Hop tea

Brygget en APA der endte alt for lavt på IBU. Spm er nu om nogen har erfaring med at tilsætte Hop tea eller alternativ efterfølgende for at øge IBU. (Øllet er på fad og kaboneret)

Anyone?
 
Lurer litt på dette her med humlete jeg og. Er litt i samma båt som Christian her.. Tenkte å koke litt(? Usikker på hvor mye..) Chinook (12,5%) i en times tid å dumpe avkjølt i fatet..
 
IBU skal vel ligge fra 20-40 på en APA, så du er jo teknisk sett innafor. Men du er jo over i IPA i OG.
Tørrhumle vil ikke gi mer IBU.
Spørsmålet er jo om det smaker bra? Om det gjør det så er det jo bare å drikke det opp og justere slik at du treffer bedre neste gang. Om ikke er det jo bare å justere feilkildene og brygge på nytt i kveld :)

Fra Norbrygg:
4E. AMERIKANSK PALE ALE
OG FG vol% IBU EBC
1044-1056 1008-1016 4,4-5,9 20-40 12-28
 
Dette er forhåpentligvis litt i samme båt - jeg testet å brygge en IPA for en uke siden med 60min bitterhumlen i en BIAB pose jeg hadde liggende for å bruke den som en slags hopspider. Resultatet var at de 20g humle samlet seg til en rar humle ball som nesten minnet om lekeleire i konsistens etter jeg hadde trykket ut mesteparten av væsken. Ølet er ikke ferdig, så jeg vet ikke selv hvordan bitterheten blir på ølet (trass det er jo en IPA så bitter blir den jo uansett hehe).

Har noen andre her testet med BIAB poser eller hopspider juksing?
 
IBU skal vel ligge fra 20-40 på en APA, så du er jo teknisk sett innafor. Men du er jo over i IPA i OG.
Tørrhumle vil ikke gi mer IBU.
Spørsmålet er jo om det smaker bra? Om det gjør det så er det jo bare å drikke det opp og justere slik at du treffer bedre neste gang. Om ikke er det jo bare å justere feilkildene og brygge på nytt i kveld :)

Fra Norbrygg:
4E. AMERIKANSK PALE ALE
OG FG vol% IBU EBC
1044-1056 1008-1016 4,4-5,9 20-40 12-28

Du har helt ret, men det smager ikke godt nok til at jeg vil drikke det. Tror jeg prøver at tilsætte hoptea og så se hvad det gør med smag og drinkabilety.
 
Du har helt ret, men det smager ikke godt nok til at jeg vil drikke det. Tror jeg prøver at tilsætte hoptea og så se hvad det gør med smag og drinkabilety.
Boldly Go [emoji1417] Hold oss oppdatert på resultatet da [emoji1417]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp