Høy FG

Hei,

Nå har jeg kun to brygg under beltet, har vel strengt talt ikke det heller, har satt ett ekstrakt brygg og et all grain, og begge står enda til gjæring.

Men nå har den første som jeg satt, øl ekstraktet, en canadian blonde fått stå i 2 uker, og tok en måling i dag som ga meg en FG på 1012 ish... og OG var på 1041.. noe som .. tja.. gjør at jeg havner på rundt 4 prosent, skulle vel vært lavere? Vørteren her smaker heller ikke veldig godt, men det er kanskje normalt?

Det andre jeg har satt er all grain settet til brewolution, en dunkel weizer, i følge oppskriften skulle jeg ha en OG på 1061 og havne på ca 1014, denne har nå kun stått en uke, men er en del dager siden gjærlåsen døde ut... tok en SG måling på denne i dag, og den viser da 1020... (OG var på 1066)... Så begge har blitt for høye...

Noen som har noen tips til hva grunnen til at utgjæringen stopper opp for tidlig? De har begge stått i kjellern, med en temperatur rimelig stabilt på 20-22 grader noe som er riktig etter oppskriften.

Hva er typiske ting jeg kan ha glemt som gjør at gjæringa gir seg såpass tidlig? Vørteren på dunkel weizen smakte faktisk ganske godt, litt i søteste laget, men relativt godt. Begge to mangler litt fylde og smaker rimelig tynt, men dette er kanskje en av de tingene som endrer seg etter noen uker på flasker og karbonering?
 
Noen typiske årsaker til lav attenuasjon (utgjæringsgrad) er:
- Slitent gjær, eller slette gjærforhold
- Høy mesketemperatur (mest for all-grain, så klart)
- Dårlig luftet vørter

Les mer om temaet her: https://forum.norbrygg.no/threads/plopping-i-gjaerlas-og-generelt-om-gjaering-les-dette-forst.24200/

Nå ville jeg personlig vært relativt fornøyd med disse resulatetene, hvertfall på blonde'n.
De fleste gjærtyper har en forventet attenuasjon på rundt 75%, så del OG på 4 for å få et estimat.
1.020 er litt høyt for dunkelen, men det spørs igjen på mange faktorer.

Smaken på vørteren bruker ikke alltid å være 100%, så lenge det ikke smaker vondt.

Edit: feil link
 
Dårlig lufting av vørter kan jo være en årsak, jeg gjorde vel strengt talt ingen ting for å lufte den. For å lufte vørteren, tar man bare å rister dunken så mye man kan ETTER man har tilsatt gjæren, eller må dette gjøres FØR? eller er det rett og slett ett fett?

Mesketemepraturen tror jeg ikke var for høy, brygga på grainfather, og fulgte oppskrifta til punkt og prikke, dvs meske temp på 65, og utmesk opp til 77 for så og stoppe.

Skal sies at blonden lå på 1016-17 etter de føste 7 dagene den også, så er jo fortsatt håp om at dunkel weizen dropper et par poeng til den også den siste uken, får jeg den ned til 1016/17 så burde jeg være sånn tålig fornøyd da med andre ord.
 
Jeg rister alltid før pitching av gjær. Innbilte meg at gjæra ikke liker den voldsomme ristinga.
 
Den blir sikkert litt svimmmel, men for å knuse cellemembraner etc så må du nok ned på manipulering I mikronivå :)
 
Javel. Så du er skråsikker på at heftig risting, eller for den saks skyld whirlpooling, ikke påvirker gjæren på noen som helst slags måte?
Hadde det hatt en merkbar negativ effekt på gjæren så hadde konseptet "starter satt på magnetrører" neppe vært særlig utbredt.

Er redd encellede organismer som gjær er oss overlegne hva gjelder å motstå G-krefter m.m., dog tror jeg vi tar dem på evne til å motstå temperaturforandringer :p
 
Tilbake
Topp