Humleplanter/stikklinger

Noen som har tenkt seg ut i hagen for å trimme røttene nå fremover? Jeg har lyst på 2-3 rotskudd fra ei plante som trives og har gitt litt avling, uten noe tull med import.

Helst en type som funker greit både som aroma- og bitterhumle.
Bumper denne. Var kanskje litt tidlig ute sist, har jo hatt et par snøstormer siden, men nå har det begynt å spire litt selv om det fortsatt ligger noe snø ute.

Har selvsagt tenkt å betale noen kroner, si en hundrelapp rett på konto. Absolutt ingen gullgruve, men kanskje nok til en 0,33 fra polet etter at porto osv er betalt.
 
Jeg har røsket i bedet og sitter med noen røtter av WGV, som jeg kunne tenkt meg å bytte mot andre typer humle. Jeg har Cascade, Columbus og Fuggle fra før, og kunne tenkt meg noe annet i tillegg. Det kan bli mulig at jeg må tynne litt på disse også etterhvert, så kanskje dukker det opp avlegger fra dem også.
WGV.jpg
 
Sist redigert:
Noen som kunne vært interessert i å sende noen egnede humle-spirer til en stakkar i Stavanger mot, tja, en hundrings?


Knut
 
Jeg har røsket i bedet og sitter med noen røtter av WGV, som jeg kunne tenkt meg å bytte mot andre typer humle. Jeg har Cascade, Columbus og Fuggle fra før, og kunne tenkt meg noe annet i tillegg. Det kan bli mulig at jeg må tynne litt på disse også etterhvert, så kanskje dukker det opp avlegger fra dem også.
Vis vedlegget 18068

Det virker som om det er laber interesse for å bytte humle, men siden disse gror fint og kommer med nye friske skudd, så gis de bort mot henting om noen vil ha.
 
Sist redigert:
Svært interessert, men du er vel ikke innom Oslo fra tid til annen?
Jeg jobber i sentrum, så transport til Oslo er ikke ett stort problem. Jeg har igjen to-tre med friske skudd og ett par litt mere usikre. Hvor mange vil du ha? Husk at hver plante trenger god plass og sprer seg fort.
 
Vi er tre kompiser med hvert vårt hus. Masse plass :)
Tar gjerne de tre som spirer slik at alle får :)
Bare så hvor, så kan jeg plukke dem opp. Mandag er bra
M
 
Jeg har noen Fuggle-røtter som ser ut til å ha et par-tre centimeterstore spirer. Det har stått helt stille i over en uke, og jeg mistenker tørkedød eller manglende dvale. Vil en uke i kjøleskapet være en bra plan for å sjekke om det er sistnevnte?

A
 
Jeg har noen Fuggle-røtter som ser ut til å ha et par-tre centimeterstore spirer. Det har stått helt stille i over en uke, og jeg mistenker tørkedød eller manglende dvale. Vil en uke i kjøleskapet være en bra plan for å sjekke om det er sistnevnte?

A

Stått inne eller ute? Jeg merket veldig forskjell på innetemperatur eller sommertemperaturene vi fikk en forsmak på tidligere i uken mot det kjøligere været vi har fått nå.
 
.... Det vet egentlig du best. Dette er en av de tre fra deg. De to andre er helt like dan. Null bevegelse
Da kan jeg garantere at de har stått i dvale siden, tja, oktober-november?

Det kan hende at plantene bruker krefter på å utvikle røtter, særlig om de er plantet om. Ellers kan det være sjokk fra miljøendring. Det er hardføre planter, ikke gi opp ennå. Jeg har opplevd planter som t.o.m. har visnet på overflaten, for siden å spire opp igjen. Å sette dem i kjøleskapet er det siste du bør gjøre.
 
Har de lys? Type kaldt sparepærelys er det beste for planter i vektfasen.

Det nidveg sier at de bruker energi på å utvikle røtter er et godt poeng. For det gjør de etter at de er plantet om. Nå er det ikke lenge til du kan sette de ut heller så jeg ville bombardert de med lys og gitt de litt næring, hvis det de står i nå er fattig på det. 18 timer lys om dagen og 6 timer mørke er det optimale tror jeg.
 
Hei, skal gjøre noe systematisk på lysfronten+litt ny jord, så får vi se. Veldig artig hvis det ordner seg.

A
 
Det ser ut til at fire stiklinger til overlever og kommer med nye skudd. Bytter gjerne med andre sorter, eller gir dem bort om noen vil ha. Det er WGV-humle.
 
Har ikke lyst å lage til klatrestativ til humle og har derfor ikke kjøpt planter.
Men vil det fungere å plante de nær et annet tre f eks bjørk så den kan klatre i dette?
Må kanskje kviste den slik at humla får sol.
 
Tilbake
Topp