppe på hatten og renner ned på utsiden. Tror jeg har rundt 8% fordampning i timen. Får rundt 3 gravity poeng pr. halvtime.

YngveKL liker dette.
  7. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

I mitt konsept ledes avrenning i rør / slange ned i en bøtte med litt vann. Siden rørutgangen er under overflaten, vil den ikke suge inn luft

YngveKL liker dette.
  8. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da blir det nok ikke noe problem. Trykkfallet gjennom flensen/i avsugsrøret kan umulig være så høyt at den suger vann i stedet, så lenge som den suger inn romluft sammen med dampen :)

9. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Aha. Jeg trodde du hadde «demontert» kanalen fra kjelen midlertidig.

Mc. liker dette.
  10. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Enig. Da har du etablert væskelås.

Del denne siden