Hjelp til spesifikasjoner/data for malt - Beersmith

Jeg har hittil fått oppskrifter til mine brygg hos Birger på Vestbrygg. Oppskriftene har gitt meg meget godt øl, men jeg har litt lyst å prøve meg selv også. Etter å ha lest på dette forumet noen mnd har jeg fått inntrykk av at dere er mange som bruker Beersmith til hjelp med oppskriftene. Så nå har jeg også kjøpt dette programmet. Men jeg har litt problemer med å få lagt inn de forskjellige malt-typene. Siden jeg kjøper malten min hos Vestbrygg er det stort sett Thomas Fawcett spesialmalt jeg vil bruke. Har funnet en fil med data for endel av TF sine forskjellige malt. Men ikke alle står der. Jeg mangler data på f.eks Amber malt, Dark Crystal, og flere. EBC-verdiene står jo på pakningen, så dette er greit å legge til hvis jeg legger inn en egen malt. På help-sidene til Beersmith står det "The critical parameters for grains/extracts/sugars are the type, color and potential fields as these are used in recipes to estimate the recipe color and original/final gravity". Hvor finner jeg data for "Potential". Finner jo ikke dette på siden til Thomas Fawcett heller...
 
For å spørre... Tomas fawcett malt har jeg tre sekker av, og etter å ha brukt en del av det har mølla fått noen stygge hakk, og jeg plukker til stadighet ut stein fra malten. Har andre samme erfaring?
 
MagneFV skrev:
Hvor finner jeg data for "Potential". Finner jo ikke dette på siden til Thomas Fawcett heller...

Potential er stort sett det samme som andre tilsvarende malt fra andre produsenter, så du kan bare ta verdiene derifra.
 
magne1972 skrev:
For å spørre... Tomas fawcett malt har jeg tre sekker av, og etter å ha brukt en del av det har mølla fått noen stygge hakk, og jeg plukker til stadighet ut stein fra malten. Har andre samme erfaring?

Har ikkje hatt problem sjølv endå, men det var ein kar her som siterte sjefen på Nøgne, han sa noko slikt som at han kunne starte pukkverk på si med all steinen som fulgte med maltet.
 
Tilbake
Topp