Hopster Bryggeri

Haha! Kjørte kjøleren medstrøms og ikke motstrøms. Jaja, da blir det nok enda bedre når den ikke står i bakspylemodus fra vaskingen.
 
Bjarte H skrev:
Haha! Kjørte kjøleren medstrøms og ikke motstrøms. Jaja, da blir det nok enda bedre når den ikke står i bakspylemodus fra vaskingen.

:fyflate:

forstår du blir stressa  ;D
 
Meget nice hastighet! Hvordan tror du det vil funke med resikr av kokende vørter med et lass humlepellets? Blir det katastrofe?
 
Jeg bruker noe i den gata i standard IPA, ja. Venter spent på rapport. Regner med det vil være lurt å whirlpoole litt før man starter resirkuleringen?
 
Hvor grei er brewtroller/opentroller mtp. oppsett nå om dagen? Skal brygge nytt bryggeri, og tenkte å la oss inspirere litt av hopster.

Jeg kan mye om unix/linux, men relativt lite om styringselektronikk.
 
Det er ganske enkelt nå om dagen, men jeg tror heller at jeg hadde gått for BCS. Litt vanskeligere med fly sparge med BCS kanskje, men ellers tror jeg at grensesnittet er bedre, den har flere utganger og så kan du bruke den til å styre gjæringen også (men det er litt begrenset antall temperatursensorer)
 
Vanskeligere med flysparge? Så ikke ved første øyekast hva den manglet vs brewtroller, ettersom jeg ikke har sett så mye på bcs.

Tenkte å basere meg på tegningen for HERMS-systemet oscsys benyttet seg av på sidene sine, med brytere for manuell kontroll slik som du har lagt det opp, som for øvrig er meget lekkert også.
 
BCS har ikke analog volummåling. Dvs. du må benytte flytebrytere for å få til auto fly sparge. Obs! Dette gjelder kun hvis du vil kjøre det i auto. Skal du gjøre det manuelt så er det selvfølgelig null stress.

Auto - off - on brytere er genialt. Jeg bruker det hele tiden når jeg tester, vasker osv. så det anbefales på det varmeste.

Styring over nettleser fungerer betraktelig dårligere enn jeg forventet av det jeg hadde lest. Funker ok til monitorering og å legge inn tider og temperaturer. Appen (iphone) fungerer litt bedre. Hovedprogrammereren, Matt, hoppet av nylig. Han driver fremdeles med vedlikehold og utvikling i det små, men har ikke samme tilknytning til oscsys lenger, så det tar nok en del ekstra tid før 3.0 kommer ut.
 
Gahr skrev:
Meget nice hastighet! Hvordan tror du det vil funke med resikr av kokende vørter med et lass humlepellets? Blir det katastrofe?

Hvis total plugging 3 ganger iløpet av 15 minutter kvalifiserer til katastrofe så ble det katastrofe i dag. Hadde ca. 10g/l humle i kokekjelen.
 
Bjarte H skrev:
Gahr skrev:
Meget nice hastighet! Hvordan tror du det vil funke med resikr av kokende vørter med et lass humlepellets? Blir det katastrofe?

Hvis total plugging 3 ganger iløpet av 15 minutter kvalifiserer til katastrofe så ble det katastrofe i dag. Hadde ca. 10g/l humle i kokekjelen.

:jaha:
 
Nå skal det sies at jeg ikke roterte stigerøret / dip tuben i kjelen til siden før jeg startet resirkuleringen. Det kan ha hatt stor betydning for hvor lett tett det gikk.
 
Overhodet ikke optimalt.

Skal gi det et forsøk til med stigerøret til siden, det var også planen i går men det ble glemt i farten. Når det suger opp helt fra bunnen, som i går, så er det ikke så rart at humle blir med inn i systemet.
 
Det er lenge siden vi har hørt noe fra Hopster nå... Kjenner jeg har litt abstinenser. Hvordan går bryggingen, hva fungerer og hva vil/har du utbedret?
 
Ja nå er det lenge siden forrige oppdatering:)

Jeg har byttet tilbake til motstrømskjøleren, som jeg synes er mye mer avslappende å bruke fremfor platekjøleren, og så har jeg flyttet den litt lenger opp. I tillegg har jeg begynt å bruke en 1" silikonslange (lenge leve bryggmaker.no som fører det) fra lokket og ut vinduet, da slipper jeg pakningen på lokket og damp inne. Det fungerer veldig fint.

Ellers er det en fornøyelse å brygge med bryggeriet og det er svært stabilt. Brewtrolleren har støtte for flere pågående brygg samtidig, og det har jeg brukt en del i det siste. Det tar da omkring 2 timer ekstra per brygg utover den tiden det første brygget tar, altså 5 timer for ett brygg, 7 timer for to brygg osv. Jeg jobber ikke hjemme i sommer, så det blir dessverre kun hjemmebrygging hver andre helg når jeg reiser til Trondheim. Heldigvis har jeg et godt emne (fra Kampen faktisk, det var jo der hjemmebryggingen startet for litt over 8 år siden) som holder kontroll på gjæring og tørrhuming når jeg er borte:)
 
Jeg har byttet tilbake til motstrømskjøleren, som jeg synes er mye mer avslappende å bruke fremfor platekjøleren, og så har jeg flyttet den litt lenger opp. I tillegg har jeg begynt å bruke en 1" silikonslange (lenge leve bryggmaker.no som fører det) fra lokket og ut vinduet, da slipper jeg pakningen på lokket og damp inne. Det fungerer veldig fint.

Du er ikke redd for at dampen kondenserer og all DMSen renner ned igjen i kjelen?
 
Utsøkt forarbeid, utførelse og håndverk! Jeg har fulgt bryggeriet gjennom nettstedet og tråden. For en stund tilbake postet du noe jeg ble nysgjerrig på.
(...) For eksempel har pumpene i mitt bryggeri pumpehus orientert stikk motsatt av anbefalt orientering, og det fungerer kun hvis resten av bryggeriet er satt opp slik det er nå ;)
Mener du med dette at du bruker pumpene mot henvist flow-retning, og hva er i så fall vinningen med dette? Jeg er også nysgjerrig på hvilke grep som gjør at dette fungerer, og hvor det eventuelt ville kollapset ved en slik kopi som du beskrev i sitert innlegg.

- Gunnar.
 
Tilbake
Topp