Humleplanter/stikklinger

Hei
Jeg bestilte 2 Bramling Cross fra: http://www.essentiallyhops.co.uk/ som jeg når har satt ut. Så de sender til Norge.
Bestilte bare 2 for å komme under kr. 200,- grensen.
Jeg tror sesongen for sending er over, da plantene i England har kommet godt i gang med veksten.

Jan-Erik
 
25 dager i jorda i dag (kjøpt fra essentiallyhops.co.uk 12. mars, ankom en uke etterpå):

Før                                                                      Etter
jTVpIfm.jpg
 
Hvordan tar man avleggere/rhizomer fra humleplanter? Har et par planter her som jeg kunne tenkt meg å prøvd å klone, men har litt for lite grønne fingre til å vite sånt. Har ikke lyst til å drepe de heller!
 
erlandresen skrev:
Hvordan tar man avleggere/rhizomer fra humleplanter? Har et par planter her som jeg kunne tenkt meg å prøvd å klone, men har litt for lite grønne fingre til å vite sånt. Har ikke lyst til å drepe de heller!
Eg er ingen ekspert, men du finn mykje om dette på Youtube. F.eks:
http://m.youtube.com/watch?v=wvvj5Lu3bWs
 
Hei,

Jeg lurer på hvordan finner dere ut AA% på humlen dere dyrker i hagen?  :
Har tilgang på en humleplante, men ingen aner hva det er, tips om hvordan jeg kan finne ut dette?
 
Laegreiden skrev:
Hei,

Jeg lurer på hvordan finner dere ut AA% på humlen dere dyrker i hagen?  :
Har tilgang på en humleplante, men ingen aner hva det er, tips om hvordan jeg kan finne ut dette?


Har ikke lest lenken, men for å finne omtrentlig AA% kan du jo teste litt. Koke te med kjent volum og mengde av hjemmedyrket + en referansehumle med kjent aa. Smake begge, vanne ned til ca samme bitterhet, regne ut.
Alternativt kan du se bort fra aa, og bare bruke hjemmedyrket til aroma/smak.

Ser for meg at det kan være tricky å finne typen, ville ikke brydd meg med å finne nøyaktig navn på kultivar.
Lukt/smak på den, du merker fort om det kan brukes til brygging eller ei. Aromaen av modne kongler kan sikkert også gi deg en pekepinn på hvilken type det kan være.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
 
Hei
Jeg bestillte fra  http://www.ebrew.com/beer/hop_rhizomes.htm og de kom rett i postkassa.
Satt de i ett o,5 liters glass (Nesten fullt) med vann en ukes tid,så i potte med blomsterjord til de tydelig vokste, (vindusposten mot syd)så ut på en solrik plass med  blomsterjord.
Dette var i sommer 2013,og nå kommer den for fullt,en Tettnanger.Ikke ta rotstikklinger de første  to årene,så den for grodd seg til i bedde.men stikklinger fra det som er over bakken har jeg tatt fire av nå.Ser ut for at de klare seg
 
Hiver meg på denne litt jeg og ;). Jeg har en vanlig humulus lupulus, eller cascade hvis jeg ikke tar helt feil. Fikk planten av min søster for et par år siden, og den har stått ute siden da. Jeg plukker vekk det visne av den før vinteren og så overvintrer den ute, uten problemer.

Nå i år er den godt over to meter høy, og ganske tett. Jeg satte en sylinder av hønsenetting "over" den da den begynte å spire etter vinteren, og passer på å bøye skuddene ned og delvis inni denne sylinderen etterhvert som den vokser.

Har ikke passet på den slik som dette de foregående årene, så jeg har ikke fått noen kongler på den (tror jeg) tidligere. I år håper jeg at den kommer med kongler slik at jeg får lekt og smakt litt :). Da jeg enda ikke er ferdig med bryggekjelen min, satser jeg på å tørke konglene for så å vakumere dem. Etter det hiver jeg dem i frysa tenkte jeg, slik at jeg kan ta dem opp og bruke dem til aroma :).

Ser ut som iallefall hos meg så trives humlen bra, bestilte noen frø (igjen av cascade) på ebay som jeg skal få kultivert slik at jeg får plantet dem ut til neste vår.
 
Hiver meg på denne litt jeg og ;). Jeg har en vanlig humulus lupulus, eller cascade hvis jeg ikke tar helt feil. Fikk planten av min søster for et par år siden, og den har stått ute siden da. Jeg plukker vekk det visne av den før vinteren og så overvintrer den ute, uten problemer.

Nå i år er den godt over to meter høy, og ganske tett. Jeg satte en sylinder av hønsenetting "over" den da den begynte å spire etter vinteren, og passer på å bøye skuddene ned og delvis inni denne sylinderen etterhvert som den vokser.

Har ikke passet på den slik som dette de foregående årene, så jeg har ikke fått noen kongler på den (tror jeg) tidligere. I år håper jeg at den kommer med kongler slik at jeg får lekt og smakt litt :). Da jeg enda ikke er ferdig med bryggekjelen min, satser jeg på å tørke konglene for så å vakumere dem. Etter det hiver jeg dem i frysa tenkte jeg, slik at jeg kan ta dem opp og bruke dem til aroma :).

Ser ut som iallefall hos meg så trives humlen bra, bestilte noen frø (igjen av cascade) på ebay som jeg skal få kultivert slik at jeg får plantet dem ut til neste vår.

Du vet at det kan være en han-plante du har som dermed ikke gir kongler?
 
Hehe, ideen har slått meg ;). Regner med jeg får den endelige dommen senere i år da, får krysse fingrene.
 
Hei
Jeg har enTettnanger som trives veldig bra ,og den har jeg tatt mange avleggere av.Klipper av et av de grønne skudden,og klipper den i enden rett under to bladutskudd.Klipp så bladene av nesten intil stengelen,da kommer det røtterut derfra når du setter den i en potte i vinduskarmen.Pass på at jorda er får godt men vann til du ser den begynner å vokse.
 
Kan de stå inne i vanlig temperert rom? Eller blir det for varmt?
Jeg har ett kontorvindu, kan jo begynne stordyrking der...
 
Kan de stå inne i vanlig temperert rom? Eller blir det for varmt?
Jeg har ett kontorvindu, kan jo begynne stordyrking der...
Det er jeg ikke sikker på,men det er jo bare å prøve.Jeg hadde mine i sydvendt stuevindu.Pass på at de har rikelig med vann til du ser den vokser.
Jeg satt de i vanelig blomsterjord fra Europris
 
Tilbake
Topp