1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Humleplanter/stikklinger

En tråd i 'Råvarer' startet av bigespen, 29 Mai 2008.

1. steruo

steruo
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Spirer det Jørgen O? Jeg er også interessert. Bor på Torshov og har kolonihage på Sagene.

2. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Nå spirer og vokser det godt i vårvarmen!

Foreløpig bare spirer, men de vokser flere cm per dag nå, og over helga kan jeg nok begynne å ta avleggere.

Praktisk for dere som bor rett ved - da kan dere få en stikling eller to og selv sette dem i vann i et par uker til det begynner å utvikles røtter og de deretter kan plantes.

msevland liker dette.
  3. steruo

steruo
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tiden rant fort gitt. Fortsatt muligheter for avleggere nå Jørgen O?

4. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Absolutt. Jeg satte flere avkuttede stiklinger i vann for 4-5 dager siden. Ingen røtter foreløpig, men det tar gjerne et par uker. Jeg er egentlig klar til å dele ut når som helst.

5. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Ser ikke ut til at jeg får deltatt på kurset ditt, men er svært interessert i å komme innom for avleggere

6. aspstein

aspstein
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei, noen som har mulighet til å selge noen stiklinger?

Bor i Stavanger, men frakt kan alltids ordnes....

7. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Jeg har fremdeles Cascade-stiklinger til utdeling på Grünerløkka i Oslo. Jeg krever ikke betaling, men tar gjerne imot en flaske godt hjemmebrygg dersom du synes det er verdt det!

Jeg sender ikke i posten.

hkroed liker dette.
  8. Lars R

Lars R
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tusen takk for stiklinger. Jeg fikk ikke røtter på dem, så en ekspert på Plantasjen sa at hvis det ikke var røtter innen 14 dager så skulle man bare sette den i jorden så får den røtter. Jeg tok en av stiklingene og satte i jorden. Det er for tidlig å si om det er en suksess, men den har ihvertfall ikke dødd. Bilde her: https://goo.gl/photos/mFEvafYrDxhsHwMdA

Det hvite i jorden er Perlite, som kan tilsettes jorden for å få dem mer luftig etc.

9. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Hyggelig å se. Min erfaring er at det varierer veldig hvor fort - og om - de slår røtter av å stå i vann.

Det er i alle fall viktig at jorden er skikkelig fuktig nå før planten har slått røtter, slik at den får tatt til seg vann.

10. Lars R

Lars R
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har ihvertfall ikke peiling på slikt, så jeg bare går og håper at det skal gro. Jeg har vel nesten aldri sett en stikling før, men det er spennende å se om det fungerer ... :):):)

Skal passe på å ha godt fuktig jord, og jeg har stikling nummer to i vann fremdeles i tilfelle...

11. Jørgen E

Jørgen E
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fikk to stikklinger fra JørgenO. Den ene døde (knakk på bussen på vei hjem - selvforskyldt). Den andre ble satt i våt jord. Etter noen uker har den virkelig slått rot. Har nå plantet den over i en stor krukke. Håper den får vokst seg såpass stor at den ikke tar kvelden i løpet av vinteren.

Edit:får ikke lastet opp bilde

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

12. Jørgen E

Jørgen E
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

20160623_233643.jpg 20160623_233643.jpg

Lars R liker dette.
  13. Egilct

Egilct
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei
    Skal ta noen stikklinger nå,og sette dem i vann.
    Så for vi svar på hvor lenge det tar før røttene kommer.
    Lars R.jeg skal se om det er mulig og ta biter av rota ,så sender jeg en til deg.
    Skal en uke på ferie fra Lørdag(med omvisning på Skagen brygghus),når jeg kommer hjem graver jeg frem røttene,så får vi se?

14. Lars R

Lars R
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Mine to var i full vekst før jeg dro på sommerferie, men nå er de dessverre begge døde... Det var nok faktisk for MYE vann som gjorde at de døde. Hadde satt opp et vanningssystem for dem, men uten et menneske til stede ble det nok ikke bra nok. Veldig trist :(:(:(

Håper jeg kan få noen nye stiklinger og prøve en gang til. Er det mulig å få det til så sent på sommeren også?

15. Jørgen E

Jørgen E
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen som har noen tips til hva jeg skal gjøre med planten til vinteren?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

16. Jørgen E

Jørgen E
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har lest at disse bør "klippes ned" når de har visnet helt. Med fare for å fremstå som grønn og dét helt uten grønne fingre. Betyr det å bare klippe den nederst ved rota??

Sent from my iPhone using Tapatalk

17. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Ja, klipp ned på den måten. Jeg setter min potteplante i et mørkt og kjølig, men frostfritt, rom helt til frosten har gått igjen til våren.

Planter som står i bakken - slik de er egentlig skal gjøre - klarer seg jo gjennom vinteren, men det er lettere å fryse igjennom i en potte.

18. edw

edw
    Expand Collapse
    Registrert bruker

hei folket... er det noen som er gira på å gi meg noen stiklinger, nå som kongler og det hele er høstet? allt jeg har å by på til gjengjeld er "villhumle", og jeg vet ikke hvor egnet den er.... opprinnelsen er Asker

19. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Moderator

Akkurat DET kommer nok litt på hvor i landet humlene befinner seg (jordsmonn, temp, soldager, osv). Mine er f.eks. kun i blomstring ennå, og har ikke "konglet seg" ennå.

20. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skulle gjerne hatt Mittelfrue til neste vår. Er det noen som har det i midt Norge?
    Ellers hadde det vært interessant å vite va slags humleplanter som trives i Trøndelag.

Del denne siden