Hopster Bryggeri

Det har med luft i pumpehuset å gjøre. Generelt sett vil man ha utløpet på pumpehuset opp, slik at væsken som renner inn i pumpehuset lett fortrenger luften som er der. Hos meg betyr det ikke så mye for når jeg (det vil si BrewTrolleren) fyller vann i HLT så fylles det gjennom pumpen , slik at luften blir fortrengt til å begynne med. Det samme gjelder i MLT, hvor innmeskingsvannet fra HLT blandt annet strømmer inn gjennom pumpen som jeg bruker til resirkulering under mesking. Væsken pumpes altså i samme retning som vanlig, men pumpehuset er orientert med utløp nedover i stedet for oppover. Dersom jeg ikke hadde pumpet inn væske gjennom pumpehusene først kunne utlufting/priming blitt litt vanskeligere.
 
Det har med luft i pumpehuset å gjøre. Generelt sett vil man ha utløpet på pumpehuset opp, slik at væsken som renner inn i pumpehuset lett fortrenger luften som er der. Hos meg betyr det ikke så mye for når jeg (det vil si BrewTrolleren) fyller vann i HLT så fylles det gjennom pumpen , slik at luften blir fortrengt til å begynne med. Det samme gjelder i MLT, hvor innmeskingsvannet fra HLT blandt annet strømmer inn gjennom pumpen som jeg bruker til resirkulering under mesking. Væsken pumpes altså i samme retning som vanlig, men pumpehuset er orientert med utløp nedover i stedet for oppover. Dersom jeg ikke hadde pumpet inn væske gjennom pumpehusene først kunne utlufting/priming blitt litt vanskeligere.
Takk for svar, det var svært interessant - da fyller du altså alle kjelene fra bunnen. Hvordan virker pumpeorienteringen med BK hvor pumpen tilsynelatende ikke kan fylles fra bunnen og opp? Og er det noen grunn til at du har valgt å plassere pumpene på utløpet og med feil orientering i stedet for å ha de med rett orientering på innløpet til kjelene? Jeg er redd jeg tøyer høflighetens strikk til bristepunktet nå, men jeg må nesten også spørre hvor nevnte kjeler er bestilt. Håper at jeg ikke er til bryderi med all spørringen, men jeg er oppriktig interessert i dette prosjektet.
 
Når jeg åpner ventilen fra BK ned til kjøleren så lar jeg vørteren fylle kjøleren før jeg skrur på pumpa. Med denne enkle fremgansmåten har jeg ikke hatt problemer med luft i pumpehuset, selv om utløpet på pumpen peker nedover. Det var enklest å få til et kompakt rørsystem som drenerer godt ved å montere pumpene slik hos meg, så da ble det slik og det fungerer godt.

Ingen fare for høfligheten. Kjelene kjøpte jeg på Norrøna Storkjøkken i Stavanger.
 
Jeg har et spørsmål.

Sist brygg gikk platekjøleren tett da jeg resirkulerte under avkjøling, nest gang skal jeg dermed bruke platekjøleren på "normal" måte, mens pumpen lager en whirlpool.

Spørsmålet er:
Hvordan timer du koketiden på aromahumlen, avkjølingen tar jo lengre tid enn tiden humlen skal koke?
 
Jeg bruker motstrømskjøler :)

Hvis du vil bruke platekjøleren mellom kokekjel og gjæringstank ville jeg ha tilsatt humle ved flame out, latt det stå et sted mellom 10-40 minutter for å felle ut proteiner og humle og så starte overføringen. Kan være en idé å trappe noe ned på bitterhumle.
 
Vurderer det selv, men tenkte å gi platekjøleren en siste sjanse.

Jeg tilsetter et klarningsmiddel samtidig som gjæren, har ikke hatt problem med uklart øl. Er det noen annen fordel å felle ut proteinene i kjelen?

Hva tror du om å starte avkjølingen mens det fremdeles er noen minutter igjen av koketiden? Tappe deler av vørteren før jeg tilsetter aromahumlen, så aromahumlen ikke blir kokt for lenge.
 
Trub spiller inn på blandt annet gjærhelse (begge veier, null trub trenger ikke å være det beste) og lagringsstabiliteten til ølet (shelf life). Personlig foretrekker jeg å legge fra meg så mye hot trub som mulig, og helst ikke få med så veldig mye cold trub.

KISS. Prøv hot stand og se hva som skjer. Så justerer du oppskriften deretter, eller eventuelt prosessen om du blir misfornøyd.
 
Hei Bjarte.

Først må jeg bare komplementere deg for en awesome build! En vakker dag jeg har tid så blir nok din build den største inspirasjonen for automatisest 3 vessel rigg for min del.

Idag brygger jeg med en Speidel 50L og jeg sliter med mye damp i rommet som jeg brygger. Montering av avtrekk, enten fast eller portabelt (alurør med rørvifite feks) er litt vanskelig og få til eller upraktisk og da har jeg latt meg fasinere av ditt dampfrie oppsett :)

Men, er ikke jeg sikker på om jeg forstår hvordan det funker. Er det bare en lang slange eller kobberør koblet til en utgang fra kokekjelen og så gjør mengde overflate og tyngdekraften resten av jobben? Må det kjøres noe vann motstrøms for at det skal bli kalt nok i slangen til at det kondenserer ordentlig eller er det enklere en som så?
 
