Hiver meg på denne litt jeg og
. Jeg har en vanlig humulus lupulus, eller cascade hvis jeg ikke tar helt feil. Fikk planten av min søster for et par år siden, og den har stått ute siden da. Jeg plukker vekk det visne av den før vinteren og så overvintrer den ute, uten problemer.
Nå i år er den godt over to meter høy, og ganske tett. Jeg satte en sylinder av hønsenetting "over" den da den begynte å spire etter vinteren, og passer på å bøye skuddene ned og delvis inni denne sylinderen etterhvert som den vokser.
Har ikke passet på den slik som dette de foregående årene, så jeg har ikke fått noen kongler på den (tror jeg) tidligere. I år håper jeg at den kommer med kongler slik at jeg får lekt og smakt litt
. Da jeg enda ikke er ferdig med bryggekjelen min, satser jeg på å tørke konglene for så å vakumere dem. Etter det hiver jeg dem i frysa tenkte jeg, slik at jeg kan ta dem opp og bruke dem til aroma
.
Ser ut som iallefall hos meg så trives humlen bra, bestilte noen frø (igjen av cascade) på ebay som jeg skal få kultivert slik at jeg får plantet dem ut til neste vår.