Hjelp til simpel kondensoppsamler under avtrekksvifte

Dampavrenner nede ved kjelflensen vil kunne hindre tilbakedrypping i kjelen. Men for å unngå damplekkasje ut der må den utformes slik at vannet akkumuleres til en væskelås som balanserer trykkfallet gjennom kanalen.
 
Dampavrenner nede ved kjelflensen vil kunne hindre tilbakedrypping i kjelen. Men for å unngå damplekkasje ut der må den utformes slik at vannet akkumuleres til en væskelås som balanserer trykkfallet gjennom kanalen.
Øhh... what? Der datt ihvertfall jeg av lasset :confused::cool:
 
Mulig jeg koplet feil, men jeg trodde det var foreslått å sette den kondensatavrenneren det var linket til nederst på den avbildede kanalen. Problemet med kondensatavrenning er at det som regel er trykkforskjell mellom utside og innside av kanalen. På sugesida av pumpa er det som regel undertrykk og på blåsesida er det overtrykk. Med mindre kondensatet da oppveier dette i en væskelås får en innsuging eller utblåsing på avrenningspunktet.
 
Nå... tror jeg faktisk jeg er med :p Den var nok tenkt plassert nederst ved kjelen et sted (tror jeg da). Du tror at vannet ikke nødvendigvis vil kunne renne ut av det lille hullet fordi luft vil bli sugd inn derfra også? Injektorprinsipp?
 
I dette systemet går det 100% damp. Dvs at straks temperaturen faller i kanalen vil det kondensere ut der. Og kondensvannet har ingen andre steder å gå enn tilbake i kjelen ( om vifta er kraftig kan kanskje noe blåse ut av kanalen som dråper). Om du kunne målt volumet i kjelen etter 1 time vil du kunne si noe om hvilken mengde som drypper tilbake. Om du isolerer godt opp til veggventilen vil du kunne skyve kondenseringssonen opp mot den og håpe på at luftstrømmen blåser dråpene ut før de treffer kanalveggen og renner tilbake. Oppvarming av systemet med kjøring på tørr luft før koking blir viktig.
Tenker du på oppsettet mitt?
Jeg har spirorøret liggende slik som på bildet. Får inn like mye luft som damp. Noen dråper kommer nok i retur, men havner oppe på hatten og renner ned på utsiden. Tror jeg har rundt 8% fordampning i timen. Får rundt 3 gravity poeng pr. halvtime.
 
Dampavrenner nede ved kjelflensen vil kunne hindre tilbakedrypping i kjelen. Men for å unngå damplekkasje ut der må den utformes slik at vannet akkumuleres til en væskelås som balanserer trykkfallet gjennom kanalen.
I mitt konsept ledes avrenning i rør / slange ned i en bøtte med litt vann. Siden rørutgangen er under overflaten, vil den ikke suge inn luft
 
I mitt konsept ledes avrenning i rør / slange ned i en bøtte med litt vann. Siden rørutgangen er under overflaten, vil den ikke suge inn luft
Da blir det nok ikke noe problem. Trykkfallet gjennom flensen/i avsugsrøret kan umulig være så høyt at den suger vann i stedet, så lenge som den suger inn romluft sammen med dampen :)
 
Tenker du på oppsettet mitt?
Jeg har spirorøret liggende slik som på bildet. Får inn like mye luft som damp. Noen dråper kommer nok i retur, men havner oppe på hatten og renner ned på utsiden. Tror jeg har rundt 8% fordampning i timen. Får rundt 3 gravity poeng pr. halvtime.
Aha. Jeg trodde du hadde «demontert» kanalen fra kjelen midlertidig.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp