How-to Corneliusfat?

Tror du må regne med at det blir flatt i fatet ganske fort hvis du bruker hevert hver gang du skal ha deg et glass. Dette er en enkel løsning for å få ølet ut av fatet: http://www.bryggselv.no/products/c02-picnic-
 
Einar Michelsen skrev:
Tror du må regne med at det blir flatt i fatet ganske fort hvis du bruker hevert hver gang du skal ha deg et glass. Dette er en enkel løsning for å få ølet ut av fatet: http://www.bryggselv.no/products/c02-picnic-

Dette burde jeg ha skrevet, men tenkte å bruke picnc kran, ikke hevert. Holde lokket lukket, men lurte på hvis det siver ut (for mye) gass for det. (Edit: Dette hadde kanskje vel ikke funket da noe må vel oppta plassen til ølen jeg tapper ut).

Så en sånn liten campingtur-patron er nok til å holde liv i ett fat? Den ser fryktelig liten ut..
 
Einar Michelsen skrev:
Tror reklamen sier at en patron holder til ett fat, men jeg ville ikke invitert til selskap uten å ha flere i reserve.

Men er dette kun for å drive ølen ut av fatet, eller holder den til å karbonere det og?
 
Kun for å drive ut ølet. Regnet med at du skulle karbonere med sukker på fatet. Skal du satse på kunstig karbonering trenger du mye mer utstyr, for 2-3 tusen kroner.
 
Einar Michelsen skrev:
Kun for å drive ut ølet. Regnet med at du skulle karbonere med sukker på fatet. Skal du satse på kunstig karbonering trenger du mye mer utstyr, for 2-3 tusen kroner.

Det var det jeg regnet med. Eller nok patroner til at det ikke lønner seg i det hele tatt, selv før jeg har fått co2 tank.

Men det er topp, takk for svar.
 
Så på YouTube om vasking av corneliusfat. Der hadde han armen nedi og vasket. Jeg får jo for pokker ikke armen ned i det lille hullet?
Er det flere typer fat ?
 
Miguel skrev:
Eller vil det bli flatt etter en stund?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
For det første vil ølet bli flatt etter hvert ja, og for det andre så er det lurt å sette 2-2,5 bar(noe i den duren), for å få lokket ordentlig tett. I verste fall så vil CO2'en sive ut hvis du kabonerer med sukker, og ikke trykksetter lokket ordentlig først.
 
Frode Granli skrev:
Så på YouTube om vasking av Corneliusfat. Der hadde han armen nedi og vasket. Jeg får jo for pokker ikke armen ned i det lille hullet?
Er det flere typer fat ?

Trenger ikke ha hele armen ned i fate,fyll opp til 2/3 og hiv oppi en spiseskje med europris balongrens og rist godt et par ganger. Tykksett fatet å spyl rent tapperør og la det stå et døgn. Neste dag tapp ut en del gjenom tapperøret og resten ut lokket,ha i en 1/2 liter utblandet starsan og rist litt. Tapp ut starsan den dagen du vil fylle fatet
 
Er det noen som vet hvis de små 16g co2 patronene fra bryggeland passer til ut-på-tur dispenseren fra bryggselv? Det er en vesentlig prisforskjell der.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Det vet jeg ikke, men sjekk art nr:27527 på biltema. Med en overgang til nippel. (feks i pose med ventiladaptre i samme avdeling) får du en billig ut på tur løsning.
 
Bård skrev:
Det vet jeg ikke, men sjekk art nr:27527 på Biltema. Med en overgang til nippel. (feks i pose med ventiladaptre i samme avdeling) får du en billig ut på tur løsning.

Den var vel ikke så dum. Men da dukker spørsmålet om hvilke patroner som passer til denne igjen. Ser ikke ut til at de har lese patroner.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Sikkert samme som bryggselv osv har. Så lenge det er 16 g, og med gjenger, er det liten feilmargin. Vi kjøpte nylig en drøss slike fra ebay. Tror det var 30 stk, og det kom godt under 200kronersgrensa
 
Bård skrev:
Sikkert samme som bryggselv osv har. Så lenge det er 16 g, og med gjenger, er det liten feilmargin. Vi kjøpte nylig en drøss slike fra ebay. Tror det var 30 stk, og det kom godt under 200kronersgrensa

Bård skrev:
Sikkert samme som bryggselv osv har. Så lenge det er 16 g, og med gjenger, er det liten feilmargin. Vi kjøpte nylig en drøss slike fra ebay. Tror det var 30 stk, og det kom godt under 200kronersgrensa

Knall!
 
Tilbake
Topp