Ser at det har vært mye aktivitet på plantefronten i vår, og har lenge tenkt at jeg skulle bidra med litt agronomisk kunnskap. Har hørt med Bioforsk, og der har de jaggu meg skrevet en rapport som heter "Humle, dyrking, høsting og etterbehandling" (Grønn forskning 25/97)
Vi er så absolutt på nordgrensen for hvor det går an å dyrke humle, så velg iallefall det luneste stedet på eiendommen. Opp mot solveggen er ok, men opp mot en bergvegg vil være enda bedre - uansett det er sørvendt som gjelder.
Humle krever god og næringsrik jord. pH på over 6,5 (Analycen i MOss kan gjøre en sikker måling for en hundrings eller så) og det bør gjødsles godt. Har du stiv leirjord, eller mager sandjord, så bør du spandere litt god mold, en sekk med skikklelig god gartnerjord pr plante vil ikke være dumt.
Planting med 1 meter mellom hver plante (mao bør en plante ha 1-1,5 m2 til rådighet). En nyplanting tror jeg at jeg ville latt vokse i fred første året, senere skal en tynne til maks 12 skudd pr plante tidlig om våren og senere velge ut inntil 6 av de kraftigste og la de vokse videre. Det er viktig å gi en stabil oppbinding og hindre at sideskudd med blomster floker seg. Det meste av blomstene kommer på toppen, og i juli kan du fjerne blad og sideskudd på den nederste meteren. (bedre luftsirk og mindre soppinfeksjon)
Gjødsling? En enkel anbefaling er ca 100 - 150 gr hagegjødsel (15-4-12) pr m2 eller pr plante, + et par never med pelletert hønsegjødsel. Fordel dette på et par ganger i sesongen.
Sjukdommer og skadedyr vil vi ikke få så mye problem med når en har bare et par planter. Se etter kvit mugg på blad og etter bladlus på nye skudd og kongler. Får du mye av det, så kontakt en gartner og hør om han kan hjelpe...
Høsting kan begynne når konglene endrer seg fra grønne og harde til lysere og elastiske. Lupulinkjertlene blir store, gule og avrunda. Brunfarging på de nederste blade på blomsten er og et sikkert tegn på modning, men til syvende sist er det nese og erfaring som er best for å fastslå høstetid.
Forsøk fra Ulvik i 20-åra (!) ga på det beste 1,8 kilo fersk humle pr plante.
Ellers skriver Bioforsk at humle inneholder Fyto-østrogen, og at det kan "føre til kvinnelig feittfordeling hjå menn med stort ølinntak" Definert som mer enn 10 liter pr dag.
Lykke til - og la oss gjerne få både bilder og rapporter....