Hopster Bryggeri

Da har det blitt brygget!

I og med at bryggeriet ikke er helt ferdig så ble det noen midlertidige løsninger, men bryggingen gikk forholdsvis bra likevel :)

Det ble manuell styring av alle pumpene og ventilene og PID-styring fra brewtrolleren, funket bra!

Det ble innstilling av parametre for P, I og D underveis. For HLT var det ingen problem og temperaturen ser ut til å holde seg innenfor +/- 0,05 C :skitbra: Ved kun opprettholdelse av temperatur var pådraget 21%, en del varmetap med andre ord.

Å få stilt inn parametrene for den eksterne varmeveksleren (HEX) var verre. Det er litt treget i en slik varmeveksler så innstillingen er mer tricky å få til, spesielt når man ikke har noe særlig erfaring med det :) Jeg fikk bort 0,8 grader statisk avvik på kun proporsjonalregulering med å legge inn en verdi for I, men da får jeg mer oversving ved temperaturøkninger så jeg må finne balansen etter hvert. Ved temperaturøkninger var forskjellen mellom vannet i varmeveksleren og vørteren maksimalt 20C. Jeg fikk ca. 1 grad per minutt i temperaturøkning, så det er ok.

Sirkulering i MLT gikk bra. Liker godt breweh-pumpene, imponerede kraftige saker til å være så små og lydløse :skitbra: Flowen i resirkuleringen var i største laget, så jeg har betsilt inn en PWM-regulator for å justere ned flowen litt. Brewtrolleren har faktisk mulighet for PWM-regulering på noen av utgangene, men jeg tror jeg foretrekker å ha en manuell. Vørteren ble krystallklar, kjekt med sjåglass i resirkuleringssløfen!

Kokingen gikk også bra. Jeg fikk litt provisorisk testet ut planen om et dampfritt bryggeri, og så langt lover det godt! Damp føres gjennom en tc fitting lokket og ned i motstrømskjøleren hvor den kondenserer og drypper ned i et målebeger samtidig som den produserer varmt vann til feks. vasking :)

Kjølingen fungerte meget bra! Tok de 20 første gradene på 1 minutt og toltalt 9 minutter fra 100 - 18 grader :skitbra:. Utrolig herlig å slippe å vaske og drasse på en svær dyppkjøler og iom. at motsrømskjøleren er laget i rustfritt så er jeg ikke redd for hvordan den kommer til å se ut inni, i motsetning til en i kobber.

Whirlpool drevet av chuggeren fungerte bra. Det blir litt trykktap i motstømskjøleren, men nok futt igjen til en fin virvel hvor mesteparten samlet seg i midten.

In-line oksygenering og måling av oksygen har jeg ikke montert enda, så det ble gjort manuelt i det nye gjæringskaret, som er et corneliusfat med thermowell montert i lokket :)

Alt i alt en vellykket bryggedag. Til neste gang skal jeg få gjort ferdig alt rørarbeidet, kalibrert opp volumsensorene og få stilt inn PID for varmeveksleren litt bedre. Da blir det saker!
 
Høres veldig bra ut  :)
At du får ca en grad temperaturøkning i minuttet, høres etter teorien optimalt ut.
(det har vært tema noen ganger, men jeg tror det er vanskelig å klare mer på en nogenlunde fornuftig måte :) )
Gjærer i corneliusfat, så da blir det vel 15-17 liter ferdig øl?
Hvor lang tid tok det fra start til slutt?
Hva ville du forbedret?
Noe du er overstadig tilfreds med?
 
Bjarte H skrev:
Å få stilt inn parametrene for den eksterne varmeveksleren (HEX) var verre. Det er litt treget i en slik varmeveksler så innstillingen er mer tricky å få til, spesielt når man ikke har noe særlig erfaring med det :) Jeg fikk bort 0,8 grader statisk avvik på kun proporsjonalregulering med å legge inn en verdi for I, men da får jeg mer oversving ved temperaturøkninger så jeg må finne balansen etter hvert. Ved temperaturøkninger var forskjellen mellom vannet i varmeveksleren og vørteren maksimalt 20C. Jeg fikk ca. 1 grad per minutt i temperaturøkning, så det er ok.
En større D-koeffisient vil motvirke oversving. Lav P-koeffisient kan også være et poeng i trege systemer. Fungerte ikke autotuning (har ikke lest hele tråden)?
Utrolig stilig bryggeri forresten!  :sikle
 
magne1972 skrev:
Høres veldig bra ut  :)
At du får ca en grad temperaturøkning i minuttet, høres etter teorien optimalt ut.
(det har vært tema noen ganger, men jeg tror det er vanskelig å klare mer på en nogenlunde fornuftig måte :) )
Gjærer i Corneliusfat, så da blir det vel 15-17 liter ferdig øl?

Det stemmer. Og hvis jeg klarer målet om å brygge minst en gang i uken, så blir det nok øl uansett :)

Hvor lang tid tok det fra start til slutt?

Jeg noterte ikke tiden, men fra vannet var varmt tror jeg at det gikk ca. 4 timer. Skal ta mer nøyaktige notater neste gang :)

Hva ville du forbedret?

Det hadde vært kjekt med en mindre (i diameter) og brattere kveil (mer fall) i motstrømskjølerern, men det ser jeg ikke helt for meg hvordan jeg kunne ha fått til med det utstyret jeg har til rådighet. Det var nok arbeid å få dratt slangen utpå røret som det var :) Og så er det litt skummelt å stramme inn kveilen mye når røret er så tynvegget.

EPDM-pakningene i TC koblingene klistrer seg utrolig fast, så det må ganske mye makt til når jeg kobler kjelene fra rørsystemet osv. Det kan godt hende at de er litt ferske eller at jeg strammer koblingene for mye, men hvis det fortsetter legger jeg nok inn en bestilling på pakninger av platinumherdet silicon. Easy fix :skitbra:

Kommer ikke på noe mer i farten, det kommer kanskje litt mer på lista etter hvert.

Noe du er overstadig tilfreds med?

Overstadig tilfreds med, hmm. Jeg er utrolig glad for at jeg la opp manuell styring på alle ventiler, pumper og varmeelement sammen med statustegningen med LEDs på kontrollpanelet. Under bryggingen er det moro å se når og hvor lenge varmeelementene slår inn og hvilke ventiler som er åpne og pumper som er på og ved vasking er det genialt å pumpe der jeg vil med de pumpene som jeg vil gjennom de ventilene jeg vil. Det tok mye tid å koble opp alle bryterene og titalls meter med ledninger, så godt at det var verdt det :skitbra:

At det ikke er noe søl er fantastisk herlig synes jeg. Ikke noen dryppende slanger eller maltrør og ingen ting som må pakkes opp og ned :skitbra:

Ellers fungerer det meste like godt som planlagt :skitbra:

Hannaas skrev:
En større D-koeffisient vil motvirke oversving. Lav P-koeffisient kan også være et poeng i trege systemer. Fungerte ikke autotuning (har ikke lest hele tråden)?
Utrolig stilig bryggeri forresten!  :sikle

Jeg la inn en D-koeffisient nettopp for å motvirke oversvinget men da fikk jeg veldig ustabilt pådrag som kunne hoppe fra 13-70% og tilbake ila. et halvt sekund. Så vidt jeg har lest er kan det ha med målestøy å gjøre. Skal se litt nærmerer på det. Kanskje det kan fungerer tilfredsstillende med en mindre D? Mindre P er notert, det skal jeg prøve! Både magne og protto bygger bryggerier med små eksterne varmevekslere, så det blir interessant å se hvilke koeffisienter som fungerer i de forskjellige bryggeriene.

PID algoritmen ligger i koden til resten av styresystemet, og der er det ingen mulighet for autotuning. Men når jeg tenker meg om så har jeg jo noen PID-regulatorer liggende, så det hadde vært interessant å koble opp en på HEXen og kjøre autotune for å se hvilke koeffisienter den finner passende :jaha:
 
Bjarte H skrev:
Kokingen gikk også bra. Jeg fikk litt provisorisk testet ut planen om et dampfritt bryggeri, og så langt lover det godt! Damp føres gjennom en tc fitting lokket og ned i motstrømskjøleren hvor den kondenserer og drypper ned i et målebeger samtidig som den produserer varmt vann til feks. vasking :)

Bra du driver å forsker litt på dette :ilike: Det eneste som hindrer meg fra å koke inne er å få vekk dampen, så dette er meget interessant!
Hvor stor åpning har du på TC'en i lokket på kokekjelen?
 
Kristianmedk skrev:
Bjarte H skrev:
Kokingen gikk også bra. Jeg fikk litt provisorisk testet ut planen om et dampfritt bryggeri, og så langt lover det godt! Damp føres gjennom en tc fitting lokket og ned i motstrømskjøleren hvor den kondenserer og drypper ned i et målebeger samtidig som den produserer varmt vann til feks. vasking :)

Bra du driver å forsker litt på dette :ilike: Det eneste som hindrer meg fra å koke inne er å få vekk dampen, så dette er meget interessant!
Hvor stor åpning har du på TC'en i lokket på kokekjelen?

Åpningen er 1", men røret som går fra den er kun 1/2" :) Jeg har en del rester fra når jeg laget motstrømskjøleren så hvis jeg ikke kommer på noe jeg trenger det til kan jeg sikkert ordne en dampkondenserer til deg :)
 
Martin E skrev:
Hvor finner jeg et bilde av kondensatoren din? Virker som en smooth løsning.

Det kommer nok noen bilder av den seinere. Du kan se den som en gul kveil på noen av bildene som jeg la ut på hjemmesiden i dag. Bortsett fra at det er 1/2" rør og 3/4" slange og ikke 3/8" rør og 1/2" slange, og at røret er i rustfritt og ikke kobber, så er det en helt vanlig motstrømskjøler.

tobiasjk skrev:
:gitarhelt:

http://www.hopsterbrewery.com/in-desperation

2013-09-23-20-29-57.jpg

2013-09-23-18-35-37.jpg

2013-09-23-20-57-13.jpg
 
Bjarte H skrev:
Kristianmedk skrev:
Bjarte H skrev:
Kokingen gikk også bra. Jeg fikk litt provisorisk testet ut planen om et dampfritt bryggeri, og så langt lover det godt! Damp føres gjennom en tc fitting lokket og ned i motstrømskjøleren hvor den kondenserer og drypper ned i et målebeger samtidig som den produserer varmt vann til feks. vasking :)

Bra du driver å forsker litt på dette :ilike: Det eneste som hindrer meg fra å koke inne er å få vekk dampen, så dette er meget interessant!
Hvor stor åpning har du på TC'en i lokket på kokekjelen?

Åpningen er 1", men røret som går fra den er kun 1/2" :) Jeg har en del rester fra når jeg laget motstrømskjøleren så hvis jeg ikke kommer på noe jeg trenger det til kan jeg sikkert ordne en dampkondenserer til deg :)

Det skal du slippe, det holder lenge med din gode idè  ;D
 
Bjarte H skrev:
Det kommer nok noen bilder av den seinere. Du kan se den som en gul kveil på noen av bildene som jeg la ut på hjemmesiden i dag. Bortsett fra at det er 1/2" rør og 3/4" slange og ikke 3/8" rør og 1/2" slange, og at røret er i rustfritt og ikke kobber, så er det en helt vanlig motstrømskjøler.

Hmm. Kunne det virket å bare lede dampen gjennom HERMSen med kaldt vann i? Det burde ikke være nødvendig å bytte vann så ofte, grenser for hvor fort dampen greier å varme kaldt vann?
 
Det ble ikke så vitenskapelig, men jeg kan ganske sikkert si at jeg fikk mer avkok enn 8%. La meg få et par brygg til så skal jeg gi et mer nøyaktig svar :)
 
Da var varmeveksleren (HEX) tunet inn med koeffisienter for P (255), I(255) og D(0) som fungerer godt. Litt overraskende at systemet tålte en så høy koeffisient for P, men det er jo helt konge så skal ikke klage 8) Slik reagerer systemet på steg i temperaturen

Pådrag på varmeelementet i grønt [%]
Ønsket temperatur i blått
Faktisk temperatur i gult
 

Vedlegg

  • BrewTrollerLiveLog-3.jpeg
    BrewTrollerLiveLog-3.jpeg
    19,1 KB · Sett: 1.064
Og så har det blitt noen firmware oppdateringer og konfigurering i koden, så nå kan bryggeriet monitoreres på data og telefon :) Trykksensorene for volummåling var utrolig nok loddet feil fra den amerikanske produsenten, så det blir ingen kalibrering av det før de nye ankommer. Heldigvis er kundeservicen konge, for den har det vært bruk for et par ganger nå..

Neste steg er å kjøre test av ventilprofilene :)
 
Bjarte H skrev:
Da var varmeveksleren (HEX) tunet inn med koeffisienter for P (255), I(255) og D(0) som fungerer godt. Litt overraskende at systemet tålte en så høy koeffisient for P, men det er jo helt konge så skal ikke klage 8) Slik reagerer systemet på steg i temperaturen

Kva betyr talverdien? Er det 8-bits slik at 255 (P) er max. I og D er jo eigentleg tidskonstantar og vanlegvis angitt i sekund. Null betyr vanlegvis "deaktivert". Slik sett er det meir merkeleg at D = 0, men kan jo hende brewtrolleren er litt forskjellig fra andre PID's.
 
Ellers ser det jo ut  til at systemet er veldig stabilt!

Har du målt temp på vatnet i varmevekslaren? interessert i forskjellen i temperatur ved ein gitt flow, spesielt ved stepping fra mesketemp til feks mash-out.
 
protto skrev:
Bjarte H skrev:
Da var varmeveksleren (HEX) tunet inn med koeffisienter for P (255), I(255) og D(0) som fungerer godt. Litt overraskende at systemet tålte en så høy koeffisient for P, men det er jo helt konge så skal ikke klage 8) Slik reagerer systemet på steg i temperaturen

Kva betyr talverdien? Er det 8-bits slik at 255 (P) er max. I og D er jo eigentleg tidskonstantar og vanlegvis angitt i sekund. Null betyr vanlegvis "deaktivert". Slik sett er det meir merkeleg at D = 0, men kan jo hende brewtrolleren er litt forskjellig fra andre PID's.

255 Er maks ja, og I og D er oppgitt i sekund hvor 0 er deaktivert, så nå brukes den kun som PI regulator.

Tallene gjenspeiler nok fremgansmåten jeg brukte for å finne frem til verdiene. - Startet med maks P og deaktivert I og D, fikk fin regulering men et stabilt avvik på 0,4-0,6 grader under set-temperatur. Deretter la jeg inn verdi for I for å ta bort avviket, startet med maks tid, og det fungerte bra :)

protto skrev:
Ellers ser det jo ut  til at systemet er veldig stabilt!

Har du målt temp på vatnet i varmevekslaren? interessert i forskjellen i temperatur ved ein gitt flow, spesielt ved stepping fra mesketemp til feks mash-out.

Jeg målte ikke så mye i går, men når jeg testbrygget forrige uke så stabiliserte temperaturforskjellen seg mellom vannet i varmeveksleren og vørteren ut av varmeveksleren på ca. 20 grader mellom hovedsteget og mash-out.  Dette var med 10L meskevann, 3,3 kg malt og ca. 8 liter i minuttet på pumpa.

Jeg strupte pumpen til omkring 1l/min ved innstilling av PID. Det ble litt vel stor flow under testbryggingen sist synes jeg :)
 
Tilbake
Topp