Hei Leif, så hyggelig å høre :)

Jeg har prøvd en god del forskjellig. Først koblet jeg motsrømskjøleren som jeg bruker til vørterkjøling på utgangen til kjelelokket. Det fungerte, men jeg måtte ha en pakning på lokket og en stropp til å klemme det ned med for at dampen ikke skulle ta snarveien ut mellom lokket og kjelen. En motstrømskjøler med større diameter på røret og/eller kortere kveil hadde nok hjulpet. Jeg har faktisk en ny platekjøler som jeg hadde tekt å prøve ut, men den løsningen jeg bruker i dag fungerer såpass greit at det har ikke blitt noe av enda.

Det jeg gjør nå er å koble en 25mm (1") silikonslange til utgangen på lokket, som jeg fører rett ut av vinduet. Siden diameteren på silikonslangen er såpass stor så slipper jeg både pakning og stropp på lokket, og det er veldig befriende. Med dette systemet har jeg omkring 8% avkok per time. Det blir litt kondens i slangen som renner tilbake i kjelen når det koker, og noen hjemmebryggere er selvsagt skeptiske til dette. Det samlede volumet av de dråpene som renner tilbake er veldig, veldig lite. Og så lenge man oppnår rundt 8% avkok, så er man normalt godt utenfor faresonen for å ende opp med DMS i ølet. RDWHAHB, med andre ord.

Håper at det gjorde det litt klarere hvordan jeg bruker bryggeriet nå:)
 
Hvis du whirlpooler skikkelig pleier det å gå bra med platekjøler for meg, men uten det blir det veldig lett tett
 
Testet platekjøleren igjen i går med kun vann og masse humle, bedre å ofre en pakke humle enn at det skjærer seg etter 6 timers arbeid med vørter.

Kort fortalt; jeg bygger en motstømskjøler.

Hvordan bruker du motstrømskjøleren din Bjarte?
 
Motstrømskjøler er underlegen platekjøler i hvor effektivt den kjøler, men overlegen på renhold og fri for bekymringer. Jeg resirkulerer vørteren i kjelen gjennom motstrømskjøleren til jeg har den temperaturen jeg ønsker. Så lar jeg den stå mellom 20-60 minutter før jeg tapper til gjæringskar.
 
Hei Leif, så hyggelig å høre :)

Jeg har prøvd en god del forskjellig. Først koblet jeg motsrømskjøleren som jeg bruker til vørterkjøling på utgangen til kjelelokket. Det fungerte, men jeg måtte ha en pakning på lokket og en stropp til å klemme det ned med for at dampen ikke skulle ta snarveien ut mellom lokket og kjelen. En motstrømskjøler med større diameter på røret og/eller kortere kveil hadde nok hjulpet. Jeg har faktisk en ny platekjøler som jeg hadde tekt å prøve ut, men den løsningen jeg bruker i dag fungerer såpass greit at det har ikke blitt noe av enda.

Det jeg gjør nå er å koble en 25mm (1") silikonslange til utgangen på lokket, som jeg fører rett ut av vinduet. Siden diameteren på silikonslangen er såpass stor så slipper jeg både pakning og stropp på lokket, og det er veldig befriende. Med dette systemet har jeg omkring 8% avkok per time. Det blir litt kondens i slangen som renner tilbake i kjelen når det koker, og noen hjemmebryggere er selvsagt skeptiske til dette. Det samlede volumet av de dråpene som renner tilbake er veldig, veldig lite. Og så lenge man oppnår rundt 8% avkok, så er man normalt godt utenfor faresonen for å ende opp med DMS i ølet. RDWHAHB, med andre ord.

Håper at det gjorde det litt klarere hvordan jeg bruker bryggeriet nå:)

Takk for svar Bjarte :) Kjekt å vite at en 1" silikonslage kan gjøre susen. Burde få laget til et lokk med pakning som kan passe på Speidelhetten isåfall da :)

Men jeg har faktisk en absindig overdimensjonert platekjøler som kunne vært satt til eksklusiv kondenserings-duty som det var praktisk. Måte du kjøre vann igjennom kjøleren for at det skulle kondensere og i såfall hvor mye, eller holdt det simpelthen med all den overflaten og luft?
 
Jeg kjørte litt vann gjennom kjøleren ja, så liten stråle som jeg klarte.

Brau Eule har hatt ala speidelhatten med lokk og gjennomføring for å lede dampen ut. Da Gahr testet Brau Eule for Petit førte han dampen rett ned i den brukte masken, så vidt jeg husker. Det er jo også en fin løsning.
 
Jeg kjørte litt vann gjennom kjøleren ja, så liten stråle som jeg klarte.

Brau Eule har hatt ala speidelhatten med lokk og gjennomføring for å lede dampen ut. Da Gahr testet Brau Eule for Petit førte han dampen rett ned i den brukte masken, så vidt jeg husker. Det er jo også en fin løsning.
Fiffig! Det kunne jeg jo også ha prøvd, å bare la maltrøret stå i vasken og kjøre en 1" silkonslage oppi der. Da blir jo workflowen litt dum med tanke på å vaske det man kan, når man kan men. Uansett så må jeg få laget et lokk av noe slag med pakning til toppen av hetten og en gjennomgang til 1" nippel da :) Takker for input
 
Laget en liten timelapse av bryggingen i går. Filmen starter helt fra begynnelsen, med programmering av brewtrolleren. Dessverre stoppet telefonen å ta bilder like før utmesk (kanskje telefonminnet ble fullt?), men for de som lurer på hvordan det er å bygge på hopsteren så får dere en idè.

 
jesus, imponerende. da er det jo industri :ilike:

Edit: regner med at timekost er satt veldig lav, ev. outsourcet ?

Edit2: bare innrøm det først som sist, dette er gjort for morroa sin del og ikke kost/nytte
isåfall kudos for imponerende anlegg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp