Humlekombinasjoner - favoritter og erfaringer

JEG

Moderator
Søker ofte opp dette, og finner oftest kun info på diverse uteforlandiske forum. Tenkte kanskje vi kunne samle erfaringer her

Hva er dine kanon humlekomboer?


Vedr.erfaringer er der fint om man foruten humler oppgir litt om forhold dem i mellom og gjerne en beskrivelse av resultatet, eks:
Citra og Mosaic (1:1): Tropisk, mango, annanas. Citra er vel mer oljerik, så mulig forholdet burde være 2:3
 
Sist redigert:
Denne ble knallbra:
Amarillo 8.6 % 40 g 60 min
Citra 12.2 % 30 g 15 min
Amarillo 8.6 % 25 g 15 min
Amarillo 8.6 % 35 g 1 min
Citra 12.2 % 50 g 1 min

og videreutviklet med denalihumle:
Amarillo 8.6 % 40 g 60 min
Citra 12.2 % 27 g 10 min
Denali 14.0 % 27 g 10 min
Denali 14.0 % 27 g 5 min
Citra 12.2 % 27 g 5 min
Citra 12.2 % 40 g 1 min
Denali 14.0 % 40 g 1 min
Amarillo 9.0 % 10 g 1 min
 
Brygget en APA på 5 prosent som skal fates iløpet av et par dager, står nå på cold crash på 2 grader. Her brukte jeg 70g simcoe, 65 gram mosaic og 20 gram citra til tørrhumling. Ja, jeg er vel et humlehode. Men jeg har ikke brygget pale ale eller IPA på over ett år nå siden jeg ble litt smålei, men gleder meg som en unge til å smake på dette brygget fordi det lukter utrolig snadder.

Denne humlekombinasjonen har jeg brygget med før, grunnen til 20 gram citra er fordi jeg synes den ellers dominerer veldig. Ikke at det blir feil, citra er en fantastisk humle, men disse 20 grammene sammen med store mengder simcoe og mosaic blir rett og slett skikkelig snadder. Får et bredere preg på humlearomaen.
 
I IPA er min favoritt combo utvilsomt Centennial&Citra. Amarillo&Citra er også en killer combo. Citra funker veldig bra med de fleste amerikanske humletypene(som jeg har brukt).Men bruker Citra som late addition, type fra 15min å inn,og en solid dose tørr.Men kan bli veldig dominerende hvis ikke skalert i forhold til de andre humle typene jeg bruker den sammen med.
 
Jeg synes Citra blir litt 'tung' noen ganger og ødelegger aromaen med lukt av kattepiss.
Men bortsett fra det er det en ok humle ;)

Måtehold er viktig, det er absolutt ikke den man tørrhumler store mengder av.
 
Jeg synes Citra blir litt 'tung' noen ganger og ødelegger aromaen med lukt av kattepiss.
Men bortsett fra det er det en ok humle ;)

Måtehold er viktig, det er absolutt ikke den man tørrhumler store mengder av.
Har aldri fått "kattepiss" av citra.. kun tropisk frukt..En herlig aroma. Kanskje jeg ikke er så var for "kattepiss" o_O Jeg liker store menger av den som tørrhumle:D
 
Brygget en APA på 5 prosent som skal fates iløpet av et par dager, står nå på cold crash på 2 grader. Her brukte jeg 70g simcoe, 65 gram mosaic og 20 gram citra til tørrhumling. .(...)
@Odland brukte vel Mosaic og Simcoe i Gulating ølet nylig. Det var jo en killer APA. (Du får han neppe til å bruke Citra).

Ellers er jo Salikat sin Mosaic og Citra fantastisk.

Selv likte jeg godt en APA jeg lagde med Mosaic og Chinook. Den skal nok gjentas, men neste APA er det Cosacde og Simcoe som skal stå for. Har ellers en SMASH med Equinox som jeg ikke har fått testet skikkelig.
 
Må beholde noe for ABC ;)

Synes heller ikke det er store forskjellen på Columbus og Chinook. Førstnevnte er litt mer dank og iom. at dankness er mangelvare om dagene imho går jeg for den.

Er det noke aktiviteter med ABC nå framover ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, det er de :)
Spesielt Tranen anbefales varmt!

For å gå back on topic:
Tranen = Mosaic + simcoe
 
Tilbake
Topp