Hopster Bryggeri

Gahr skrev:
Tror du det vil funke å resirkulere gjennom platekjøleren?

Nei, det tror jeg ikke vil fungere særlig bra så det er ikke planen. Men med det fine filteret fra brewershardware som Huus linker til hadde det nok gått greit :)

Planen er å kjøre manuell whirlpool og mate platekjøleren ved hjelp av tyngdekraft :)
 
Jeg resikulerer med platekjøleren, 24 plater, og har ikke opplevd noe problem med det. Setter inn platekjøleren i sløyfen etter varmeelementer m/PID så jeg få lese av temperatuen på vørteren ut av kjelen.

Har en liten pumpe på 5 l/m og henter vørteren i ytterkanten av kjelen via et kobberør med 1mm kutt vend nedover. Vørteren returneres langs veggen så det skapes en aldri så liten whirepool. Har bare brygget IPA så langt, testet pellets og hel blomst.
 
Interessant :)

Det er noen andre detaljer som gjør at jeg vil gravitasjonsmate kjøleren også, så jeg prøver nok det først.
 
Sversimo skrev:
Jeg resikulerer med platekjøleren, 24 plater, og har ikke opplevd noe problem med det. Setter inn platekjøleren i sløyfen etter varmeelementer m/PID så jeg få lese av temperatuen på vørteren ut av kjelen.

Har en liten pumpe på 5 l/m og henter vørteren i ytterkanten av kjelen via et kobberør med 1mm kutt vend nedover. Vørteren returneres langs veggen så det skapes en aldri så liten whirepool. Har bare brygget IPA så langt, testet pellets og hel blomst.

Meget interessant, ja! Hvor lang tid bruker du på kjølingen?
 
Tok tiden sist, men husker ikke helt nøyaktig. Rundt 12 min fra 100 til 26, på 28l.

Stilig oppsett btw! Gjort mye på imp eller fhv?
 
Sversimo skrev:
Stilig oppsett btw! Gjort mye på imp eller fhv?

Takk takk :skitbra:

Hvis du mener ipm og fhv, så litt. Mest borring av rørdeler (end caps) i dreiebenken :) Resten er gjort på terrassen, stort sett.
 
Bjarte H skrev:
Går det litt seint med Chillus Convolutus, Gahr?

Nei, forsåvidt ikke. Kjøler fra kok til 15 °C på under 15 min. med resirkulering, så jeg kan ikke klage. Men det er jo alltid moro å snuse på enda bedre løsninger.
 
Sversimo skrev:
Prøvde å skrive Ipm ja.

Fungere kondensatoren bra?

Tja. Den fungerer forsåvidt bra, men det blir en del trykk så jeg må bruke stropp og pakning på lokket for å det helt tett. Jeg har faktisk en babyversjon av samme typen platekjøler som er tiltenkt formålet, sammen med en 1" silikonslange (katla kan vente seg en bestilling ;) ). Nødløsning er en liten modifisering av lufteventilen i veggen og slange rett ut.

Gahr skrev:
Men det er jo alltid moro å snuse på enda bedre løsninger.

+1
 
I dag brygges det stout og fikles med platekjøleren. Kanskje den bør være slik?:

7a9a2agu.jpg
 
Det er sikkert messing ja. Blir enten gardena eller tri clover på den siden også, for kjølevann. Må være greit å kunne koble kjølevann inn på vørter ut og kjølevann ut på vørter inn for å spyle platekjøleren etter bruk. Hvis den i det hele tatt kommer til å erstatte motstrømskjøleren..
 
Jeg har notert meg at det er mange som er ute etter små, stillegående 12V - pumper for tiden, så jeg tenkte å skrive noen ord om de jeg bruker.

Slik oppsettet er nå bruker jeg to stk. 12V breweh-pumper. En til å sirkulere vannet i HLT og overføre skyllevann og en til å sirkulere vørteren i meskekaret og overføre til kokekjel. Pumpene er næringsmiddelgodkjente, magnetisk koblet, tåler 110C og har oppgitt flow på 12L/minutt ved 1,8m løftehøyde.

Så langt har jeg litt over 20 brygg med pumpene og jeg kunne ikke ha vært mer fornøyd. De er svært stillegående og tåler å tygge gjennom et maltkorn her og der. Flowen er også meget bra (se video under). En stund testet jeg PWM til å justere ned flowen og det fungerte også brillefint. Så vidt jeg husker tok det 5 uker fra jeg bestilte pumpene (de kommer fra Canada) til de var i hus.

Link til pumpen: http://greatbreweh.com/Beer_Pump.html
Video av resirkulering i HLT med ca. 20L (kjelen er 24L): http://youtu.be/I5xiEJzdoxs
 
Gahr skrev:
Vi venter i spenning på rapport om kjøletiden!

5 minutter og 9 sekunder tok det å dra 20 liter kokende vann ned til 11,2 grader celcius. Dette var kun ved hjelp av tyngdekraft (omkring samme fallhøyde som det vil være når den blir permanent montert) og ingen struping 8)

sam_1441.jpg


Mer tekst og bilder:
http://www.hopsterbrewery.com/testing-out-plate-chiller/
 
Det får man si er godkjent kjøletid! Ser du for deg noen løsning på å dumpe trub som blir meg over i gjæringskaret?
 
Tilbake
Topp