Hopster Bryggeri

Edit2: bare innrøm det først som sist, dette er gjort for morroa sin del og ikke kost/nytte
isåfall kudos for imponerende anlegg

Absolutt. Men det har jo gjort at jeg kan brygge hver uke. Det er det jo nytte i.

Hvordan er du forbøyd med brewttolleren? Gjort mye tilpasninger i koden eller standard?
Sånn både og fornøyd. Nå fungerer det utrolig bra, så jeg er jo fornøyd. Måtte fikse et par bugs, men det var ikke så problematisk. Selv ikke for en amatør som meg.
 
Kolla proffsen! Fantastisk! Rett og slett fantastisk. Takk for at du deler. Stor inspirasjon!

Denne tråden justerer en del prioriteringer i eget byggeprosjekt. Volumet må ned og vekten må opp. Har prøvd å overbevise meg selv at TC er unødvendig til kun 80l. Helt feil! TC: Nødvendig. 80l: Unødvendig
 
Absolutt. Men det har jo gjort at jeg kan brygge hver uke. Det er det jo nytte i.


Sånn både og fornøyd. Nå fungerer det utrolig bra, så jeg er jo fornøyd. Måtte fikse et par bugs, men det var ikke så problematisk. Selv ikke for en amatør som meg.
Hei Bjarte! Forbilledlig bryggeri du har. Hvilke elektriske/elektroniske ventiler bruker du? Har du link.? Tenker å bruke BCS etterhvert og bygging av styreskap. Flysparge kan vel også justeres med pumpehastighet? Fantastisk design på bryggeriet ditt!
Vel. Har brygget over 1000L på dette bryggeriet siden det stod ferdig, så nå er ikke litersprisen så hinsides lengre.
 
Har kjøpt en av disse ventilene, kjøper nok flere.
Tenkte å bygge slike selv men det er bortkastet med de prisene vi må betale for en ferdig ventil :)
 
Meskekjel og kokekjel grovvaskes for hånd før det monteres på bryggeriet igjen og varmt vaskevann sirkuleres gjennom alle rør, pumper og ventiler. Normalt er alt vasket og reint frem til kokekjelen ved kokeslutt. Når overføringen til gjæringskar er ferdig og kjelen er grovvasket pumpes vaskevannet videre fra meskekjelen til kokekjelen og så resirkulerer det gjennom rørsystemet tilknyttet kjelen. Andre komponenter som vaskes manuelt er den siste kuleventilen før vørteren forlater bryggeriet og diffusjonsstålet for O2.

Hjemmesiden for bryggeriet forsvinner forresten i April og det gjør mange av bildene i denne tråden også (siden de er lenket til hjemmesiden).
 
Imponert over bryggeriet. Lurte lenge på hva hensikten med det røret som går ut fra toppen av kokekjelen. Slik jeg har forstått så var hensikten med det å kondensere dampen slik at man ikke får så mye damp inne? Men du har gått bort fra løsningen nå og bare lufter det ut istedet?
 
Det stemmer. Utgangen i kjelelokket bruker jeg fremdeles, men jeg lemper bare en 1" silikonslange fra lokket og ut vinduet. Kondenseringsløsningen funket, men det var litt mye motstand i varmeveksleren, så jeg måtte ha pakning på lokket og stroppe det fast. Det ble litt plundrete.
 
Tja. Litt forskjellige årsaker, men en av dem er at bryggeriet er pakket ned og jeg er usikkert på om det kommer til å monteres igjen med det første. Hvis ikke kommer det nok en nytt bryggeri.
 
Tilbake
Topp