Hjemmesnekkra bryggeri

hei, jeg er ny her og lurer på deres erfaringer med hjemmelaget.
Jeg tenkte å ta min 120 liters rustfri ståltank å sette inn en 4,5kW hylsekolbe eller 2 stk 2kW hylsekolber i bunnen. En pumpe på hver side fra bunn til topp for sirkulasjon i vørteren, der den ene også kan pumpe igjennom en 4 meter kobber motstrømskjøler når det er ferdigkokt. Dette for å slippe å pumpe over i nytt kar (vil sikkert bruke litt lengere tid på å kjøle ned vørteren til ønsket temp). Alt styrt av en PID-regulator med en eller aller helst to stk temp følere. Vil prøve å få automatisert mest mulig av prosessen.

Noen som har erfaringer med noe sånt?

På forhånd, tusen takk for kritikk!:)

Kjøleren høres liten ut for 120 liter, men du kan prøve med vann da og se hvordan det funker. Om det tar lengre enn 30 minutter å kjøle fra kok ville jeg ha revurdert. Om det er kaldt i rommet kan du slite med kok på 4Kw. Hvorfor så stor kapasitet? 120l er krevende for både strøm og kjøling.
Hvor tar du skyllevann fra? Hvordan mesker du?

Kjøleren høres liten ut for 120 liter, men du kan prøve med vann da og se hvordan det funker. Om det tar lengre enn 30 minutter å kjøle fra kok ville jeg ha revurdert. Om det er kaldt i rommet kan du slite med kok på 4Kw. Hvorfor så stor kapasitet? 120l er krevende for både strøm og kjøling.
Hvor tar du skyllevann fra? Hvordan mesker du?

Hei.

Tenkte ikke å ha mere enn 100liter ferdig brygg. Kanskje jeg bør opp på 6kW kolbe siden jeg har mulighet for 3-fas 32A. Jeg hadde også tenkt å ta hele meske-prosessen i denne tanken. Skyllevannet kommer ifra vannuttaket på veggen min, borrhullspumpe med grei kapasitet. Kanskje den klarer og kjøre to motstrømskjølere, om ikke så bør jeg kanskje ha en ny tank å kjøre den nedkjølte vørteren i?

Tror det @RETBergen mener er at du også trenger 100l varmt skyllevann, og hvordan du fikser det? Skjønner ikke helt hvordan du tenker å meske, spyle, få ut mask for så å koke i en så stor kjele, men.. Ellers tror jeg det er lurt å pumpe tilbake kald vørter fra motstrømskjøler i gryta. Da får du senket tempersturen på hele vørteren samtidig, og få på den måten bedre kontroll på senhumla.

Tror det @RETBergen mener er at du også trenger 100l varmt skyllevann, og hvordan du fikser det? Skjønner ikke helt hvordan du tenker å meske, spyle, få ut mask for så å koke i en så stor kjele, men.. Ellers tror jeg det er lurt å pumpe tilbake kald vørter fra motstrømskjøler i gryta. Da får du senket tempersturen på hele vørteren samtidig, og få på den måten bedre kontroll på senhumla.

Ja, tullet litt der. Var kjølevannet jeg satt med i hodet. Skyllinga ja, jeg må nok ha en litt mindre tank ved siden av for skyllevannet. På det viset kan jeg talje over malten i nabokaret for skylling etter meskingen. Tenkte å lage en flyttbar pall å ha dette på. Jeg må nok ha to 4,5kW kolber i siden av tanken da de har litt lengde. Men da har jeg ihvertfall nok for å få det til å koke.

Tenkte på å få 100liter ferdig brygg til slutt ihvertfall. Nok til 5 fat ihvertfall.:)

Optimistisk med 100 liter ferdi brygg fra en brutto 120 liter bereder som kokekjel.
Du skulle tatt en 200 liter til kokekjel i tillegg, de er da tilnermet gratis, og 6-8 kw til oppkok og 4-5 kw til selve koket.
Stå på :)

Optimistisk med 100 liter ferdi brygg fra en brutto 120 liter bereder som kokekjel.
Du skulle tatt en 200 liter til kokekjel i tillegg, de er da tilnermet gratis, og 6-8 kw til oppkok og 4-5 kw til selve koket.
Stå på :)

Ja det er muligt. Har bare brygget 25 litere på kjøkkenet og er drittlei kjølespiral og all tiden det tar å koke bare 25 liter da man kan brygge 75-100 liter nesten like fort:)

At annet alternativ er vanlig 3 kjeler med 50 tl 70 liter kapasitet. Når Første skylling er ferdig og vørter er over i kokekar, kan starte en ny mesking. Dermed lager du 2 50l batcher etter hverandre, og bruker kun 2 timer ekstra.

At annet alternativ er vanlig 3 kjeler med 50 tl 70 liter kapasitet. Når Første skylling er ferdig og vørter er over i kokekar, kan starte en ny mesking. Dermed lager du 2 50l batcher etter hverandre, og bruker kun 2 timer ekstra.

Det er også en mulighet. Det er ikke helt spikret ennå. Vi får se, mye gode forslag her på forumet så!:)

Tilbake
Topp